login

Werknemers uit de Metalektro worden opgeleid tot docent

Omdat er een groot tekort aan techniekdocenten dreigt, zijn er momenteel verschillende initiatieven om werknemers van bedrijven als docent in het onderwijs te laten werken. Zo ook in Zuidwest- Nederland, waar de STC-Group (het kennis- en opleidingsinstituut voor scheepvaart, transport en havenindustrie) een project heeft gestart om ‘hybride docenten’ op te leiden.


Het tekort aan techniekdocenten op hoge scholen en mbo-opleidingen is een gevolg van het feit dat veel docenten met pensioen gaan, zonder dat er vervangers klaarstaan. Maar ook de groeiende studentenaantallen en een aantrekkende economische groei maken de tekorten nijpend.

Hybride docent

Projectmanager van de STC-group is Lucie Saxton. Ze vertelt: “Het tekort aan technische en nautische vakdocenten is nu al merkbaar en wordt in de komende jaren alleen nog maar een groter probleem. Daarom zijn wij als onderwijsinstelling voor de scheepvaart, transport en havenindustrie een project gestart om zogenaamde ‘hybride docenten’  op te leiden.” Aan het project – dat met Europese subsidie is opgezet – wordt deelgenomen door een aantal lokale bedrijven, het Havenbedrijf, Van Oord, de vakbond Nautilus en Nederland Maritiem Land. Daarnaast is er nog een aantal bedrijven dat actief ondersteuning verleent, te weten Damen Shipyards, IHC en Koninklijke de Vries/Feadship. Saxton: “De Fontys Hogeschool biedt een verkorte opleiding aan om vakmensen in tien maanden hun lesbevoegdheid te laten behalen , het zogenaamde Pedagogisch Didactisch Getuigschrift, dat  voldoet aan de wettelijke normen. Normaal duurt zo’n opleiding een stuk langer, zo’n anderhalf jaar.” Terwijl werknemers hun opleiding voor het PDG volgen, kunnen ze lesgeven op een mbo-instelling. Saxton: “Daarbij is de constructie dat de werknemer gemiddeld drie dagen in dienst blijft van de werkgever en twee dagen werkzaam is op school. Vandaar ook de naam ‘hybride docent’.”

Kloof onderwijs en bedrijfsleven

Damen Schipyards is één van de bedrijven die in het project meedraait. “Wij hechten aan een goede relatie met het onderwijs”, zegt Arold de Vries, directeur HR & Corporate Affairs. “Als er niet voldoende docenten zijn, dan is er ook geen goed onderwijs. Vandaar dat wij een bijdrage willen leveren aan dit project.” Bovendien kan door dit project de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven worden verkleind, benadrukt Jaap Bernsen, hr-adviseur bij Damen. “School en bedrijf kunnen elkaar op deze manier versterken. De ontwikkelingen op het gebied van robotisering in de scheepvaart gaan razendsnel. Dan is het een enorm voordeel om docenten te hebben die met beide benen in de praktijk staan, weten wat er speelt.”

Kees van Oosten, die als development engineer bij Damen werkt, is de eerste werknemer van het bedrijf die de opleiding tot docent volgt. “Ik werk nu tien jaar bij Damen en dan wil je ook weer eens wat nieuws doen. Mijn ambitie ligt niet bij een managementfunctie, maar aan lesgeven had ik wel vaker gedacht. Maar ik zag het niet zitten om fulltime docent te worden. Deze constructie is voor mij ideaal. Ik houd feeling met de beroepspraktijk en tegelijk kan ik aan studenten mijn praktijkkennis overbrengen. Dat lijkt me ontzettend leuk. En wie weet wordt één van mijn studenten straks wel een collega.”

Verbreding loopbaanontwikkeling

“Je ziet dat de werknemers die in dit project meedraaien enorm gemotiveerd zijn”, constateert Saxton. “Ze vinden de afwisseling tussen hun werk en het lesgeven prettig. Maar hun primaire drijfveer is de behoefte om hun vakinhoudelijke kennis te delen met studenten. Daarmee creëer je dus echt een win-winsituatie.” Voor Damen is er volgens Arold de Vries als bedrijf nog een voordeel: “Met dit project kunnen we op een andere manier invulling geven aan de loopbaanontwikkeling van onze mensen, doordat je hun functies verbreedt.”

Inmiddels zijn er 6 hybride docenten in opleiding en in januari volgen er nog eens vier, vertelt Saxton. “Maar dat is nog maar het begin, onze ambitie rijkt verder. En als er A+O-bedrijven zijn die in de project willen meedraaien, dan staan wij daar zeker voor open.” 

Initiatief Gelderland en Overijssel

In de regio Gelderland en Overijssel heeft de hogeschool Windesheim een scholingstraject ontwikkeld om vakmensen van technische bedrijven op te leiden tot assistent-docent voor de negen ROC’s.  Dit initiatief om een docenten- en instructeurspool op te zetten, wordt ondersteund door de drie technische O&O-fondsen: A+O Metalektro, OOM en OTIB. Met een Pedagogisch Didactisch Diploma (PDD) op zak, zullen de eerste vakmensen in het komend schooljaar in Gelderland en Overijssel voor de klas verschijnen.

Belangstelling?

Hebt u als bedrijf interesse om werknemers te laten opleiden tot docent? Dan kunt u contact opnemen met de volgende contactpersonen:
• Voor de regio Zuidwest-Nederland (bedrijven in de scheepsbouwsector): projectmanager Lucie Saxton (STC-Group), telefoonnummer 010 – 44 86 078 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
• Voor de regio Gelderland en Overijssel: projectleider Hans Haring, telefoonnummer 06 - 51 29 24 82 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
 
In een volgende uitgave van A+O nieuws zal aandacht worden besteed aan het project docentstages. Bedrijven die een stageplaats aan docenten aanbieden, kunnen hiervoor een vergoeding krijgen.

A+O Contactpersonen

Rob Nijhof

Marloes Jonkman