Duurzame inzetbaarheid: aan de slag! (gesloten)

Looptijd: 1 januari 2021 t/m 31 december 2022*

De looptijd van deze regeling is verstreken. Aanvragen is niet meer mogelijk, maar je kunt wel nog een declaratie indienen.

Hoe zorg je voor fitte, gezonde en gemotiveerde medewerkers?

Zijn jullie zuinig op je medewerkers? Met duurzaam inzetbare medewerkers bedoelen we medewerkers die leren en zich ontwikkelen, loopbaanstappen zetten én een gezonde levensstijl hebben. Hoe zit dat in jouw organisatie? Zorg voor fitte en gemotiveerde medewerkers en maak duurzame inzetbaarheid (DI) tot een structureel onderdeel van je organisatie!

Waarom belangrijk?

Door toenemende werkdruk, een lagere instroom, vergrijzing, flexibilisering, robotisering en de gevolgen van de coronacrisis is het belangrijker dan ooit om aandacht te hebben voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Tegelijkertijd is een hoge productiviteit en organisatorische efficiency belangrijk voor je organisatie. Hoe blijven jullie medewerkers fysiek en mentaal gezond? Blijven ze zich ontwikkelen? Komt iedereen in jouw organisatie met plezier naar zijn werk? Besteed structureel aandacht aan duurzame inzetbaarheid en voorkom verminderde inzetbaarheid en uitval.

Aanbod A+O

Om aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid in jouw organisatie bieden we:
1. een vergoeding voor externe uren
2. een toolbox met handzame downloads.

1. Vergoeding voor externe uren

A+O vergoedt de externe kosten tot een maximum van € 5.000,- om aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid in je organisatie. Je kunt de vergoeding bijvoorbeeld inzetten voor het uitvoeren van inventarisaties, bijeenkomsten, workshops, werksessies, communicatie en coaching.

Ter inspiratie thema’s die collega-bedrijven hebben opgepakt:

  • Bewustwording: wat is DI en waarom is het belangrijk?
  • Verbeteren van de gesprekscyclus: voer het gesprek over duurzame inzetbaarheid
  • Leidinggeven en DI: hoe stimuleer ik mijn medewerkers?
  • Vitaliteit en regie op gezondheid
  • Aandacht voor veiligheid
  • Het creëren van loopbaanpaden
  • Zijn onze mensen klaar voor de toekomst?
  • Eigenaarschap en verantwoordelijkheid van medewerkers
  • Oplossingen om zwaar werk te verlichtenVind je het lastig om duurzame inzetbaarheid op de agenda te zetten in je organisatie? Leer op het leer- en deelplatform oZonehoe je het onderwerp stevig agendeert en hoe je invloed uitoefent op processen.

Belangrijk om te weten

  • Je kunt maximaal 1 aanvraag indienen tot en met 31 december 2022.
  • Je bedrijf kiest zelf een uitvoerder.
  • Voor de regeling geldt een maximum uurtarief van €125,-.
  • De vergoeding bedraagt 90% van de externe begeleidingskosten tot een maximum van € 5.000,-.
  • De maximale doorlooptijd van een traject is 6 maanden vanaf de startdatum. Dien je aanvraag in vóórdat het traject van start gaat. Het traject moet vervolgens starten binnen één maand na de aanvraag.
  • Je bedrijf betaalt de kosten zelf en declareert maximaal € 5.000,- bij A+O. De btw op deze kosten kun je niet aan ons doorberekenen.
  • Na ontvangst van een aanvraag/declaratie krijg je van ons bericht.
  • Door gebruik te maken van deze regeling ga je akkoord met deelname aan de monitoring en evaluatie van de vergoeding. Dit betekent dat A+O na je declaratie contact met je opneemt om enkele vragen te stellen over je activiteiten en resultaten.

Aanvragen?

Klik hier om je eenvoudig aan te melden via Mijn A+O. Let op:

  • Dien je aanvraag in vóórdat het traject van start gaat. Het traject moet vervolgens starten binnen 1 maand na de aanvraag.
  • Voeg bij de aanvraag een offerte van de externe uitvoerder toe. In de offerte staan verplicht vermeld:
    • de titel: regeling ‘Duurzame inzetbaarheid’;
    • je bedrijfsnaam;
    • de geplande activiteiten;
    • de verwachte kosten.

Declareren?

Declareer hier via Mijn A+O. Let op:

  • Doe dit uiterlijk binnen 3 maanden na de einddatum van het traject.
  • Voeg als bijlage de kopiefactuur van de externe uitvoerder toe. Op de factuur staan verplicht de volgende gegevens:
    • de titel: regeling ‘Duurzame inzetbaarheid’;
    • je bedrijfsnaam;
    • de uitgevoerde activiteiten;
    • de uitvoeringsperiode.

Tip: stem de factuur vooraf met de externe uitvoerder af. Zo voorkom je vertraging bij de declaratie.

2. Toolbox Duurzame inzetbaarheid

De toolbox bestaat uit:

  1. Whitepaper Aan de slag met Duurzame Inzetbaarheid: een gids vol praktische adviezen, tips en best practices.
  2. Stappenplan Duurzame Inzetbaarheid: kom tot een concreet plan van aanpak door de stappen in dit document te doorlopen.
  3. Format competentiematrix met handleiding: aan de hand van de handleiding en het format kun je in een oogopslag zien welke competenties in je organisatie al aanwezig zijn. En welke nog ontwikkeld kunnen worden.
  4. Gespreksleidraad: een voorbeeld van een kant-en-klare gespreksleidraad, ontwikkeld en gebruikt door een bij A+O aangesloten organisatie.

*De aanvraagmogelijkheid voor deze regeling sluit, zodra het maximale budget is bereikt.

Ter inspiratie / alle berichten