login

Zelfsturende teams bij Intal: 50% meer omzet met minder personeel

Alle medewerkers zo ondernemend mogelijk maken.

Te laat op werk komen? Bij Intal is dat onmogelijk. Sinds 2 jaar wordt bij het bedrijf in Opmeer lean gewerkt in zelfsturende teams met flexibele werktijden. Regel 1: er zijn geen regels. “Dat klinkt makkelijk”, zegt directeur Rudy Schipper. “Maar de juiste begeleiding bieden is een stuk moeilijker dan autoritair leider zijn.” De opbrengst mag er echter zijn: 50 procent meer omzet, met minder personeel.

De bouwpartner voor aluminium kozijnen en vliesgevels groeide fors in korte tijd. Na de overname van verschillende bedrijven bleef Intal in 2014 met een mengelmoes aan culturen achter. Marcia Schouten, HR business partner, legt uit “We stonden voor de vraag: wat is Intal en welke bedrijfscultuur willen we?” Het bedrijf liet zich inspireren door ondernemers als Ricardo Semler [link: http://www.npo.nl/tegenlicht/04-02-2013/VPWON_1185916] en Richard Branson en ging aan de slag. Niet alleen met een goed beschreven plan, de Intal Methode, maar ook het pand zelf werd flink onder handen genomen.

“Te laat op werk komen? Bij Intal is dat onmogelijk. Regel 1: er zijn geen regels.”

Geen standaard technisch bedrijf

In het niets lijkt de gevelspecialist nu op een standaard technisch bedrijf. Wie de drempel in Opmeer overstapt, waant zich in een hip Amsterdams reclamebureau. Geen receptieruimte of afgesloten kantoortjes, maar een open werkvloer vol kunstwerken van medewerkers en een pingpongtafel als vergaderplek. Schouten “We wilden openheid dus de muurtjes zijn als eerste gesneuveld”. Maar een cultuur is natuurlijk meer dan alleen een omgeving. Vandaar dat het ook echt belangrijk is om de methode die je wilt hanteren, volledig te beschrijven.”

Openheid het sleutelwoordIntal Opmeer 1

De 65 Intal-medewerkers werken nu, van sales tot montage, in zelfstandige units rondom de directie, met een democratisch gekozen coördinator die puur ondersteunend is. Schipper “Deze persoon staat in verbinding met alle andere coördinatoren en de directie. Elk half jaar evalueren we met elkaar of het nog de juiste persoon voor de positie is. Openheid is het sleutelwoord. We delen alles. Wat iemand verdient en hoeveel vrije dagen er nog zijn, maar ook financieel. In een maandelijkse rapportage bespreken we de winst- en verliesrekening. Vroeger werd dit soort informatie angstvallig achter slot en grendel gehouden, maar delen is de manier om betrokken personeel te kweken. Ook wordt elk jaar 20 procent van de winst gelijk verdeeld over alle medewerkers.”

Afgestudeerde technici aantrekken

Het doel is alle medewerkers zo ondernemend mogelijk te maken. Ze moeten zich prettig voelen maar ook meedenken en creatief zijn. Productiemedewerker Ahmed Mohammed “De nieuwe methode is een prima verandering. Vroeger had ik geen idee van de planning. Nu weet ik precies waar ik aan toe ben én kunnen we daar met elkaar op anticiperen. Is het bij de lastrein druk? Dan helpen we elkaar, en andersom.”  Alleen zo kun je het bedrijf van de toekomst zijn, aldus Schouten. “Jonge, net afgestudeerde technici willen niet werken in een stoffig, ouderwets bedrijf. Die willen vrijheid. Een plek waar ze kritisch, creatief en inventief kunnen zijn. Het wordt steeds moeilijker om technici aan te trekken, bedenk dus goed hoe je je bedrijf wilt neerzetten. Zo zochten we de laatste 2 jaar ook bewust een betere balans in de man/vrouw-verhouding op de werkvloer. Hoe? In eerste instantie op uitzendbasis, maar het bleek al snel goed te bevallen. Inmiddels zijn 7 van de 25 productiemedewerkers vrouw. Dat zorgt voor een betere dynamiek en bovendien hebben vrouwen een natuurlijk oog voor detail.”

50 procent meer omzet

Een duidelijk succesverhaal. Maar wie denkt dat de cultuuromslag bij Intal verlopen is zonder slag of stoot, heeft het mis. Schipper: “Mensen worden niet graag uit hun comfortzone gehaald. Tot op de dag van vandaag moeten we dus blijven stimuleren. Het is een continu proces en meer dan ooit blijkt het bieden van een visie belangrijk. De directie moet een stevige richting neerzetten, zodat ieder deel daarin zijn eigen gang kan gaan.” Wie de omslag wil maken, heeft dus een lange adem én investeringsruimte nodig. “De afgelopen 2 jaar hebben we, mede door de verandering, niet onze beste jaren gedraaid. De opbrengst is het waard, dit jaar halen we per medewerker maar liefst 50 procent méér omzet. Bereikten we in het verleden niet veel meer dan 12.000 euro omzet per medewerker, in 2019 willen we dat naar 25.000 euro trekken. En dat gaat, zoals het er nu naar uitziet, prima lukken.”

Meer informatie

Voor meer informatie of een kijkje in de keuken bij Intal, neem contact op met Rudy Schipper (directeur Intal) telefoonnummer 0226- 34 15 25 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Marcia Schouten (hr-business partner Intal) telefoonnummer 0226- 34 15 25 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

A+O Contactpersonen

Ben Kemna


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.