Succesvol tegen de klippen op werven

18 januari 2018

Nieuwe vakmensen lastig te vinden in de techniek? Nee hoor, zegt Marleen Vroegindeweij, hr-manager bij De Jong. In 1,5 jaar tijd wist het bedrijf zo’n 50 nieuwe medewerkers aan te trekken. “Onze collega’s zijn onze beste promotors. Maar je moet daarnaast ook weten welke kanalen de beste resultaten opleveren. Goede recruitmentsoftware is daarom geen overbodige luxe.”

Voor het Sliedrechtse familiebedrijf De Jong was 2017 een dubbel jubileumjaar. Niet alleen begon J.M. de Jong sr. 120 jaar eerder een kleinschalige smederij die al snel uitgroeide tot een allround metaalbewerkingsbedrijf, nu De Jong Technics geheten. Maar daarnaast werd 60 jaar geleden ook een andere kernactiviteit aan het portfolio toegevoegd: de ontwikkeling en productie van koffiemachines voor de zakelijke markt. Onder de naam De Jong Duke bedient het bedrijf vanuit Sliedrecht en Taylor (Amerika) nu de wereldwijde markt.

Nadruk op innovatie

Marleen Vroegindeweij De Jong

En met succes. “In de jaren ’70 waren we de eerste fabrikant die een machine maakte voor verse filterkoffie. Maar we waren ook de eerste met een groot 10 inch touchscreen op het apparaat”, vertelt Vroegindeweij enthousiast. “Recent introduceerden we daarnaast ‘ConnectMe’, een technologie waarmee onder andere video’s, foto’s, weersvoorspellingen en advertenties op de touch screens getoond kunnen worden. Ideaal voor bijvoorbeeld interne communicatie. Kortom, binnen onze organisatie ligt de nadruk sterk op innovatie.”

Onlangs maakte De Jong een meerjarenplan om de groei verder te stimuleren. “Dat sloeg aan en spoedig waren meer medewerkers nodig. We zijn toen gestart met het versterken van onze r&d-afdeling. Maar geheel volgens planning hadden we door meer verkoop en een hogere productie ook op de andere afdelingen al snel versterking nodig. Op 1 januari 2016 hadden we 83 medewerkers in dienst en op dit moment zijn dat er maar liefst 133! Daarnaast huren we nog 12 medewerkers in.”

Goed imago

Dat klinkt als een flinke werving & selectie-klus. “Valt mee”, zegt Vroegindeweij. “Collega’s brengen mensen aan en krijgen daar een bonus voor. 500 euro voor het invullen van een externe vacature en 1.000 euro als de juiste persoon door hun hulp gevonden wordt als de vacature alleen nog maar intern uitstaat. Maar daarnaast werken LinkedIn en Facebook prima en is ons imago goed. We selecteren nieuwe collega’s ook op basis van culturele fit. Inmiddels hebben we flink wat medewerkers die van ver buiten de regio iedere dag met plezier naar Sliedrecht forensen.”

Daarnaast kan Vroegindeweij de investering in goede recruitmentsoftware aanbevelen. “We hebben een nieuw, intuïtief werkend systeem aangeschaft dat precieze rapportages oplevert over welke kanalen goede kandidaten aanleveren. Onze uitingen zijn beter en iedere sollicitant krijgt direct automatisch antwoord. Belangrijk omdat zo’n eerste contact toch een visitekaartje is, terwijl dit vaak vergeten wordt. Bovendien houdt het programma alle sollicitaties overzichtelijk bij elkaar en is er een chatfunctie waardoor leidinggevenden en hr direct met elkaar kunnen reageren op een kandidaat. Het verkort de doorlooptijd en bespaart geld. Ideaal.”

Van harte welkom

Vaak laat De Jong ook kandidaten eerst een dagje meelopen. “Het geeft een goed idee van iemands kwaliteiten én laat zien of iemand binnen het team past. Zo hebben we ook 50-plussers, WW’ers of mensen met een bijstandsuitkering aangenomen. Onze gemiddelde leeftijd ligt rond de 40 jaar. Maar ook oudere werknemers zijn van harte welkom. Ze blijken vaak de meest gemotiveerde werknemers te zijn”, vertelt Vroegindeweij. “We proberen solliciteren zo laagdrempelig mogelijk te houden. Zo hebben we ook een open sollicitatie-button op onze site die maandelijks zo’n 7 sollicitaties oplevert. Natuurlijk proberen we die sollicitanten dan te matchen met openstaande of toekomstige vacatures.”

“We selecteren nieuwe collega’s ook op basis van culturele fit”

Warm bad

Is iemand aangenomen? Dan wacht hem of haar een warm bad. “Een van onze nieuwe collega’s zei: ‘Ik werk hier nu 2 weken en voel me zo thuis dat ik denk dat ik te joviaal ben naar iedereen.” Geweldig toch?”, lacht Vroegindeweij. “Iedere nieuwe medewerker krijgt een introductieprogramma. Iemand van r&d legt de nieuwste innovaties uit. Sales vertelt over onze klanten en de bedrijfshistorie. En hr biedt uitleg over het personeelshandboek en de richtlijnen. Maar bovenal zijn we geïnteresseerd in wat nieuwe medewerkers vinden van onze kernwaarden en wat hen daarin aanspreekt. Daar sluiten we de introductiesessie mee af.”

Daarnaast draaien nieuwe medewerkers – ongeacht hun functie – 3 dagdelen mee in de productie. “Natuurlijk hoef je niet zelf een koffiemachine in elkaar te kunnen zetten. Maar het is belangrijk om het product én elkaar goed te leren kennen. Het maakt de organisatie daadwerkelijk plat.” Geen wonder dat De Jong een goed imago heeft. “Toch hebben ook wij te maken met vacatures die zich lastiger laten vervullen dan andere”, besluit Vroegindeweij. “Zo zoeken we op dit moment nog een Teamleider Software Development en een Back-end Webdeveloper. En we zijn altijd geïnteresseerd in gemotiveerde mensen die ervaring hebben met het r&d-systeem Creo Parametrics. Solliciteren kan via werken.bij.dejongduke.nl!”

A+O contactpersoon

Marloes Jonkman
Regiomanager Zuidwest-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten