Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, robotica, Internet of Things en 3D-printing zullen industriële productieprocessen fundamenteel veranderen. Maar wat zijn de mogelijkheden voor jou als Metalektrobedrijf? Om dat tastbaar te maken ontwierp Siemens het Digital Experience Center: een virtuele reis waarin je wordt meegenomen naar de toekomstige gedigitaliseerde wereld.

“Iedereen heeft het tegenwoordig over Industrie 4.0 of Smart Industry”, zegt Remi Smeets, directeur People & Organization van Siemens en tevens bestuurslid van A+O Metalektro. “Trends als digitalisering en duurzaamheid krijgen steeds meer vorm in onze samenleving en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Visie, flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn een vereiste om als Metalektrobedrijf op deze trends te kunnen anticiperen.” Maar in de markt zijn veel bedrijven nog heel erg zoekende, weet Smeets uit ervaring. “Ze realiseren zich dat ze iets moeten met de digitale transformatie en verduurzaming van hun productieprocessen. Maar bedrijven weten vaak niet hoe ze daar concreet handen en voeten aan moeten geven.”

Future of Industry

Nienke Vergeer, Innovation Manager Siemens

Binnen het managementteam van Siemens ontstond ruim een jaar geleden daarom het idee om een Digital Experience Center op te zetten, vertelt Smeets. “Maar hoe dat er precies eruit moest gaan zien, wisten we eerlijk gezegd nog niet.” Nienke Vergeer, die een jaar eerder was afgestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven, kreeg als Innovation Manager de opdracht om daar verder vorm en inhoud aan te geven. “Het was een leuke en uitdagende klus, waar bij ik alle ruimte en vrijheid kreeg”, vertelt ze. “Ik ben begonnen om de MT-leden te interviewen over wat precies hun doelen waren. Vervolgens zijn we met een team aan de slag gegaan om het idee verder uit te werken.” En met succes. Want ruim een jaar later is het experience center inmiddels een feit. Vergeer: “In het Digital Experience Center kunnen klanten ervaren wat Industrie 4.0 nu echt betekent. Het is een virtuele wereld waarin je als bedrijf wordt meegenomen in de mogelijkheden van automatisering, digitalisering en services. Je zou het kunnen zien als een soort Efteling-ervaring voor de industrie: wij brengen The Future of your Industry tot leven.”

 

“Het Digital Experience Center is een soort Efteling-ervaring voor de industrie”

 

Touchscreens en hologrammen

Aan de hand van een virtueel persoon met de naam ‘Digit’ maken klanten een virtuele reis naar de digitale toekomst, legt Vergeer uit. “Via levensgrote touchscreens en hologrammen maken we die toekomst inzichtelijk, een toekomst die er eigenlijk al is. Daarbij worden drie fasen doorlopen. Aan het begin van de reis staat inspiratie centraal: wat zijn de trends en wat zijn de implicaties daarvan? Vervolgens laten we zien wat de mogelijkheden zijn aan de hand van een levenscyclus van een product of machine. En tot slot kijken we naar de relevantie voor jouw bedrijf en hoe we daar gezamenlijk oplossingen voor kunnen bedenken. Van de benodigde hardware, software, virtuele opleidingsmogelijkheden tot services en oplossingen voor onder andere cyber security.”

Samenwerking essentieel

Remi Smeets, P&O-directeur Siemens

Volgens P&O-directeur Smeets is het investeren in nieuwe technologieën bittere noodzaak voor Metalektrobedrijven. “Sommige bedrijven denken misschien: ‘ik wacht wel tot het overgewaaid is’. Maar het waait niet over. Als je nu niet meegaat in de digitale transformatie, heb je over vijf jaar geen bestaansrecht meer.” Wat hij vooral wil benadrukken dat voor een succesvolle digitale transformatie samenwerking en het delen van kennis essentieel is. “Je ziet dat steeds meer bedrijven gaan samenwerken in zogenaamde ‘ecosystemen’, waarvan diverse partners en zelfs concurrenten deel uitmaken. Dat is nodig in deze huidige tijd: je kunt het simpelweg niet meer alleen.” Die samenwerking is uiteindelijk ook zeer profijtelijk, stelt Smeets. “Door samen te werken wordt de koek voor iedereen groter en kom je ook weer tot nieuwe innovaties, die anders nooit waren gerealiseerd.”

Een mooi voorbeeld daarvan is volgens Smeets het digitale leerplatform oZone dat voor A+O-bedrijven kosteloos beschikbaar is. “Op dit leerplatform zijn diverse algemene leermodules te vinden. Maar óók modules die door A+O-bedrijven zelf zijn ontwikkeld en via oZone gedeeld worden. Door kennis te delen kun je een versnelling realiseren. En daar profiteert de hele branche van. oZone is dus echt iets anders en meer dan een e-learning tool ” Dat is ook de filosofie die Siemens met het Digital Experience Center wil uitdragen. Smeets: “Alleen kom je ver, maar samen kom je verder. Mijn advies aan A+O-bedrijven is: blijf niet stilzitten, maar ga aan de slag met de digitale transformatie binnen je bedrijf. En wil je daarvoor inspiratie opdoen, dan ben je uiteraard van harte welkom in ons Digital Experience Center!”

Bekijk hier de video over het Digital Experience Center.

Meer informatie

Nienke Vergeer, Innovation Manager Siemens,

telefoon 06-13370856 of per e-mail: nienke.vergeer@siemens.com.

Direct naar de opleidingscatalogus digitale vaardigheden

Melanie Lancel
A+O contactpersoon
Melanie Lancel
Manager Projecten, Ontwikkeling & Communicatie