Jaarlijks organiseert A+O Metalektro samen met OOM en Wij Techniek HR-themadagen over actuele personeelszaken. Dit jaar was Sterk werkgeversmerk het thema. Een terugblik met Marloes Jonkman van A+O Metalektro en Wilfred van Hout van Wij Techniek. Wat waren verrassende inzichten? 

“Hoe werf ik personeel, doe ik het wel goed en wat kan beter? Personeel werven en houden is dé grote uitdaging in 2022”, vertelt Marloes Jonkman, regiomanager Zuidwest Nederland van A+O Metalektro. “Vandaar ons thema voor de HR-themadagen dit jaar: Sterk werkgeversmerk.” 

Kosteloos

De HR-themadagen werden tussen juni en oktober zeven keer georganiseerd op verschillende plekken in het land. Deelnemers konden kiezen uit de workshops Recruitment & social media, Bouwen aan een sterk werkgeversmerk, Aan het werk met jong talent en een kenniskring-netwerkmoment. Voor bedrijven die zijn aangesloten bij A+O, OOM of Wij Techniek was de dag kosteloos. Marloes organiseerde de dagen in haar regio samen met Jet Ruiter, regiomanager West-Brabant van OOM en Wilfred van Hout, regiomanager Bedrijven Zuid Nederland van Wij Techniek. Barbara Verhulst van OOM zorgde dat alles op rolletjes liep. 

Doe maar gewoon …

Sprak het thema van de dag bedrijven inderdaad aan? Wilfred: “Absoluut. De opkomst in onze regio was groot, meer dan 200 HR-mensen uit de techniek bezochten de dag.” Marloes: “Veel bedrijven in onze sector zijn niet zo naar buiten gericht; ze zijn gericht op productinnovatie. Voor hen voelt het raar om zich als werkgever te profileren op bijvoorbeeld social media, want ‘we doen toch gewoon wat we doen.’ Deze dagen boden praktische inspiratie hoe je zelf kan bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Met tientallen voorbeelden van hoe andere bedrijven dat doen. Sommige deelnemers gingen zelfs met een concreet stappenplan naar huis.” 

Eenzaam beroep

De dagen werden niet alleen goed bezocht, deelnemers vonden ze ook inspirerend, zo blijkt uit de talloze positieve reacties als “zeer interessante en waardevolle dag”, “veel nieuwe ideeën opgedaan” en “leerzaam en inspirerend”. Dat succes zit hem volgens Marloes vooral in het verbinden en samen expertise delen. “De behoefte om te sparren is groot. Juist in kleinere bedrijven is HR een eenzame plek – je kunt vaak met niemand in het bedrijf informatie delen – en er liggen veel taken op het gemiddelde HR-bordje.”  

Veel HR-professionals vinden daarom zelf het wiel uit, ziet zij. “Ik vind het verrassend dat iedereen denkt dat ze een uniek probleem hebben dat ze zélf moeten oplossen. Op zo’n dag ervaren mensen: waar ik mee worstel is niet zo uniek. Wij zetten mensen bij elkaar op een plek waar ze veilig ervaringen kunnen delen. Hoe helpen we elkaar? Dat is echt de insteek. En dat gebeurt ook heel eerlijk, niemand houdt de schijn op.” 

Wilfred beaamt die observatie: “Mensen kiezen bewust voor de kenniskringbijeenkomst. Vooraf sturen ze casussen en vragen in zoals: hoe pakken jullie een specifiek verzuimgeval aan? Hoe ga je om met een bepaalde medewerker? Maar ook vragen over flexkrachten inzetten, verloop en instroom. Wij verzamelen de vragen en begeleiden het gesprek. Wat mij daarbij opviel: er wordt heel goed naar elkaar geluisterd en op elkaar geanticipeerd.” 

Klein beginnen

Ook de inhoudelijke workshops door externe partijen boden inspiratie. Marloes: “HR-mensen van kleinere bedrijven denken vaak dat alleen grote bedrijven kunnen bouwen aan een sterk werkgeversmerk, omdat die meer tijd en middelen hebben. Deze dag was helemaal gericht op: hoe kun jij klein beginnen, hoe kun je mórgen beginnen? Je zag dat mensen daar verrast over waren. Een gouden tip voor employer branding is bijvoorbeeld vragen of een aantal collega’s met hun mobiel hun werkdag willen filmen. Jij kunt die filmpjes op social media zetten. Dat is heel laagdrempelig, snel en kan zonder dure filmmaker.” 

Volgend jaar

De HR-themadagen voor 2022 zitten erop. Volgend jaar weer? Wilfred: “Veel deelnemers waren zó enthousiast dat ze al nieuwe thema’s aandroegen voor 2023. De ambitie om volgend jaar iets soortgelijks op te zetten is er bij ons dus absoluut, we onderzoeken alleen nog welke vorm het effectiefst is.” 

Marloes Jonkman
A+O contactpersoon
Marloes Jonkman
Regiomanager Zuidwest-Nederland