Al voor de coronacrisis investeerde A+O-bedrijf Norgren fors in de opleiding en ontwikkeling van zijn medewerkers. Want, zoals Finance Director Evert Schuit het zegt: je medewerkers zijn je grootste asset. En ook nu, tijdens de coronacrisis, gaat het bedrijf daar heel bewust mee door.  

Norgren is onderdeel van IMI, een wereldwijd concern waar 13.000 mensen werken en dat industriële componenten produceert”, vertelt Evert Schuit, Finance Director voor Frankrijk en de Benelux van IMI Precision Engineering. “Je ziet het niet aan de buitenkant, maar onze pneumatische en elektrische componenten – zoals drukschakelaars, ventielen en cilinders – zitten in heel veel machines. Zo zitten er bijvoorbeeld componenten van ons in een ananas-snijmachine die in supermarkten staat. Maar ook in beademingsapparaten voor COVID-19 patiënten zitten componenten van IMI Norgren. Overal waar precisie, snelheid en technische betrouwbaarheid noodzakelijk zijn, leveren wij bijzondere oplossingen, die de productiviteit en efficiëntie van de installaties van onze klanten verbeteren.”  

Internet of things

Evert Schuit, Finance Director Norgren (tweede van links)

De fabrieken van IMI Norgren staan overal ter wereld: onder meer in Duitsland, Engeland, Tsjechië, Mexico en India. Schuit: “In Duitsland staat tevens een groot logistiek centrum. Voor de Nederlandse markt hebben we in Almere een team van 23 mensen voor de sales. In dat team zitten ook twee engineers en zes buitendienstmedewerkers die kunnen meedenken met de klant over specifieke oplossingen.”  

Al voor de coronacrisis investeerde IMI Norgren nadrukkelijk in opleiding en ontwikkeling van de medewerkers, zegt Schuit. “Je mensen zijn je grootste asset. Juist omdat mensen uit ons team mee moeten denken met klanten over specifieke oplossingen, is het belangrijk dat hun kennis up-to-date is. Want de wereld staat niet stil, je moet mee met innovaties in de markt. Internet of things is daar een voorbeeld van: je ziet dat in steeds meer machines toegepast worden.”  

“Ons opleidingsbudget is gelijk gebleven, ondanks dat we productieverlies door COVID-19 hebben 

Werkervaring uitgezwaaid

“Technische mensen met veel kennis zijn bovendien moeilijk te krijgen”, vervolgt Schuit. “Dus de mensen die je hebt, moet je koesteren. Als je in de ontwikkeling van mensen investeert, betaalt dat zich terug. Het levert ontzettend veel commitment op.” Ook de vergrijzing van het personeelsbestand is volgens Schuit voor IMI een extra reden om te investeren in ontwikkeltrajecten. “Ik werk hier nu vijf jaar en heb inmiddels ruim honderdvijftig jaar aan werkervaring uitgezwaaid. Om te zorgen dat er geen kennis verdwijnt, moet je die kennis borgen. Voor al onze mensen is er dan ook een trainingsplan, waarin ontwikkelpunten zijn opgenomen. Maar medewerkers kunnen zelf ook vragen om een opleiding, bijvoorbeeld als ze zich persoonlijk willen ontwikkelen voor een volgende stap in hun carrière.” 

Ondanks dat er door de coronacrisis wel productieverlies is, is het opleidingsbudget gelijk gebleven, maakt Schuit duidelijk.Gelukkig draaiden veel productiebedrijven door in 2020 en dus was er ook behoefte aan onze componenten. Maar corona heeft wel invloed gehad op onze omzet. Niettemin hebben we ervoor gekozen om juist nu te blijven investeren in onze mensen. Omdat we het nu op sommige gebieden wat minder druk hebben, besteden we juist extra aandacht aan opleiden. Dat zorgt er tevens voor dat mensen gemotiveerd blijven. Door nu de kennis en kunde van onze medewerkers op te vijzelen, gaan we sterker uit deze crisis komen. Zo denken we nu al na over future selling. Want kunnen we na een lange periode van thuis werken straks nog wel bij de klant op bezoek, zoals voorheen het geval was? En zo niet, hoe gaan we onze sales dan organiseren?” 

Futureproof leadership

Voor veel opleidingen die het bedrijf aanbiedt, zijn bij A+O vergoedingen aangevraagd, aldus Schuit. “Een tijdje geleden belde A+O-regiomanager Gerald Bes mij spontaan op, om eens langs te komen voor een gesprek. Dat bleek letterlijk een heel waardevol gesprek te zijn. Omdat wij een afdracht doen aan het opleidingsfonds, konden we ook vergoedingen aanvragen bij A+O. Dat was nieuw voor mij. In eerste instantie hebben wij een aanvraag ingediend voor een salestraining voor onze binnen- en buitendienst gericht op het ontwikkelen van soft skills. Het bleek dat we maar liefst 90% van de kosten konden terugkrijgen.” Wat Schuit erg waardeerde, is dat de A+O-regiomanager ook meedacht over andere opleidingsmogelijkheden. “Zo gaf hij aan dat er een training Futureproof leadership gevolgd kon worden. Dat was een ontzettend nuttige training, die ook nog eens kosteloos was.” Tevens bleken er voor diverse andere opleidingstrajecten vergoedingen van A+O beschikbaar, ontdekte Schuit. “Zo hebben we het persoonlijk opleidingsbudget ingezet voor de coaching van ons management. Daarnaast was er een vergoeding voor een coachingstraject van mensen met een burn-out.” Al met al heeft A+O veel kunnen betekenen voor Norgren, besluit Schuit. “Je kunt eenvoudig vergoedingen aanvragen via ‘Mijn A+O’, een digitaal portal. En als je vragen hebt over het aanvraagproces, dan denkt A+O heel erg met je mee. Ik kan andere A+O-bedrijven echt aanraden om gebruik te maken van de A+O-vergoedingen. Het heeft ons als bedrijf meer financiële armslag gegeven, waardoor we nog meer opleidingen zijn gaan doen. Dus ik zou zeggen: laat die kans niet schieten!” 

Gerald Bes
A+O contactpersoon
Gerald Bes
Regiomanager West-Nederland