“Employer branding gaat het verschil maken”

23 november 2017

Nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, is het voor metalektrobedrijven vechten om het schaarse talent. Maar hoe onderscheid je je dan van andere bedrijven? De Voortman Steel Group koos voor een nieuwe aanpak: employer branding en volgde de workshop die A+O aanbiedt. En met succes.

Als je Rijssen binnenrijdt, doemen langzaam de imposante productiehallen van de Voortman Steel Group op. Het familiebedrijf begon vijftig jaar geleden als machinebouwer. Inmiddels is het uitgegroeid tot leverancier van grootschalige staalconstructies en volledig geïntegreerde productiesystemen voor de staalverwerkende industrie, vertelt Corporate Recruiter Jorien van den Akker. “We leveren inmiddels aan klanten over de hele wereld. Zo hebben we onlangs nog een mooi project gehad in Saoedi-Arabië, waar een steeds grotere markt voor staalbouw ontstaat door bijvoorbeeld de bouw van wolkenkrabbers.”

Gelikte reclamespots

Je zou zeggen dat zo’n mooi bedrijf moeiteloos aan nieuw personeel kan komen. Maar niets is minder waar, zegt Van den Akker. “Ook wij moeten ons best doen om nieuw personeel binnen te krijgen. De huidige generatie vindt het steeds belangrijker dat ze passen bij de cultuur van een bedrijf. Dus moet je actief werken aan je werkgeversidentiteit.”

Maar hoe doe je dat? Voortman koos ervoor om extra in te zetten op ‘employer branding’. “Employer branding wil zeggen dat je als werkgever een onderscheidende positie opbouwt bij potentiële medewerkers”, legt Van den Akker uit. “Ik vind de campagnes van het ministerie van Defensie altijd een mooi voorbeeld. Met een hele uitgebreide mediacampagne, waaronder gelikte reclamespots, proberen zij zichzelf continue onder de aandacht te brengen bij jongeren als interessante en aantrekkelijke werkgever.”

Voortman

Workshop A+O

Toen ze tweeënhalf jaar geleden bij Voortman als recruiter begon, wilde de directie de naamsbekendheid van Voortman verder versterken. “Om hier verder handen en voeten aan te geven heb ik toen bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een training employer branding gevolgd.” Niet lang daarna kreeg ze van A+O een uitnodiging voor een workshop employer branding, die gegeven wordt door Ernst Schipper.. “Hij maakte duidelijk dat het zeker geen peperdure tv-campagne zoals bij Defensie hoeft te zijn. Hij kwam juist met ideeën waar je meteen de volgende dag binnen jouw bedrijf mee aan de gang kon gaan.” In de workshop liet Schipper een filmpje zien dat hij voor Booking.com had gemaakt, herinnert Van den Akker zich. “Dat was echt briljant. Ze hadden de medewerkers zelf gevraagd om met hun smartphone te filmen hoe hun werkdag eruit ziet. Van die beelden was een leuk filmpje gemonteerd met een pakkend muziekje eronder. Het gaf een prachtig inkijkje in de cultuur van Booking.”

“Door te laten zien wat voor bedrijf je bent, kun je je onderscheiden”

Ook Voortman besloot zo’n filmpje te maken.“We wilden daarin laten zien dat we een echt technisch bedrijf zijn. Onze producten komen niet uit China, maar uit onze eigen werkplaats. Daarnaast wilden we duidelijk maken dat bij ons veel jonge mensen werken, we hebben een gemiddelde leeftijd van 36 jaar. En natuurlijk wilden we ook graag onze informele sfeer en teamgevoel laten zien. Vandaar dat het gezamenlijke kopje koffie en het eten van een gehaktbal niet in het filmpje mocht ontbreken”, zegt Van den Akker lachend.

Eindeloze stroom reacties

Na een week waren de opnamen klaar. “Onze eigen multimedia designer heeft het filmpje gemonteerd. Alles bij elkaar kostte het niet meer dan 1.000 euro.” Voortman besloot het vervolgens ook te gebruiken om mensen uit te nodigen voor een avond ‘voor en door mechanical engineers’. Van den Akker: “We hebben aan ons personeel gevraagd om het filmpje actief te delen via LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. En zo hun netwerk uit te nodigen voor dit event.” Het werd een overweldigend succes. “Alleen al op Facebook is het inmiddels al vijftienduizend keer bekeken en was er een eindeloze stroom aan reacties. We hebben op deze manier heel veel mensen weten te bereiken die nog niet bekend waren met Voortman. Ik kan andere A+O-bedrijven zeker aanraden om met employer branding aan de slag te gaan. Ik ben van mening dat dit het verschil gaat maken. Want menig bedrijf heeft tegenwoordig al aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, een mooie bedrijfsvisie of is internationaal georiënteerd. Hierop maak je niet langer het daadwerkelijke verschil. Maar door te laten zien wat voor bedrijf je bent, kun je jezelf onderscheiden.”

Van den Akker is blij dat A+O haar de mogelijkheid heeft gegeven de workshop employer branding bij te wonen. “Want daar is het allemaal begonnen. Ik vind het heel positief dat A+O, naast de vergoedingen, ook dit soort workshops biedt. Dat laat zien dat A+O niet alleen met het heden, maar ook met de toekomst bezig is.”

 

Meer informatie

Jorien van den Akker, Corporate Recruiter Voortman Steel Group, tel. 06-22 17 80 35 of per e-mail: j.vandenakker@voortman.net.

A+O contactpersoon

Marloes Jonkman
Regiomanager Zuidwest-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten