login

Mindervaliden op de werkvloer: denken in kansen, niet in problemen

Veel bedrijven schrikken terug voor het aannemen van een mindervalide werknemer. “Nergens voor nodig”, zegt Sita Pahladsingh van JetSupport. Sinds 2006 werkt daar Marco Zantman die in een rolstoel zit. “Je moet vooral denken in kansen, niet in problemen. Een werknemer als Marco, daar zou ik er nog wel 10 van willen.”

Wie vliegtuigonderhoudsbedrijf JetSupport binnenstapt, moet niet vreemd opkijken als de weg naar een kantoor via de hangar met businessjets voert. Onderhoud en reparatie van Cessna’s, Falcons en Dorniers is er aan de orde van de dag. “Sterker nog, het gaat 24/7 door. Er is altijd werk door gepland en ongepland onderhoud. Het is dynamisch, divers en spannend”, vertelt Marco Zantman (46), projectcoördinator voor de 2 Dorniers van de Kustwacht. “Hoe ik hier terecht ben gekomen? Dat is eigenlijk via via verlopen. Op een gegeven moment vroeg CEO Ton van Deursen me of ik de ontwikkeling van material management op me wilde nemen om de in- en verkoop centraal te regelen. En dat leek me wel wat.”

Kijken naar wat je wel kunt

Solliciteren heeft Zantman nog nooit hoeven doen. “Op mijn twaalfde kreeg ik een auto-ongeluk met een dwarslaesie als gevolg. Een jaar lang heb ik moeten revalideren. Een harde dobber, maar mijn ouders zeiden direct: blijf kijken naar wat je wel kunt, in plaats van te focussen op wat je niet kunt. Je gaat gewoon naar school en zorg dat je het maximale eruit haalt. Zorg dat je onafhankelijk bent. Ik wilde vervolgens overal de beste in zijn en ben cum laude afgestudeerd, HTS algemene operationele techniek.”

Benen of wielen

Een speciaal beleid voor het aannemen van arbeidskrachten met een beperking heeft JetSupport ook niet. Pahladsingh: “We zijn een klein bedrijf met 56 vaste medewerkers. In ons aannamebeleid gaan we er vooral vanuit wie er bij ons past. Of dat nu iemand met benen of wielen is. Toch is het voor collega’s in het begin natuurlijk wennen. Ik heb me best even afgevraagd hoe ik ermee om moest gaan. Houd ik bijvoorbeeld de deur voor Marco open om hem te helpen? Maar hij was er direct helder in”, lacht Pahladsingh. Zantman: “Jij bent de vrouw, ik houd de deur dus voor jou open. Kwestie van hoffelijkheid.”

jetsupport1252 300x225px lichter

‘Het taboe op mindervalide werknemers moet doorbroken worden.’

Het is wat het is

Je kunt maar beter duidelijk zijn, zegt Zantman. “Je hoeft geen geheim van je beperking te maken of er overdreven over te doen. Heb je hulp nodig, dan zeg je dat gewoon. Marc de Hond heeft dat in zijn theatershow mooi verwoord met ‘Wie bang is, krijgt ook klappen’. Het is wat het is, laat het maar gewoon over je heen komen. Zo heb ik tijdens mijn eerste studie MTS elektro prima advies van Fokker gekregen. Ik was daar op een dag naartoe gereden om een werkplek te vragen maar ze zeiden heel eerlijk: de werkvloer wordt lastig in een rolstoel, je kunt beter doorstuderen. Dat heb ik toen gedaan.”

Aanpassingen op de werkvloer

Zantman is dus praktisch ingesteld. Ook wat betreft eventuele aanpassingen op de werkvloer “Er is geen lift in het gebouw. Maar dat is wat mij betreft ook helemaal niet nodig. Ik werk op de begane grond en als ik iets nodig heb van boven, dan regel ik dat wel. De enige aanpassing was een apart toilet. Maar ik ben in de beginperiode nog gewoon naar huis gereden voor een sanitaire stop. Geen probleem, ik woon op 5 minuten afstand. Het is wat mij betreft een samenspel tussen werknemer en bedrijf. Iedereen moet een beetje zijn best doen en denken in oplossingen.”

"In ons aannamebeleid gaan we er vooral vanuit wie er bij ons past. Of dat nu iemand met benen of wielen is."

Taboe eraf

Maar het taboe op mindervalide werknemers moet wel doorbroken worden, aldus Zantman. “Het is een kwestie van onbekend maakt onbemind. En de Nederlandse bureaucratie helpt daar niet in mee. Ik kan niet niks doen. Ik heb uitdaging nodig. Bij JetSupport is het taboe er inmiddels af, hier staat mijn beperking eigenlijk nooit centraal. Ik word hier simpelweg geaccepteerd door wat ik ben. Mijn toekomst? Ik blijf graag doorleren en nieuwe uitdagingen zoeken.”

Meer informatie:

Sita Pahladsingh, accounting bij JetSupport, telefoon 020- 50 22 271 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Marco Zantman, projectcoördinator bij JetSupport, telefoon 020- 50 22 288 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

A+O Contactpersonen

Ben Kemna