Een 8,2 voor oZone! (Maar het kan nog hoger …)
Hoe scoort het kennisdeelplatform oZone bij gebruikers? Waar zitten kansen? Eind vorig jaar deed oZone een tevredenheidsonderzoek. Vol trots delen A+O-projectleider Nicole van Ham en oZone-adviseur Joyce van Dijk de mooie cijfers. “We blijven scherp op nieuwe kansen.”
Mooie cijfers
Sinds de oprichting van oZone in 2019 groeide het aantal gebruikers sterk. Het aantal bedrijven met een bedrijfsomgeving op oZone is sinds de start vertienvoudigd. Ook het aantal gebruikers in de openbare omgeving is even zo hard gegroeid. Op dit moment zijn er 600 aangesloten bedrijven en instellingen en 38.000 actieve gebruikers. “Hoog tijd dus om opnieuw een tevredenheidsonderzoek te doen onder gebruikers”, vertelt A+O-projectleider Nicole van Ham. Aan het onderzoek deden 383 gebruikers en 181 opleidingscoördinatoren mee. De cijfers voor oZone blijken uitstekend. Nicole: “Gebruikers waarderen het platform met een 7.9. En de opleidingscoördinatoren zelfs met een 8,2!”
Laagdrempelig kennis delen
oZone wordt door de opleidingscoördinatoren gezien als een platform dat helemaal past bij deze digitale tijd, vertelt ze. “Ik vind het vooral mooi dat bedrijven onderschrijven dat oZone helpt om kennis op een laagdrempelige manier te delen. Meer dan 80 procent van de respondenten is het met die stelling eens. Ze vinden dat het platform écht bijdraagt aan het vergroten van kennis en vakmanschap in de sector.”
Tijd besparen
Ook oZone-adviseur Joyce van Dijk, die bedrijven helpt bij het werken met oZone, is dik tevreden met de uitkomsten: “Ik ben vooral heel blij dat uit het onderzoek komt dat gebruikers oZone als gebruiksvriendelijk en tijdbesparend ervaren.” Dat is niet vanzelfsprekend, legt ze uit. “Als een bedrijf nieuw start met het platform, zie ik dat mensen vaak denken: hoe moet ik hier tijd voor vrijmaken? Niet gek, het is toch iets nieuws boven op je bestaande werk. Maar zodra bedrijven ermee werken, zien ze al snel dat ze uiteindelijk juist tijd besparen. Bijvoorbeeld door onboarding te standaardiseren. Het inrichten en begrijpen van oZone kost even tijd, maar die tijd haal je er zeker uit!”
Groot compliment
Een ander positief punt uit het onderzoek is dat gebruikers heel tevreden zijn met het contact, de bereikbaarheid en de deskundigheid van de oZone-adviseurs. Joyce: “Voor mij persoonlijk is dat natuurlijk een groot compliment. Je hoeft als bedrijf oZone niet helemaal zelf op te tuigen. Even een deskundige blik of samen sparren helpt je zo veel verder. Dit onderzoeksresultaat laat zien dat gebruikers onze inzet als adviseur ook positief ervaren. Fijn!”
Op naar de 10?
Kan oZone nog beter? Joyce: “In het onderzoek noemen gebruikers wensen voor nieuwe functionaliteiten, bijvoorbeeld de mogelijkheid om de goede antwoorden van toetsvragen in te zien. Dit is iets wat we nu gaan onderzoeken.” Nicole vult aan: “Ook gaan we aan de slag met tips hoe we het platform nóg gebruiksvriendelijker kunnen maken. Bijvoorbeeld op het gebied van delen van content.” Joyce: “We doen altijd zo veel mogelijk met de feedback, ook feedback tussendoor die ik van bedrijven krijg! Een 10…? Daar streven we zeker naar! We gaan het zien bij het volgende onderzoek.”
Gouden toekomst
Er gloort dus een gouden toekomst voor oZone. “Absoluut”, lacht Nicole: “De technieksector kan deze digitale infrastructuur steeds naar behoefte inzetten bij actuele vraagstukken. Denk aan het vastleggen van kostbare kennis van mensen die de organisatie verlaten, bijvoorbeeld vanwege pensionering. Wij blijven altijd scherp op nieuwe kansen. Op dit moment kijken we bijvoorbeeld hoe we oZone kunnen inzetten om meer mensen enthousiast te maken voor werken in de techniek.”
Heb jij tips om oZone te verbeteren? Mail ze naar feedback@ozone.nl