E-learningplatform oZone 2.0: de mogelijkheden zijn eindeloos!

2 juli 2019

Inmiddels heeft oZone honderden enthousiaste gebruikers. En het e-learningplatform voor de techniek blijft niet stilstaan. Sterker nog, onlangs onderging het een totale vernieuwing: oZone 2.0. “Kennis delen is de toekomst. Aan ons de taak om dat te faciliteren, het platform door te ontwikkelen en daarmee leren optimaal te stimuleren”, zegt Jeroen van de Vorst, adviseur e-learning/oZone bij A+O. “De mogelijkheden zijn eindeloos.”

oZone is als een start-up binnen A+O opgezet, met een multidisciplinair team van onderwijskundigen, contentontwikkelaars, multimedia-experts en adviseurs. “Ons uitgangspunt? Een kosteloos platform dat het organiseren van leren voor de technische sector laagdrempelig en praktisch mogelijk maakt. De online leeromgeving is eenvoudig in gebruik en breed inzetbaar. Van engineer tot productiemedewerker en van kantoormedewerker tot manager. Het is voor iedereen.”

Toegang grote hoeveelheid content

Technische bedrijven krijgen met oZone toegang tot een grote hoeveelheid leermodules. De bibliotheek is gevuld met handige instructiefilms, vaktechnische modules en opleidingsmateriaal over veiligheid. “In de nieuwe versie van oZone is het managen van leren nóg makkelijker geworden. Teamleiders, managers en opleidingscoördinatoren kunnen nu eenvoudig opleidingen aanbieden maar ook volgen en sturen. Bovendien kunnen  leermodules nu gebundeld aangeboden worden in de bibliotheek op basis van onderwerp. Een leerlijn dus, in plaats van losse modules.”

Eigen e-learningmodule schrijven

Daarnaast kunnen bedrijven eenvoudig zelf leertrajecten maken en plaatsen. “Dat klinkt in eerste instantie lastig”, zegt Jeroen. “Maar dat valt alles mee. We hebben een handige auteurstool gebouwd, gericht op gebruikers die zelf geen didactische achtergrond hebben. Kun je een PowerPoint-presentatie maken, dan kun je met deze tool ook een e-learningmodule schrijven.” Alhoewel ‘schrijven’ in dit geval niet al te letterlijk genomen moet worden. “Onze tool werkt uitstekend samen met de filmpjes en foto’s die je gewoon met eigen telefoon kunt maken. En dat raad ik iedereen ook altijd direct aan. Wie leert er nu niet liever via beelden dan te moeten lezen?”

Extra begeleiding

oZone biedt ook ruim ondersteuning aan bedrijven. “In ons team zijn er nu vier adviseurs die in de verschillende regio’s bedrijven kosteloos helpen met het implementeren van oZone. Van het organiseren van leren tot het plaatsen van content. De meeste bedrijven starten met een eigen module voor het onboardingstraject van nieuwe medewerkers. Daarna volgen dan bedrijfsspecifieke werkprocessen. Wat de reacties van de bedrijven tot nu toe zijn? Het platform bespaart tijd en maakt het organiseren van leren echt mogelijk. En de begeleiding daarbij wordt zeer op prijs gesteld.”

Vóór en dóór bedrijven

Delen is nu en de toekomst, zegt Van de Vorst gedreven. “oZone is vóór en dóór bedrijven. Vroeger was kennis macht. Nu moet kennis echter gedeeld worden om de technische innovaties bij te kunnen houden die zich in sneltreinvaart ontwikkelen. Vandaar dat we bedrijven aanraden een gedeelte van hun basiskennis techniekbreed of gericht met een aantal andere bedrijven te delen. Het platform is ontwikkeld voor de technische sector. Hoe meer content in oZone, hoe beter. Vandaar dat we op alle mogelijke manieren samen willen optrekken. Met opleidingsinstituten, bedrijven, experts en andere  opleidingsfondsen. Zo hebben we onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend met OTIB, het opleidingsfonds voor de installatiebranche. Want door samen te werken en aan te haken, bereik je bovendien meer dan alleen: het multiplier effect.”

‘Van engineer tot productiemedewerker en van kantoormedewerker tot manager. oZone is voor iedereen.’

Het team blijft ambitieus

Met oZone 2.0 wordt de volgende stap gezet in het vooruit helpen van technisch vakmanschap. En het team blijft ambitieus. “We hopen in de toekomst oZone ook toegankelijk te maken voor openbare bibliotheken e.d. om ook niet-technici met technische kennis in aanraking te laten komen. Een mooie manier om instroom te bevorderen. En we zijn volop in gesprek met universiteiten en scholen om wederzijds content te delen. Voor bedrijven is het bijvoorbeeld interessant om ook cursussen op academisch niveau, zoals de Massive Open Online Courses (MOOCs) van universiteiten, in de bibliotheek te hebben. En voor scholen is de praktische content van bedrijven weer waardevol voor leerlingen. Op die manier kunnen we wellicht ons steentje bijdragen aan het dichten van het kennisgat tussen school en bedrijfsleven. Verder blijven we ons best doen om oZone op de juiste manier door te ontwikkelen. Ik heb er in dan ook alle vertrouwen in dat we bedrijven de toekomst in helpen.”

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten