Het is belangrijk om nieuwe instroom van vakmensen en bbl-studenten te creëren. Toch blijkt het in de praktijk een uitdaging om bbl-ers te boeien en aan je bedrijf te binden. Daarom besloot VDL om samen met SBB een professionaliseringstraject voor praktijkopleiders op te zetten.

“Studenten zijn ontzettend belangrijk voor ons, zij zijn de toekomst voor ons bedrijf”, zegt Rob Bloks, coördinator van de praktijkopleiders bij VDL-Groep. “In totaal heeft VDL verspreid over alle bedrijven zo’n vijfhonderd praktijkopleiders. Je hebt grote bedrijven met 1.500 man personeel, die tientallen praktijkopleiders hebben. Maar we hebben ook kleinere bedrijven van 150 medewerkers, met twee of drie praktijkopleiders. Dat vraagt dus ook per VDL-bedrijf om een efficiënte werkwijze. Er lagen nog kansen om de begeleiding van studenten verder te verbeteren, daarom hebben we daar samen met SBB nieuwe vervolgstappen in gezet.”

Kieskeurig

“De student van tegenwoordig is kieskeurig”, stelt Bloks. “Het is zeker niet meer zo dat ze kiezen voor een bedrijf en daar vervolgens veertig jaar blijven werken. Het is essentieel om ze te boeien en te binden door ze een aantrekkelijke leeromgeving te bieden. SBB heeft veel ervaring op dat vlak. Zij ontzorgen ons volledig doordat ze de training van praktijkopleiders verzorgen. Hierin krijgen we van hen veel nieuwe inzichten en kunnen we VDL als leerbedrijf verder doorontwikkelen.”

“SBB is een publieke organisatie, waarvan de MBO-Raad en de branches opdrachtgevers zijn. Het is onze taak om leerbedrijven te erkennen en te begeleiden, zodat studenten daar terecht kunnen voor een stage of leerbaan van goede kwaliteit. De basisopleiding voor praktijkopleiders is onderdeel van ons scholingsaanbod voor praktijkopleiders. Daarnaast zijn er ook webinars en online trainingsmodules beschikbaar voor alle erkende leerbedrijven”, zegt senior adviseur praktijkleren Maartje Rijnsburger van SBB. “De basisopleiding beslaat drie halve dagen, waarin verschillende onderwerpen aan bod komen. Zoals bijvoorbeeld: hoe maak je op een goede manier kennis met een student? Hoe beoordeel je een student objectief? Hoe kun je een student motiveren om zich te ontwikkelen? Hoe voer je een resultaatgericht gesprek? En hoe spreek je iemand aan op zijn gedrag, zonder de relatie te verstoren?”

“Dit traject is onderdeel van een landelijke samenwerkingsovereenkomst met VDL”, vervolgt Rijnsburger. “We adviseren structureel om de kwaliteit van opleiden binnen alle VDL-leerbedrijven te helpen ontwikkelen. Daarbij ligt de focus op de groei van de praktijkopleiders.”

“Met opleiden laat je het talent van de toekomst groeien”

Andere wereld

Tot nu toe zijn de reacties van de praktijkopleiders erg positief, vertelt ze. “We hebben de resultaten bij VDL ook gemeten. Daaruit blijkt dat wij in anderhalf jaar tijd een substantiële versnelling in de kwaliteitsbevordering hebben weten te realiseren.” Eén van de praktijkopleiders die de basisopleiding van SBB volgde, is Raymond van Houtert. Hij werkt als teamleider bij VDL PMB-UVA, een bedrijf dat machines maakt voor de verpakkings- en tabaksindustrie. “Ik vond de training erg interessant”, vertelt hij. “Wat ik vooral leerzaam vond, is hoe je een vertrouwensband kunt creëren. Het zijn jonge mensen die ineens in een hele andere wereld terechtkomen. Dat is best spannend voor ze. Hoe zorg je er dan voor dat ze alles tegen je durven te zeggen en met problemen bij je komen?” Een open relatie is wezenlijk, meent Raymond. “Vanuit de opleiding hebben studenten bijvoorbeeld kerntaken die ze moeten halen. Dan is het belangrijk dat je weet wat ze precies moeten doen, zodat je daar passende opdrachten bij kunt zoeken. En als een student het werk niet leuk vindt, moet diegene dat ook durven uitspreken.”

Goede aanpak

De 21-jarige Gijs Cremers is bbl-student bij praktijkopleider Raymond. Hij is erg te spreken over de aanpak van zijn teamleider. “Ik heb het gevoel dat ik serieus genomen word en dat geeft mij vertrouwen. Zo moest ik mijn niveau-3 examen doen. In overleg met Raymond heb ik daar tijd voor gekregen, dat was erg prettig. Ik heb echt het gevoel dat mijn praktijkopleider niet boven mij, maar naast mij staat én echt met me samenwerkt. Dat waardeer ik enorm.”

“Ik vind het heel mooi hoe VDL en SBB dit opleidingstraject gezamenlijk hebben opgepakt”, zegt A+O-regiomanager Joost van Doorn. “Voor metalektrobedrijven die niet de omvang van VDL hebben, kan dit een goede inspiratiebron zijn. Zij kunnen profiteren van de intensieve samenwerking die VDL en SBB samen hebben ontwikkeld.” Van Doorn benadrukt dat de basisopleiding die SBB voor praktijkopleiders aanbiedt, geheel kosteloos is. “Opleiden betekent dat je het talent van de toekomst laat groeien. De praktijkopleider speelt daar een wezenlijke rol in. Tegen A+O-bedrijven zou ik willen zeggen: laat deze kans niet liggen. Dit programma van SBB biedt een hele goede basis om de positie van praktijkopleiders te versterken. En mocht je als bedrijf daarbovenop aanvullend willen investeren in praktijkopleiders, dan heeft A+O de vergoeding ‘Ontwikkelen Praktijkopleider’. De A+O-regiomanagers kunnen je precies vertellen waar die vergoeding voor kan worden ingezet.”

Meer informatie

Rob Bloks, coördinator praktijkopleiders VDL Groep, telefoonnummer 06 – 15 62 94 28 of per e-mail r.bloks@vdl.nl.

Joost van Doorn
A+O contactpersoon
Joost van Doorn
Regiomanager Zuid-Nederland