login

“Goed werkgeverschap is meer dan alleen het betalen van salaris”

Met het ‘OPERATIONEEL FIT’ programma ambieert A+O-bedrijf Luxaflex Nederland niet alleen het werkgeluk van medewerkers te vergroten, maar tegelijkertijd marktleider te blijven. Operations manager Andersen Nišandžić: “Dat lukt ons alleen als wij een gemeenschap vormen en met z’n allen het werk op een goede en prettige manier doen.”

“Wat werkgeluk voor mij betekent?” Over die vraag hoeft Andersen Nisandžic niet lang na te denken. “Dat betekent dat medewerkers zich prettig voelen. Dat ze, als ze naar huis gaan, zeggen: ‘ik heb lekker gewerkt’. Maar het betekent ook dat ze in staat worden gesteld om eigen verantwoordelijkheid te nemen, gestimuleerd worden om te leren en te groeien. En dat ze ruimte krijgen om hun eigen talenten te laten zien.”

Enkele jaren geleden introduceerde Andersen Nišandžić het ‘OPERATIONEEL FIT’ programma op de assemblage-afdeling van het bedrijf. “We hebben toen vier uitgangspunten geformuleerd. De basis van alles wat we doen is kwaliteit. Betrouwbaarheid voor klanten is het tweede uitgangspunt, flexibiliteit staat op nummer drie en efficiency op nummer vier.” Die uitgangspunten vormen ook echt een rangorde, vertelt hij. “Kwaliteit staat boven betrouwbaarheid. En betrouwbaarheid is belangrijker dan efficiency. Die rangorde biedt heel veel structuur aan medewerkers: het zorgt ervoor dat we alles wat op ons afkomt, op een rustige manier kunnen doen.”

“Medewerkers hebben veel eigen verantwoordelijkheid”

Zelfsturende teams

Om de betrokkenheid van werknemers te vergroten, ging Luxaflex aan de slag met zelfsturende teams. Andersen Nišandžić: “We hebben het assemblageproces opgedeeld in kleine stappen. Per proces hebben we drie tot vijf zelfsturende teams. Medewerkers hebben veel eigen verantwoordelijkheid. Als er problemen zijn, komt het team zélf op de werkvloer bij elkaar om een oplossing te bedenken. Dat werkt uitstekend: we hebben bijna geen vergaderingen meer.” Daarnaast kan elke medewerker volgens een vast format, op één A4’tje,  ideeën of verbetervoorstellen inbrengen. “Denk bijvoorbeeld aan het loslaten van een lijmlaag. Dan moet de medewerker aangeven wat het gevolg daarvan is, in dit geval een langere wachttijd voor de klant. Maar de medewerker moet óók aangeven welke actie daar direct op genomen is.”

Leerhoek

Een ander initiatief dat uit het ‘OPERATIONEEL FIT’ programma voortkwam, was het opzetten van een ‘leerhoek’. Andersen Nišandžić: “Onder leiding van een ervaren werknemer wordt iemand dan getraind voor een nieuw onderdeel van het productieproces. Daardoor kunnen we onze medewerkers afwisselende werkzaamheden  laten doen. Dat vermindert de fysieke belasting en het stelt ons in staat om flexibeler in te spelen op de klantvraag.”

Naast het stimuleren van de ontwikkeling van medewerkers en het nemen van eigen verantwoordelijkheid, is het motiveren van werknemers een belangrijk onderdeel van ‘OPERATIONEEL FIT’, vertelt hij. “Eén keer in de twee weken hebben we een zogenaamde ‘time-out’. Dan nemen een kwartiertje de tijd om terug te kijken op de afgelopen weken. En dan zetten we één of twee mensen in het zonnetje. Ik vind het belangrijk om continu iets positiefs te zoeken in wat we doen.”

Bedrijfsprestaties verbeterd

Soms zit het motiveren van mensen in kleine dingen, weet hij. “Voor de kerstvakantie trakteer ik altijd op bitterballen en champagne. Dat wordt door de medewerkers erg gewaardeerd. En als ze problemen hebben, ook in de privésfeer, dan  kunnen ze altijd terecht op mijn open spreekuur. Bij alles wat ik doe, zoek ik naar verbinding. Je moet oog en oor voor elkaar hebben. Goed werkgeverschap is meer dan alleen het betalen van salaris.”

“Wij willen ons werk op een goede en prettige manier doen”

Die aanpak blijkt door de medewerkers zeer gewaardeerd te worden. Productiemedewerker Sandy Hennekes: “Ik heb echt inbreng in het productieproces en in het bedrijf. Je bent niet een medewerker van Luxaflex, maar je bent Luxaflex. Ik heb het erg naar mijn zin en ga geen dag met tegenzin naar het werk.” Teamleider Appie van Ooijen onderschrijft dat. “Ik voel me prettig en gewaardeerd. Vooral de vrijheid die je krijgt, vind ik heel positief. Zo hebben we met ons team bekeken hoe we een product sneller konden produceren. Door die ideeën is de productietijd van 76 naar 40 minuten gegaan. Daar zijn we ontzettend trots op.”

Zo snijdt het mes aan twee kanten, concludeert Andersen Nišandžić. “Door het ‘OPERATIONEEL FIT’ programma is het werkgeluk van onze medewerkers toegenomen, maar zijn tevens de bedrijfsprestaties verbeterd. Het ziekteverzuim is gedaald, de inzetbaarheid van medewerkers is vergroot , we werken efficiënter en de kwaliteit van ons product is hoger. Daarmee zijn we in staat om onze doelstelling om marktleider te blijven, ook daadwerkelijk te realiseren.”

Meer informatie

Andersen Nišandžić, Operations Manager Luxaflex  Nederland, telefoonnummer 0184 - 674159 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

A+O Contactpersonen

Marloes Jonkman