aanbod-poster

In Nederland staan ruim 1 miljoen mensen aan de kant vanwege hun ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Zonde en onnodig, vinden ze bij elektrotechnisch assemblagebedrijf Confed Assembly. Bijna 80 procent van hun medewerkers hád een afstand tot de arbeidsmarkt. Wat is het geheim van hun succes?
Dieter van Hassent, business unit director bij Confed Assembly
Confed Assembly produceert hightech producten voor grote namen zoals Sunshower en Quooker. Dieter van Hassent, business unit director van Confed Assembly in Dordrecht, vertelt: “Alle Sunshowers in Europa zijn door ons in elkaar gezet. In onze vestiging werken 140 mensen, waarvan meer dan 100 een psychische of lichamelijke beperking hebben.”
Deze mensen hebben geen afstand tot de arbeidsmarkt, de arbeidsmarkt heeft een afstand tot hen
Dat komt doordat de wortels van Confed in de sociale werkvoorziening liggen, legt hij uit. “Kansen bieden zit in ons DNA. Of, zoals onze oud-directeur en eigenaar Peter Hobbelen het zegt: ‘Deze mensen hebben geen afstand tot de arbeidsmarkt, de arbeidsmarkt heeft een afstand tot hen.’”
De aanpak van Confed is lonend. In vijf jaar verdubbelde de omzet en Confed behoort tot de best presterende sociale ondernemingen in Nederland. Dieter is er trots op: “Wij bewijzen dat je met deze groep werknemers hoogwaardige producten kunt maken tegen een marktconforme prijs en kwaliteit.” Het geheim? “Voor iedereen is een plek mogelijk, als je kijkt naar talenten en werk aanpast waar nodig.”
Dat begint met een uitgebreide intake: “Hoe meer iemand vertelt over zijn situatie, hoe beter we hem of haar kunnen helpen en inzetten.” Soms verbergen mensen problemen uit schaamte, ziet hij. “We ontdekten bijvoorbeeld pas na drie maanden dat iemand onder een brug sliep. Als we dat eerder hadden geweten, hadden we beter begrepen wat er aan de hand was en beter kunnen helpen.”
Confed past job carving toe: werk wordt aangepast aan de werknemer, legt Dieter uit. “We splitsen taken op in eenvoudigere handelingen. Van één complexe taak kun je bijvoorbeeld vijf eenvoudige taken maken. Zo kan je de ene werknemer één of twee onderdelen in een zakje laten doen, terwijl de ander een complete productielijn draait.”
Ook discipline wordt gestimuleerd. “Op tijd komen is een basisregel. Hoe beperkt je ook bent, dit moet je leren.” Net als het leveren van arbeidsprestaties logisch is, maar dan wel naar ieders vermogen. “Pietje doet misschien twee keer zoveel als Jantje, maar dat is oké als dat binnen ieders mogelijkheden ligt.”
Nieuwe werknemers komen via sociale diensten, uitzendbureaus en werkgeversservicepunten. “Onze instroom is divers: statushouders, mensen met beperkingen of mensen die lange tijd niet gewerkt hebben. Het enige wat telt: motivatie en respect voor onze kernwaarden.”
Ontwikkeling staat hoog in het vaandel. In 2024 promoveerden vijf medewerkers intern. Meer dan 50 procent stroomt binnen twee jaar door naar een zelfstandigere functie. Maar groei is geen must, benadrukt Dieter. “Sommige medewerkers vinden het fijn om elke dag hetzelfde werk te doen. Dat is ook prima.”
In Dordrecht werken inmiddels 17 nationaliteiten en diverse geloofsovertuigingen samen zonder problemen. “Discussies hier gaan nooit over ras, geaardheid of geloof. Iedereen is van waarde en wordt gerespecteerd. Dat zit diep in onze cultuur en dat dragen onze leidinggevenden uit. Onze leidinggevenden zijn ook getraind om met onze doelgroep om te gaan.”
Welk advies geeft Dieter aan andere metalektrobedrijven die willen werken met deze groep? Een vaak gestelde vraag, lacht hij. Hij heeft drie adviezen. “Ten eerste moet je als bedrijf intrinsiek gemotiveerd zijn. Als jouw motivatie is: de arbeidsmarkt zit op slot, dus wat kan ik uit deze doelgroep halen?, dan gaat het niet lukken.” Hij zou elke ondernemer willen motiveren om stappen te zetten, benadrukt hij. “Maar realiseer je wel dat je vrijwel nooit 100 procent arbeidsproductiviteit krijgt.”
Zijn tweede advies: investeer in je leidinggevenden en zorg voor een verwelkomende bedrijfscultuur. Leidinggevenden geven daarin het goede voorbeeld en moeten begrijpen hoe je met deze doelgroep omgaat. “Je wilt voorkomen dat de persoon met een beperking ondergesneeuwd raakt in de waan van de dag van het bedrijf.”
Ten derde: zie je medewerkers met een beperking voor vol aan en neem ze echt op in je bedrijf. “Bij ons draagt bijvoorbeeld iedereen dezelfde bedrijfskleding: zo zie je niet of iemand uit de doelgroep is of niet.”
Dieters boodschap aan bedrijven is duidelijk: “Dan heb je echt fantastische werknemers!”