login

A+O-workshops HR Metrics and Analytics: "Data-analyse wordt steeds belangrijker'

Steeds meer bedrijven maken voor hun hr-beleid gebruik van zogenaamde HR Metrics and Analytics, oftewel een hr-beleid dat is gebaseerd op data-analyse. A+O heeft daarom het initiatief genomen om tien workshops rond dit thema te organiseren. Op 24 mei was er een workshop in Deventer en kregen A+O-bedrijven uitleg over alle ins en outs.

"Wie van jullie maakt al gebruik van HR Metrics and Analytics?” Met die vraag opent workshopleider Gerard Evers de bijeenkomst bij Bosch Thermotechniek in Deventer. Mariëlle Hulsebos, Manager Human Resources bij Bosch is duidelijk in haar antwoord. “We vinden dat we er iets mee moeten. Ik heb ook even nagevraagd bij de andere vestigingen van Bosch of men er al mee aan de slag is. Maar op mijn vraag bleef het angstvallig stil.”

Moneyball

Het is een antwoord dat Gerard Evers niet verbaast. “Het gebruik van analytics is niet nieuw. In de marketing wordt het al veel langer gebruikt. Maar binnen hr is het nog geen gemeengoed.” Evers houdt zich al jaren bezig met HR Metrics and Analytics, vertelt hij. Zo was hij hoogleraar Human Capital Valuation aan de universiteit Tilburg. Inmiddels is hij directeur van EuroHRM, een bureau voor economisch personeelsmanagement.

Niet alleen in de marketing, ook in de sport worden analytics veelvuldig gebruikt, vertelt Evers. “Daar is de prachtige film Moneyball over gemaakt. In de film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, is te zien hoe honkbalcoach Billy Bean met behulp van mathematische formules een B-team naar de top van de honkballeague weet te brengen. Zijn innovatieve gebruik van statistieken en zijn vaardigheid om ondergewaardeerde talenten te ontdekken, maakte Bean in één klap een levende legende in de honkbalwereld.”

“Met datagedreven hr kijk je naar de toekomst”

Verrassende resultaten

Maar wat is HR Metrics and Analytics nu eigenlijk precies? Evers: “HR Metrics wil zeggen dat je via ken- en stuurgetallen systematisch in beeld brengt wat recente trends en ontwikkelingen zijn binnen je personeelsbestand. HR Analytics gaat een stap verder: dat is het systematisch en data-gedreven vertalen van die trends en ontwikkelingen binnen je personeelsbestand naar gevolgen voor de toekomst, alsmede het voorspellen van de impact hiervan voor je bedrijf.”

Het gebruik van HR Metrics en Analytics kan tot verrassende resultaten leiden, weet Evers. “Ik geef een voorbeeld. Als je op een klassieke manier via een sollicitatiegesprek personeel werft, dan kiezen we vaak voor een persoon die het beste bij onszelf past. Maar is dat ook de beste persoon voor je bedrijf? En is het ook de persoon die je bedrijf over vijf of tien jaar nodig heeft? Door gebruik te maken van datagedreven hr kun je veel effectievere keuzes maken.”

Serious gameworkshop hr metrics

Datagedreven hr kan volgens Evers voor verschillende hr-doeleinden worden ingezet. “Bijvoorbeeld in de werving van personeel, door te onderzoeken welke wervingskanalen na twee jaar top-performers opleveren. Of bij het selecteren van kandidaten, zoals Shell die daarvoor een serious game gebruikt. Of door eens goed de achterliggende reden van je verloop te analyseren, zodat je medewerkers beter kunt boeien & binden.”

Het advies van Evers aan het einde van de workshop is dan ook helder: ga aan de slag met HR Metrics en Analytics, want het kan van grote waarde zijn voor je (toekomstige) hr-beleid. “Om de fameuze ijshockeyer Wayne Gretzky te citeren ‘a good hockey player plays where the puck is, a great hockey player plays where the puck is going to be’.”

Na afloop is Menso van Bruchem van Mitsubishi enthousiast. “De workshop heeft me overtuigd om hiermee een begin te gaan maken. Vooral de voorspellende waarde van datagedreven hr vind ik interessant. Je gaat niet uit van je onderbuikgevoel, maar trekt conclusies die uit de data naar voren komen.” En ook Mariëlle Hulsebos van Bosch is positief. “Ik denk dat we hier echt mee aan de slag moeten. Vooral ook om naar ontwikkelingen in de toekomst te kijken. Bijvoorbeeld door de veroudering van het personeelsbestand in kaart te brengen en te kijken en wat impliceert voor duurzame inzetbaarheid. Al met al een inspirerende middag.”

Meer informatie?

De workshop duurt een dagdeel (3,5 uur) en is kosteloos voor bij A+O aangesloten bedrijven. Ook behoort een incompany workshop tot de mogelijkheden (minimaal 6 deelnemers). Meer informatie vindt u hier.

Aansluitend op een workshop worden door A+O Metalektro ook 15 individuele adviesgesprekken aangeboden om de opvolging en verdere verduurzaming gestalte te geven. Deze adviesgesprekken (op locatie) duren 2 uur. Tijdens dit gesprek kan specifieker worden ingegaan op de vragen en leerwensen van het betreffende bedrijf.

Vragen?

Benieuwd naar de workshop, wilt u deze graag incompany organiseren of heeft u nog behoefte aan verdere uitleg? Voor vragen kunt u terecht bij projectleider Marloes Jonkman (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 06 – 23 78 04 19) of uw regiomanager.

Aanmelden?

U kunt zich nog aanmelden voor een workshop. Mogelijke data staan op het aanmeldformulier. Dit vindt u op www.ao-vergoedingen.nl.

 

 

 


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.