login

header chonisch baanbehoud

In Nederland zijn er ruim 5 miljoen mensen met een chronische ziekte. De kans is dus groot  dat u binnen uw bedrijf te maken heeft met ziekteverzuim als gevolg van een chronische ziekte van een van uw medewerkers. We spreken van een chronische zieke werknemer als er sprake is van een ziekte of aandoening zonder uitzicht op (volledige) genezing en een ziekteduur van minimaal drie maanden.

U wilt als werkgever er natuurlijk alles aan doen om chronisch zieke medewerkers minder te laten uitvallen en binnen hun mogelijkheden duurzaam inzetbaar te houden. Met het project 'duurzame inzetbaarheid chronisch zieke werknemers’ krijgt u hier concrete ondersteuning bij. De uitvoering van dit project is in opdracht van A+O Metalektro in handen van de Patiëntenfederatie Nederland. U komt te weten wat uw rechten en plichten als werkgever zijn en hoe u er voor kunt zorgen dat uw werknemer zo goed mogelijk aan het werk blijft.

Werkgeverstool werknemers met een chronische aandoening

Deze werkgeverstool geeft u praktische informatie en  handvatten aan de hand van vijf thema’s om een medewerker met een chronische aandoening zo goed als mogelijk inzetbaar en aan het werk te houden binnen uw bedrijf. Tot slot vindt u verwijzingen naar adressen en websites voor meer informatie en ondersteuning. Klik hier

Kennisbank chronisch ziek en werk in de Metalektro

Met de digitale kennisbank www.chronischziekinmetalektro.nl wordt zo veel mogelijk relevante informatie verzameld en ontsloten. Zo vindt u er algemene informatie over duurzame inzetbaarheid, chronische ziekte en werk en aandoeningsspecifieke informatie. Ook ontsluit de kennisbank beschikbare tools en handvatten die praktisch toepasbaar zijn voor werkgevers en werknemers. Denk hierbij aan checklists en bijvoorbeeld een rekenhulp die de  gevolgen van het krijgen van een chronische aandoening inzichtelijk kan maken. Diverse instrumenten als e-learning helpen u als werkgever en uw werknemer verder op weg.

Workshop voor (hr-) medewerkers en leidinggevenden

“Kent u in uw bedrijf medewerkers met een chronische aandoening of heeft u het vermoeden dat er medewerkers zijn die kampen met chronische klachten/aandoeningen? Weet u wat zij zelf doen om aan het werk te zijn en te blijven en hoe u hier als werkgever ook toe kunt bijdragen?”

“Is er binnen uw bedrijf ruimte / behoefte om in gesprek te gaan over het voeren van een (chronisch vriendelijk) personeelsbeleid waarbij de duurzame inzetbaarheid van mensen met een chronische aandoening ook een plek krijgt?”

“Vraagt u zich af hoe u het gesprek met een mogelijk chronisch zieke medewerker kunt aangaan en wat u als werkgever wel en niet mag vragen aan uw werknemer?”

Voor antwoord op deze vragen bieden kunt u, kosteloos, de werkgeversworkshop “werknemers met een chronische aandoening: wat moet en kan ik doen als werkgever?" volgen.

Het programma van deze workshop is interessant voor werkgevers, leidinggevenden en HR managers. U krijgt informatie, tips en tools aangereikt waar u direct mee aan de slag kunt in het eigen bedrijf. De thema’s die aan bod komen zijn onder meer:

  • Wet- en regelgeving bij ziekte en werk (wat moet ik doen als werkgever).
  • Hoe ga ik om met de combinatie van zorgzaam en zakelijk die een dergelijke situatie vraagt, praktisch en beleidsmatig (wat kan ik doen als werkgever).
  • Welke voorzieningen en vergoedingen zijn er voor de werkgever en voor de werknemer op dit gebied (wat ondersteunt mij als werkgever).

De behoeften en de dagelijkse praktijk van u als werkgever of leidinggevende staan hierbij centraal. Voorafgaand aan de workshop heeft u de mogelijkheid om uw concrete vragen en/of praktijksituaties te mailen aan de trainer, zodat deze tijdens de workshop aan bod komen.

Workshopdata
De workshop wordt door Centrum Werk en Gezondheid gegeven op:

  • Donderdag 9 maart 2017, van 14.00 uur tot 16.00 uur. Locatie: Mind Center, Vianen. 
  • Donderdag 30 maart 2017, van 14.00 uur tot 16.00 uur. Locatie: Mind Center, Vianen.

 Een incompanyworkshop behoort ook tot de mogelijkheden. Voor een incompanyworkshop zijn minimaal 3 deelnemers vereist.

Let op, er zijn slechts nog enkele plekken beschikbaar voor de incompanyworkshops en voor de open inschrijving op donderdag 9 maart a.s.!
Voor de workshop op donderdag 30 maart a.s. is nog volop ruimte voor inschrijvingen.

Advies op maat voor bedrijven

Voor werkgevers is niet altijd helder wat een chronische ziekte is en wat de impact van het hebben of krijgen van een chronische aandoening bij medewerkers kan zijn. Ook kan het ingewikkeld zijn om samen met de medewerker een passende oplossing te zoeken.

Naast de algemene informatie in de workshops kunt u als werkgever individuele ondersteuning en advies op maat krijgen. Heeft u die behoefte? Dan kunt u gebruik maken van de mogelijkheid tot een adviesgesprek/begeleiding in een specifieke situatie. Experts van bij de Patiëntenfederatie Nederland aangesloten organisaties kunnen uw bedrijf onder andere adviseren over:

  • Algemene informatie over de betreffende chronische ziekte.
  • Ondersteuning bij het vormgeven van personeelsbeleid in relatie tot chronische ziekte.
  • Een specifieke casus of concrete vragen ten aanzien van een chronisch zieke medewerker.
  • Ondersteuning bij inzetten en begeleiden van chronisch zieke werknemers (in specifieke gevallen).
  • Ondersteuning en oplossingsrichtingen. Zo nodig kunnen medewerkers worden doorverwezen (kennis van relevante organisaties, tools en wet- en regelgeving).

 Naast het aanbod gericht op werkgevers is er ook een aanbod voor werknemers.

Voor werknemers

Het aanbod voor uw werknemers bestaat uit informatie, coaching en lotgenotencontact. Hiermee kunnen uw werknemers die te maken hebben of krijgen met een chronische aandoening bijvoorbeeld in contact komen met verschillende patiëntenorganisaties. Deze organisaties bieden gerichte informatie en ondersteuning. Het contact met lotgenoten kan heel belangrijk zijn voor het (leren) omgaan met de aandoening, al dan niet in combinatie met werk.

Wijs uw werknemers er vooral op! Voor meer informatie over het aanbod voor werknemers zie www.chronischziekinmetalektro.nl. Of neem contact op met Hilde Bokkers Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Voor wie?

Bij A+O aangesloten bedrijven en hun medewerkers kunnen zich aanmelden om kosteloos gebruik te maken van het aanbod.

Looptijd

U kunt vanaf 1 november 2015 tot 1 april 2017 gebruik maken van het kosteloze aanbod.

Waarom meedoen?

  • U krijgt inzicht in hoe u het beste om kunt gaan met werknemers die te maken hebben of krijgen met een chronische aandoening.
  • U krijgt praktische hulpmiddelen en ondersteuning aangeboden bij het inzetbaar houden van uw vakkrachten.
  • U krijgt algemene informatie en de mogelijkheid van maatwerk in ondersteuning.
  • U krijgt de mogelijkheid om uw ziekteverzuim als gevolg van een chronische ziekte te beperken.

Meer informatie

Bent u geïnteresseerd? Wilt u meer weten? Neem contact op met uw regiomanager of met projectleider bij A+O Annouk van Es, telefoon 06- 52 58 46 98, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Aanmelden

Vanaf 1 november 2015 tot 15 maart 2017 kunt u zich aanmelden. Bij de downloads onderaan deze pagina vindt u de aanmeldformulieren. Vul het formulier in, sla het vervolgens op en stuur dit per e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Downloads

Aanmeldformulier workshop

Aanmeldformulier advies op maat

Praktijkvoorbeeld chronisch baanbehoud

Factsheet chronisch baanbehoud