login

“Opleiden is een voorwaarde voor innovatie”

De afgelopen jaren wist Hittech Bihca, ondanks de economische crisis, een flinke groei te realiseren. Volgens directeur Koen Mentink is innovatie de sleutel tot succes van het bedrijf. “Succesvol veranderen lukt alleen in nauwe samenwerking met je klanten, leveranciers én je eigen medewerkers.”

Hittech Bihca is onderdeel van de Hittech Group, waar in totaal zo’n zeshonderd mensen werkzaam zijn. “Wij maken precisiecomponenten voor klanten als Zeiss, ASML en Airbus”, vertelt Mentink. In  tegenstelling tot veel andere bedrijven heeft Hittech Bihca de afgelopen jaren een flinke groei laten zien. Mentink: “Zelfs in het crisisjaar 2008 hebben wij 8% groei gerealiseerd. Ik denk  dat ons succes te danken is aan het feit dat wij permanent inzetten op innovatie. Onze slogan is niet voor niets ‘masters in improvement’.”

Kwaliteit verhogen

Die innovatie krijgt volgens Mentink gestalte door een intensieve samenwerking met de leveranciers en klanten van Hittech Bihca. “Open communicatie is essentieel, daar wordt iedereen beter van. Onze klanten maken ons attent op nieuwe marktontwikkelingen, waar wij vervolgens ons voordeel mee kunnen doen. Tegelijk zijn wij naar onze klanten toe volledig transparant over onze productieprocessen. Daardoor kunnen wij veranderingen doorvoeren die de kwaliteit en efficiency van onze processen verhogen.”

“Opleiden is een voorwaarde voor innovatie”

Betrokkenheid personeel

Ook de betrokkenheid van het eigen personeel is belangrijk voor innovatie, benadrukt Mentink. “Zo organiseren wij brainstormsessies, met als vraag waar wij over vijf jaar heen willen. Als iemand de groep dan overtuigt van de waarde van een nieuwe techniek, dan krijgt diegene een eigen budget om dat verder te onderzoeken.” Daarnaast zijn er regelmatig overleggen met het productiepersoneel om te kijken hoe zaken beter kunnen. Het is essentieel om je potentieel op de werkvloer te gebruiken. Dat motiveert mensen en levert veel mooie innovaties op.” Zo kwam een medewerker met het idee om een bepaalde module voortaan met een 3D-printer te gaan maken. Mentink: “Daardoor werd het product 30% goedkoper en ging de levertijd terug van twintig naar zes weken.”

Scholing stimuleren

Jaarlijks investeert Hittech Bihca 40.000 euro in het opleiden en ontwikkelen van het eigen personeel. Een bewuste keuze, zegt Mentink. “Wij hebben opleiden hoog in het vaandel staan. Als je opleiden als bedrijf niet stimuleert, maak je jezelf overbodig. Het is een voorwaarde voor innovatie.” Hij roept A+O dan ook op om scholing te blijven stimuleren. “Wat wij echter constateren is dat onze medewerkers niet te porren zijn voor opleidingen die twee jaren duren. Het zou goed zijn als A+O de vergoedingen meer richt op korte, modulaire trainingen. Maar wel trainingen waar een werknemer een certificaat voor krijgt, zodat hij of zij er in de verdere loopbaan ook iets mee kan.”  

Relatie onderwijs en bedrijfsleven

Een taak voor A+O ligt er volgens Mentink  daarnaast in het verbeteren van de relatie tussen onderwijs en bedrijfsleven. “Het wordt nu al weer moeilijker om personeel te vinden. Dus is het belangrijk dat wij als bedrijven goede contacten met scholen hebben.” Mentink geeft het voorbeeld van zijn eigen dochter, die op de mavo zit. “Ik vroeg haar: ‘hoeveel van de leerlingen bij jullie op school hebben voor techniek gekozen?’ Haar antwoord was: niemand. Ik heb vervolgens de techniekleraar uitgenodigd op ons bedrijf. Hij was onder de indruk van wat wij doen. Vervolgens hebben we geregeld dat circa tweehonderd tweedejaarsleerlingen nu bij ons op excursie langskomen.”

Maar het wekken van interesse voor techniek zou eigenlijk al op de basisschool moeten plaatsvinden, meent Mentink. “Daar begint het. We zouden ons als sector daar veel meer moeten laten zien. En laten we dan vooral de meisjes niet vergeten. Wij merken dat vrouwen prima in ons bedrijf meedraaien en vaak beter in het fijne werk zijn dan mannen. Toch kiezen heel weinig meisjes voor techniek. Hier vlak over de grens in Duitsland is dat anders, daar is bij een collega metaalbedrijf de helft van de verspaners vrouw. Er is dus nog een wereld te winnen om meisjes voor een baan in de techniek warm te maken.”

Meer informatie

Koen Mentink (directeur Hittech Bihca) bereikbaar via telefoonnummer 0543 - 55 12 02 of per email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

A+O Contactpersonen

Rob Nijhof