login

Vitamine A - Aandacht voor nieuwe medewerkers

Sinds januari dit jaar werkt Thales Nederland met een gloednieuw onboarding-programma voor nieuwe medewerkers (onboarding betekent letterlijk ''het aan boord brengen van'': het inwerken van een nieuwe medewerker. Het proces begint als een medewerker ja heeft gezegd tegen de nieuwe baan, dus nog voordat iemand formeel in dienst is bij de organisatie, red.) Het doel? “Iemand moet zich welkom en daardoor verbonden voelen met Thales, en daarnaast ook zo snel mogelijk goed en met plezier aan het werk kunnen”, vertelt Geke Kooij, Director Human Resources van Thales Nederland. Aandacht is het toverwoord om dat te bereiken.

Thales Nederland is een van de grootste high-tech werkgevers van Nederland in het safety and security-domein. Thales ontwikkelt high-tech systemen op het gebied van veiligheid in transport, lucht- en ruimtevaart, defensie, encryptie en cyber. In totaal werken bij de Nederlandse tak van het wereldwijde bedrijf zo’n 1.800 medewerkers, waarvan het merendeel in Hengelo. Het ultramoderne bedrijfscomplex daar doet denken aan Sillicon Valley: met felgekleurde vergadercubicles en een heuse inhouse Starbucks-vestiging. Over alles is nagedacht. Zo ook de onboarding.

Martien van de Wetering, HR Compensation & Operations Manager bij Thales Nederland, legt uit: “Voor de opzet van dit programma hebben we flink de tijd genomen. Maar dat bleek een waardevolle investering. Wie nadenkt over onboarding is al snel geneigd bijeenkomsten te organiseren of een handboek te schrijven en vervolgens alleen maar te zenden. De manager komt daar helemaal niet in voor. Dat wilden wij pertinent niet. Less is more en aandacht het toverwoord. Vandaar dat we eerst hebben bepaald wat belangrijk is en pas daarna de tools erbij hebben gezocht.”

 

Virtuele tour en persoonlijk filmpje

Nieuwe medewerkers worden nu vanaf dag één op persoonlijke wijze bij Thales welkom geheten. En dag één is niet de eerste werkdag, maar al het moment dat iemand aangenomen is. Van de Wetering: “Bij het contract ontvangt de medewerker een VR-bril waarmee je met behulp van je smartphone een virtuele tour in Thales krijgt. En ze krijgen ook de link naar een Thales-app waarin je de kans krijgt je te oriënteren en voor te bereiden op de eerste werkdag. Een filmpje van onze CEO geeft hierin bijvoorbeeld een warm beeld van wat Thales doet. De informatie is tot het minimale beperkt gehouden.”

Het doel is de jaarlijks 125 nieuwe medewerkers al direct een goed gevoel te geven. Aimee ten Hoeve, hr- manager bij Thales Nederland, legt uit: “Het gaat erom trots te zijn hier te mogen werken. Daarnaast heeft het een zekere ambassadeurswerking. Als jij bij de supermarkt een kennis tegenkomt die vraagt waar je gaat werken, moet je dat in vijf minuten goed kunnen overbrengen.”

Daarna is de manager aan zet

Na de app is de manager aan zet. Daarvoor is een checklist ontwikkeld die handvaten biedt: wat kun jij doen om de medewerker succesvol op gang te brengen? Denk aan het toewijzen van een buddy, het voorbereiden van het team, een persoonlijk welkomstcadeautje en het uitspreken van wederzijdse verwachtingen. Ten Hoeve: “We willen de bewustwording creëren dat je het als team moet doen. Dat soft skills belangrijk zijn. Voor de eerste werkdag, de eerste werkweek en de afronding van de proefperiode hebben we een infographic met tips gemaakt. Maar het gaat er vooral om vitamine A - Aandacht te geven.” “We hebben expres niet het volledige proces willen dichttimmeren”, vult Van de Wetering aan. “Het moet geen vast stramien zijn maar juist op de persoon toegespitst. De een wil graag aan iedereen worden voorgesteld. Terwijl de ander het prettig vindt om zelf op onderzoek te gaan in het bedrijf. Het gaat erom dat samen uit te vinden, goed naar de persoon zelf te kijken en contact te houden.”

Warm bad

Inmiddels draait het onboarding-programma een aantal maanden en de reacties zijn positief. Kooij: “Tijdens de ontbijtsessies die we eens per maand organiseren met nieuwe medewerkers om kennis te maken met het MT hoor ik nu regelmatig dat Thales als een warm bad aanvoelt. Vooral dingen als een persoonlijk welkomstcadeautje worden gewaardeerd. Dat zijn de elementen die het verschil maken. Waar we nu vooral op moeten letten is dat het programma niet te groot wordt, het moet compact en luchtig blijven. En niet verouderen. Daarom wordt eens per kwartaal de inhoud van de app aan een review onderworpen om te checken of de inhoud nog up-to-date is. De uitdaging nu is om te zorgen dat het relevant blijft.”

 

Meer informatie

Aimee ten Hoeve, hr- manager bij Thales Nederland, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Geke Kooij, Director Human Resources bij Thales Nederland, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Martien van de Wetering, hr Compensation & Operations Manager bij Thales Nederland, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

A+O Contactpersonen

Rob Nijhof


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.