Slimmer stallen mesten én slimmer monteurs trainen

28 november 2024
leestijd: 4 minuten

Koeienstallen uitmesten, hooi voeren. Ooit zwaar mensenwerk, maar in de moderne veehouderij het werk van de slimme robots van JOZ. Slim is ook de manier waarop JOZ zijn monteurs wereldwijd traint. Product trainer Lise van Dijk: “Wij delen heel eenvoudig kennis via oZone.”

Home of the clean stable is de slogan van JOZ. In 2005 lanceerde het West-Friese bedrijf de allereerste mestrobot ter wereld. “Als grondlegger van de moderne stalreiniging ontwikkelen we al ruim 75 jaar mest- en voeraanschuifsystemen voor veehouders over de hele wereld”, vertelt product trainer Lise van Dijk. “Vernieuwen is een tweede natuur binnen ons bedrijf.”

Nog makkelijker delen

Niet gek dus dat JOZ een aantal jaren geleden oZone omarmde, hét online kennisdeelplatform voor de techniek. Lise: “Wij maken bij al onze robots en systemen trainingen. Groot voordeel is dat we de kennis in de oZone modules vervolgens eenvoudig kunnen delen met monteurs van de bedrijven met wie we samenwerken.” Kennisdelen kon altijd al in oZone, vertelt oZone-adviseur Wesley van der Voort, maar het platform heeft net een nieuwe functie gekregen. “Bedrijven en scholen kunnen nu nóg makkelijker, zonder tussenkomst van A+O, onderling onderwerpen en modules delen via het oZone Dashboard.”

156 onderwerpen

Bij JOZ maken ze in de praktijk veel gebruik van deze deelfuncties. “In totaal worden op dit moment al 156 onderwerpen gedeeld met bedrijven die het onderhoud van onze robots verzorgen en toegang tot oZone hebben”, vertelt Lise. “Zij zien alleen de onderwerpen voor de typen robots die ze onderhouden.”

Grote voordelen

De voordelen van het delen van de kennis via oZone zijn groot, ziet ze in de praktijk. “De bedrijven in ons netwerk zijn er blij mee. De monteurs kunnen op eigen tempo en op een moment dat het ze zelf uitkomt deze kennis gebruiken. Ook kunnen ze later zaken eenvoudig opzoeken: hoe zat het ook alweer? Dan hoeven ze niet een complete handleiding door te ploegen, maar kunnen een klein onderwerpje doen.” Voor JOZ ziet ze ook veel voordelen. “Vroeger belden monteurs ons vaker, nu kunnen ze makkelijker alle up-to-date info in oZone vinden.”

Wereldwijd kennisdelen

Dat de kennis wereldwijd online toegankelijk is, is een ander groot voordeel. “JOZ werkt met een netwerk in meer dan 30 landen. Daarom delen we onze trainingen niet alleen in het Nederlands, maar ook vertaald in het Engels, Duits en Frans.” Lise sluit zeker niet uit dat het aantal talen nog groter wordt. “We worden steeds internationaler, zo vergroot je je bereik.”

Allernieuwste mestrobot Nano

Zelf ontwikkelde ze onlangs de complete training voor hun allernieuwste mestrobot, de Nano. De complete training bestaat uit vier onderdelen, licht ze toe. “Eerst krijg je de basiskennis, dan een installatietraining, vervolgens een onderhoudstraining en dan een training storingen zoeken.” Ze vindt het heel leuk dat ze de modules in oZone zo interactief kan maken. “Ik gebruik veel afbeeldingen, testjes en animatiefilmpjes. Met een animatie vertel je iets sneller en makkelijker aan een monteur dan met tekst en foto’s.” Deze modules zijn voor de monteurs nadien als naslagwerk beschikbaar.

Delen binnen bedrijfsgroep

JOZ deelt niet alleen informatie met monteurs, maar ook binnen een bedrijfsgroep op oZone, vertelt Lise. Vorig jaar nam JOZ een bedrijf in geautomatiseerde melksystemen over, FullwoodJOZ. “Wij delen in de personeelsomgeving onderwerpen op het gebied van bijvoorbeeld onboarding.

“Kennisdelen in oZone? Net zo simpel als connecten op LinkedIn”

Paar klikken

Eenvoudig, handig, efficiënt, het zijn woorden die vaker vallen als het over delen in oZone gaat. Het is ook echt simpel, heeft Lise ervaren, bijna zoals connecten op Facebook of LinkedIn. “Wij ontvangen de naam, e-mail en taal van een monteur, en wij geven in een paar klikken toegang tot de voor die robot of voor robots relevante onderwerpen.”  Veel zaken in oZone spreken voor zich, vindt ze. Maar als ze een vraag heeft, is er goede ondersteuning. “Ik ben daar heel tevreden over. Ik krijg altijd snel antwoord van onze vaste oZone-adviseur Wesley. Ook dat is superfijn!”

Heb je vragen over het delen van modules in oZone? Neem contact op met je oZone adviseur.

A+O contactpersoon

Wesley van der Voort
Adviseur oZone

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten