login

Apollo organiseert snuffelstage voor kinderen van medewerkers

De Apollo Group, opgericht in 1847, is al zes generaties lang een familiebedrijf en gevestigd in Coevorden. Het bedrijf is als producent van interne transportsystemen inmiddels uitgegroeid tot een wereldspeler. De filosofie van het bedrijf is om jongeren kansen te bieden, zodat ze hun eigen talent optimaal kunnen benutten. Dat leidde tot een opmerkelijk initiatief: een snuffelstage voor kinderen van eigen werknemers.

“Onze interne transportsystemen gaan de hele wereld over”, zo opent CEO Claudia van den Pol het gesprek. “Ze worden onder meer gebruikt door multinationals als Heineken, L’Oréal en Procter & Gamble. Zestig procent van alle producten die iemand in zijn boodschappenkarretje heeft, is over één van onze machines gegaan.”

Jongeren enthousiasmeren

Doordat het bedrijf sterk groeit, is het continu op zoek naar goed personeel, met name naar vaklieden ‘die met hun handen kunnen werken’, zegt hr-manager Wilko Smit. “Nieuwe instroom is voor ons een continu aandachtspunt.” Maar het binnenkrijgen van jongeren is volgens Smit geen sinecure. “Het probleem is dat jongeren vaak niet in Drenthe blijven wonen, maar wegtrekken naar de Randstad.” Dat komt volgens Van den Pol vooral omdat jongeren niet weten wat voor prachtige kansen er liggen bij Drentse bedrijven als Apollo. “Daarom hebben wij als managementteam gezegd: wij gaan actief tijd vrijmaken om jongeren te enthousiasmeren om bij ons te komen werken. Zo geven we rondleidingen op ons bedrijf en gaan we naar scholen om over Apollo te vertellen.

Meer werkgelukApollo2

De inspanningen hebben resultaat, stelt Van den Pol vast. “We zijn veel zichtbaarder geworden in de regio, met als gevolg dat potentiële werknemers zich nu bij ons melden.” En juist die jonge werknemers zijn wezenlijk voor de continuïteit van het bedrijf, aldus Smit. “Ze zorgen voor nieuwe energie en heel veel nieuwe ideeën binnen het bedrijf. Natuurlijk, ze hebben nog niet zoveel ervaring. Maar als je ze empowered en laat samenwerken met oudere werknemers die die ervaring wel hebben, dan komen de mooiste dingen tot stand.”

Om te zorgen dat de nieuwe werknemers binnenboord blijven, is het belangrijk om in hen te investeren, benadrukt Van den Pol. “Wij zijn voortdurend met hen in gesprek en geven hen de mogelijkheid om stappen te kunnen maken binnen de onderneming. In elk functioneringsgesprek vragen wij naar iemands ambitie en hoe diegene zich wil ontwikkelen. Wij willen mensen vanuit hun kracht, vanuit hun talent laten werken. Het is mijn overtuiging dat dat uiteindelijk leidt tot meer werkgeluk.”

Snuffelstage

Een opmerkelijk initiatief dat het bedrijf onlangs heeft gelanceerd: een snuffelstage voor kinderen van eigen medewerkers. Van den Pol: “We geven ze de mogelijkheid om een snuffelstage van enkele weken te volgen. Om rond te kijken op één of meerdere afdelingen en zo een beeld te vormen van wat er allemaal mogelijk is.” Het idee om de snuffelstage aan te gaan bieden, heeft veel te maken met haar eigen verleden, vertelt van den Pol. “Ik ben nu dertig en sta aan het roer van dit bedrijf. Maar al op mijn 16e had ik hier een weekendbaantje. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd.”

“Tegenwoordig hebben jongeren vaak geen duidelijk beroepsbeeld”

Tegenwoordig lopen veel jongeren volgens Van den Pol vast, omdat ze geen duidelijk beroepsbeeld hebben en ongemotiveerd voor een studie kiezen. “Dat is ontzettend jammer. Ik was bevoorrecht om al op jonge leeftijd rond te mogen kijken in een onderneming en die kans wil ik nu andere jongeren ook geven.”

Niet vrijblijvend

De snuffelstage is zeker niet vrijblijvend, stelt Smit. “We maken vooraf een plan en aan het einde van de snuffelstage moet de stagiair een eindpresentatie geven. Daarin moet diegene aangeven wat men heeft geleerd, waar men zelf goed in is en wat er beter kan binnen ons bedrijf.”

Dennis Meijer was één van die snuffelstagiairs. Hij volgde aanvankelijk de hbo-opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. “Dat beviel niet en dus ben ik gestopt. Omdat ik eigenlijk niet wist wat ik wilde gaan doen, heb ik een aantal studiekeuzetesten gedaan. Daaruit kwam naar voren dat hrm misschien wel iets voor mij zou zijn.” Zijn vader Henk maakte hem attent op de mogelijkheid van een snuffelstage bij Apollo. “Ik ben een paar weken gaan meelopen op de afdeling hrm”, vertelt Dennis nu. “Dat is goed bevallen, ik heb echt een beeld gekregen wat het werk als hrm’er inhoudt. De snuffelstage heeft voor mij de doorslag gegeven om voor een hrm-opleiding te gaan. Dankzij Apollo ben ik qua studie weer op koers geraakt.”

Het initiatief van de snuffelstages heeft inmiddels geleid tot een structurele samenwerking met de scholengemeenschap de Nieuwe Veste, vertelt Van den Pol. “Scholieren die gemotiveerd zijn, maar nog niet weten wat ze willen gaan doen, kunnen bij ons een aantal weken rondsnuffelen. Zo hopen wij dat wij als bedrijf deze jongeren een stapje verder te kunnen helpen in hun eigen ontwikkeling.”

Meer informatie

Claudia van den Pol, CEO Apollo Group, telefoonnummer 0524 – 51 50 51 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

A+O Contactpersonen

Eelke Riemersma


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.