login

“De jonge generatie denkt heel anders”

Studenten van het ROC Amsterdam ontwikkelden voor BSH Huishoudapparaten B.V., producent van huishoudapparatuur, een mechanisme voor een ovendeur. Tot groot enthousiasme van het bedrijf. “Dit is samenwerking tussen school en bedrijf in de praktijk.”

 

“BSH is producent van huishoudapparatuur van onder meer de merken Bosch, Siemens, Gaggenau en NEFF”, vertelt Sales & Marketing Manager Pascal van Noort. “We maken bijvoorbeeld stofzuigers, koffiezetapparaten en inbouwovens.” Juist de ovens van het merk NEFF hebben een unique selling point, zegt Van Noort. “Aan de buitenkant zie je niets opvallends. Maar als je de ovendeur opendoet, dan schuift deze onder de oven. Voor de consument is dat enorm handig, je hoeft namelijk niet meer over de ovendeur heen te reiken. En het is bovendien ook minder gevaarlijk.”

Storingsgevoelig

“Geen enkel ander merk beschikt dus over een dergelijke geavanceerde ovendeur”, vult Sell Out manager Maaike van Vonderen aan. “Het is echt een USP van NEFF. Maar we worstelden met de vraag hoe we dit zichtbaar konden maken wanneer de ovendeur gesloten is.” De Duitse collega’s beschikten over een systeem waardoor de ovendeur automatisch open en dicht ging, vertelt ze. “Mensen kunnen dan dus op beurzen, in showrooms en bij dealers in één oogopslag de deur onder de oven zien verdwijnen. Het probleem was echter dat het Duitse systeem kostbaar en storingsgevoelig is. Wij wilden dus niet zo iets, maar dan een systeem dat veel minder storingsgevoelig is.”

Praktijkopdracht

Van Noort: “Op de afdeling Marketing ontstond toen het idee: waarom vragen we niet een aantal studenten om een dergelijk systeem te ontwikkelen? Aan onze hr-afdeling hebben we toen gevraagd hoe we dat moesten aanpakken.” De hr-afdeling belde vervolgens A+O-regiomanager Ben Kemna, die het bedrijf in contact bracht met twee docenten Werktuigbouwkunde van het ROC van Amsterdam. “Zo kwam het balletje aan het rollen”, zegt Van Noort.

Van Vonderen: “De docenten stelden voor er een praktijkopdracht van te maken. Vervolgens hebben wij een briefing voor de studenten opgesteld en zijn ze aan de slag gegaan.” De studenten waren meteen enthousiast, vertelt ze. “Ik snap ook wel waarom. Zelf heb ik als student Commerciële Economie ook diverse projecten moeten doen. Daar werd in de praktijk niets mee gedaan. Het leuke van deze opdracht is dat het mechanisme straks echt te zien is op beurzen en in onze showroom in Hoofddorp.”

Professionele presentatie

Na een paar maanden kwamen de studenten bij BSH langs om het resultaat te presenteren. Van Noort: “Ze waren heel gepassioneerd met de opdracht bezig geweest en hun presentatie was heel professioneel. Ze hadden echt een mooi harmonicasysteem bedacht, dat onzichtbaar aan de binnenkant van de ovendeur kon worden geplaatst. Het was zelfs mogelijk om het mechanisme met een laptop of smartphone te bedienen. En de kosten waren slechts een paar honderd euro. Dat hadden ze supergoed gedaan.”

“Ik vond het heel inspirerend dat 19-jarigen zoiets bedenken”, vervolgt Van Noort. “De ontwikkelingen van techniek en technologie gaan momenteel razendsnel. Deze generatie denkt heel anders, ze zijn ermee opgegroeid. Daar kun je je voordeel mee doen. ” Wat Van Noort betreft dus een mooi voorbeeld van samenwerking tussen school en bedrijfsleven in de praktijk. “Ik kan het andere A+O-bedrijven zeker aanraden om met dit soort concrete opdrachten aan de slag te gaan.”

Meer informatie

Pascal van Noort, Sales & Marketing Manager, tel. 06-29 58 01 15 of per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

A+O Contactpersonen

Ben Kemna