aanbod-poster

Onbekend maakt onbemind. En dus is het belangrijk om leerlingen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met het werk in de techniek. Het technasium van CSG Jan Arentsz in Alkmaar laat daarom hun leerlingen concrete praktijkopdrachten doen bij A+O-bedrijven. Dat zorgt voor veel enthousiasme bij zowel de school als de bedrijven.
“Jan Arentsz is een brede scholengemeenschap van vmbo tot gymnasium”, vertelt docent Joyce Göttgens. “Al in de brugklas kunnen havo- en vwo-leerlingen kiezen voor het technasium. Naast de verplichte vakken krijgen ze dan ook het vak ‘Onderzoek & Ontwerpen’. Bij dit vak werken leerlingen samen in groepjes aan projecten, waarbij ze innovatieve oplossingen voor technologische vraagstukken moeten bedenken.”
“Natuurlijk kunnen wij als docenten ook projecten bedenken”, vult collega-docent Sjoerd Tigelaar aan. “Maar het is voor de leerlingen veel uitdagender om met een echte opdracht uit de praktijk bezig te zijn. Dat zorgt voor veel meer motivatie. Veel docenten hebben een onderwijsachtergrond en missen een wijdvertakt netwerk in het bedrijfsleven. Daardoor is het soms lastig om aan geschikte praktijkopdrachten te komen.” Joyce vertelt dat Sjoerd op een regiobijeenkomst van technasia in gesprek raakte met A+O-regiomanager Patricia Klerkx. “Zij vertelde dat ze zelf leerling van Jan Arentsz was geweest. En dat ze wel A+O-bedrijven wilde benaderen voor samenwerking met onze school.” Het antwoord liet niet lang op zich wachten: een aantal A+O-bedrijven uit de regio reageerde positief. “Inmiddels lopen er twee projecten met de bedrijven Aqualectra en Intal en hebben we contact met het bedrijf Handicare. Daar zijn we ontzettend blij mee.”
Aqualectra kwam met het idee om een ontwerp te laten maken voor een afvalscheidingssysteem voor hun nieuwe pand van 4.000 vierkante meter, vertelt Sjoerd. “Daar zijn onze brugklasleerlingen nu enthousiast mee aan de slag.” Dat enthousiasme wordt gedeeld door Aqualectra. “Toen ik zelf op de middelbare school zat, vond ik het ontzettend leuk om bij bedrijven over de vloer te komen”, vertelt business unit general manager Robin Tielens. “Zo herinner ik me dat we in groep 8 bij een machinebouwer langsgingen en daar mochten lassen. Dat is me altijd bijgebleven.”
“We werken als bedrijf al veel samen met mbo- en hbo-opleidingen”, vervolgt productiemanager Cees Bijvoet. “Dit is voor het eerst dat we een project doen met een middelbare school. De opdracht is om voor onze nieuwe productielocatie een prototype te maken voor een machine die plastic, papier, roestvrij staal (rvs) en koper scheidt.” Nadat Aqualectra dit idee had gepresenteerd, gingen de leerlingen volgens Cees direct aan de slag. “Het is ontzettend leuk om dan het verschil te zien tussen de vwo’ers en havisten. De vwo-leerlingen gaan eerst een literatuurstudie doen met behulp van ChatGPT. Terwijl de havo-leerlingen direct een conceptueel model voor de machine gaan ontwerpen.”
Zonder A+O was deze samenwerking niet van de grond gekomen
“Op dit moment is het al lastig voor technische bedrijven om nieuw personeel te vinden”, zegt Robin van Aqualectra. “Die vraag zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dus is het van groot belang om zoveel mogelijk leerlingen te laten zien dat er een mooie carrière in de techniek mogelijk is. Dit soort projecten met scholen zijn een uitgelezen kans om potentiële werknemers vroeg aan je organisatie te binden.”
Ook het Jan Arentsz is blij met de samenwerking. “Op deze manier levert het regionale bedrijfsleven een bijdrage aan betekenisvol en actueel onderwijs. Dat kan leerlingen triggeren om iets in de techniek te gaan doen. Daarnaast kan het je als bedrijf nieuwe inzichten opleveren, omdat de leerlingen echt out of the box denken.” Deze samenwerking is echt te danken aan A+O, benadrukt Robin. “Ik vind het heel goed dat A+O op deze manier een verbindende rol pakt. Anders was deze samenwerking niet van de grond gekomen!”