login

Experiment A+O met Persoonlijk OpleidingsBudget

In opdracht van de sociale partners doet A+O een experiment met het Persoonlijk OpleidingsBudget. Eén van de bedrijven die aan het experiment deelneemt, is de PBF Group. Het Nederlandse deel van het bedrijf is bezig om de omslag te maken van een productiebedrijf naar een bedrijf dat zich richt op productontwikkeling. Om de medewerkers in dat proces mee te krijgen, biedt het bedrijf medewerkers scholing aan.

 

“De PBF Group komt voort uit Philips”, vertelt hr-manager Francis Lassche. “Van oudsher produceren wij klantspecifieke voedingen. Geen voeding voor een laptop, maar denk bijvoorbeeld aan een voeding die bij stroomuitval op een vliegveld een noodstroomgenerator opstart. Daarnaast produceren wij speciale spoelsamenstellingen voor elektronen microscopen en lineaire motoren.”

Snel groeiend

PBF had het – net als vele andere metalektrobedrijven – lastig in de crisis, vertelt Lassche. “Bij ons was het gebruikelijk dat orders voor een langere termijn liepen. Dus de eerste jaren van de recessie leek er niets aan de hand. Maar in 2015 kregen wij ook flink last van de crisis. We hebben het echt moeilijk gehad en ontkwamen niet aan een reorganisatie.”

Inmiddels is het bedrijf weer snel groeiend, zegt ze. “De crisis heeft ons wakker geschud. De technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller, de time to market wordt steeds korter. Daarin moeten wij als bedrijf mee om de concurrentie te kunnen voorblijven. Vroeger hadden we twee jaar de tijd voor productontwikkeling, nu wil de klant binnen een jaar een volledig gekwalificeerd product beschikbaar hebben. Meer dan voorheen zijn wij genoodzaakt om zelf nieuwe producten te ontwikkelen en in de markt te zetten, waardoor de time to market korter is en de kosten voor de klanten lager zijn.”

Persoonlijk OpleidingsBudget

De directie van PBF besloot tot een radicale koerswijziging. Het overgrote deel van de productie werd verplaatst naar de vestiging van het bedrijf in Roemenië. De Nederlandse vestiging gaat zich nu volledig richten op productontwikkeling, waarbij research & development een kernactiviteit is. Lassche: “Die omslag vraagt natuurlijk om mensen die anders opgeleid zijn. In het kader van het Sectorplan hebben we als PBF, samen met vier andere metalektrobedrijven, meegedraaid in het traject voor Duurzame Inzetbaarheid. Dat heeft bij ons het bewustzijn gecreëerd dat er écht iets moest veranderen.”

PBF besloot om een deel van de medewerkers te scholen en zo ‘oude’ medewerkers op nieuwe werkplekken onder te brengen. Lassche: “Ik hoorde dat bij A+O een experiment ging lopen met een Persoonlijk OpleidingsBudget (POB). Daar zijn we op ingesprongen.” Medewerkers moesten zelf hun ontwikkeldoelen kiezen, vertelt ze. “Voor diegenen die niet precies wisten wat ze wilden, hebben we in samenwerking met MEPD – voorheen Metalektro Personeelsdiensten – een traject voor loopbaancoaching georganiseerd.”

Werkfit voor toekomst

Lassche Francis   HR Manager PBF 150x225

Volgens Lassche is het onvermijdelijk dat de onderneming zich moet aanpassen aan de nieuwe realiteit en dat er van de medewerkers een aanpassing gevraagd wordt om werkfit voor de toekomst te zijn. Blij is Lassche met het feit dat PBF kon deelnemen aan het experiment met het Persoonlijk OpleidingsBudget. “Dankzij dit experiment hebben wij als PBF meer lucht en mogelijkheden gekregen. De boel is nu echt in beweging gekomen. Ook onze directie, die aanvankelijk wat aarzelend was, ziet nu wat het oplevert. Dat is heel erg mooi om te zien!”

Regiomanager Rob Nijhof: “Aan dit experiment met het Persoonlijk OpleidingsBudget hebben een aantal A+O-bedrijven deelgenomen. We zijn nu in afwachting van de resultaten van het integrale onderzoek.

Meer informatie:

Francis Lassche, HR-manager PBF Group, tel. 0546-540043 of per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

A+O Contactpersonen

Rob Nijhof