Familiebedrijf Salco: “Hoe adem je mee met de seizoenen van je klanten?”

17 juli 2019

Veel metalektrobedrijven zijn echte familiebedrijven die van generatie op generatie overgaan. Wat maakt deze bedrijven onderscheidend? Gaan ze anders met werknemers om? En hoe kijken zij naar de toekomst? In de serie ‘Het familiebedrijf’ is dit keer het woord aan Jan Heddes, bedrijfsleider bij Salco.

Ruim 40 jaar geleden startte de familie Sijm naast een goedlopend aannemersbedrijf een nieuwe onderneming gericht op de productie van aluminium schuifdeuren: Sijm Aluminium Constructies, oftewel Salco. Deze deuren waren toen vooral bedoeld voor de tuinbouw- en veeteeltbedrijven in de regio. Maar inmiddels ontwikkelt, produceert en onderhoudt Salco ook koel- en vriesdeuren en deuren voor gasdichte bewaring met klanten over de hele wereld. Het bedrijf uit Zwaagdijk-Oost heeft 100 medewerkers in dienst en groeit snel. Kortom, een succesvol familiebedrijf waar zoon Frank Sijm (52) inmiddels als enig aandeelhouder aan het roer staat.

Wat maakt jullie bedrijf onderscheidend?

Heddes: “We hebben specifieke deuren en specifieke klantenkennis. We weten precies wat onze klanten drijft en wat zij met name in de agrarische en vries-sector van ons verwachten. In augustus gaat het fruit van de bomen dus in juli moeten de koelcellen gereed zijn. Aardappelen gaan er sinds jaar en dag in september en oktober uit de grond, dus voor die tijd moet onze capaciteit op orde zijn. We ademen mee met de seizoenen van onze klanten. Daarnaast hebben we op het gebied van de zogenaamde gasdichte bewaring een aantal innovaties bedacht die uniek zijn en over de hele wereld worden toegepast.”

Ziekte en zeer worden gedeeld

Heeft een familiebedrijf een andere cultuur?

“Absoluut. We nemen meer dan gemiddeld de tijd om tot de juiste besluiten te komen. Bestendig kunnen opereren op de langere termijn is bij ons veel belangrijker dan op de kortere termijn aandeelhouderswaarde kunnen creëren. We voelen geen druk van aandeelhouders en weten wat ons bedrijf en onze mensen kunnen. Dat geeft rust.”

Gaat een familiebedrijf anders met zijn medewerkers om?

“Werknemers zijn hier geen nummer. Of je nu in vaste dienst bent of tot de flexibele schil behoort. We doen het samen en hebben elkaar hard nodig. Ziekte en zeer worden gedeeld en sta ik twee keer per jaar op de zeepkist om het personeel te informeren over de gang van zaken. Dat wordt gewaardeerd.”

Is opleiding en ontwikkeling belangrijk binnen jullie bedrijf?

“Meer dan ooit. Ik ben hier 4 jaar bedrijfsleider en dankzij A+O-regiomanagers Ben Kemna en Gerald Bes maken we nu een flinke inhaalslag. Door drukte was het bedrijf er jarenlang niet aan toe gekomen, maar de markt verandert razendsnel en ontwikkeling van je mensen is daarom broodnodig. Door de juiste instrumenten in te zetten, kun je echt versnellen. We hebben nu een project zij-instromers gedaan en onze jongens volgden een Duitse cursus op maat. Ze waren laaiend enthousiast. Van leren komt leren en inmiddels krijg ik regelmatig de vraag: ‘Wanneer mag ik weer?’. De vergoedingen van A+O helpen ons daar enorm bij. Zo starten we na de zomer ook een compleet lean-traject om te kijken of we van offerte tot product de productietijd zouden kunnen halveren. Een leuke uitdaging.”

Neemt het belang van 21st century skills toe?

“Ja. Waarom zouden we jongeren vermoeien met kennis of vaardigheden die er over een aantal jaar niet meer toe doen? Sociale vaardigheden, adaptatief vermogen, creatief denken. Dat zijn de skills die belangrijk zijn. Techniek en producten veranderen momenteel zeer snel, vakmensen moeten daar vooral op in kunnen springen.”

Familiebedrijven kennen vaak lange dienstverbanden. Richten jullie je op duurzame inzetbaarheid?

“Ook wij hebben relatief lange dienstverbanden, gemiddeld zo’n 15 jaar of langer. Bovendien doen de meesten langere tijd zwaar werk. Daarom maken we vroegpensioen of kortere werkweken bespreekbaar en kijken we naar werkplekken op maat. Niet alles is mogelijk maar we zoeken wel samen naar een mogelijke oplossing.”

Is het werven van vakmensen een aandachtspunt bij jullie?

“Werven  blijft een uitdaging. Hoe wij dat aanpakken? Zoveel mogelijk op ludieke wijze. Op Facebook en LinkedIn posten we grappige vacatures die zich bijvoorbeeld richten op automonteurs die met weemoed terugdenken aan de goede oude tijd voor de opkomst van de elektrische auto. Voor de assemblage zijn nog genoeg mensen te vinden, maar aan service- en onderhoudsmonteurs blijft behoefte. Vandaar dat we ons ook op zij-instromers richten.”

Hebben jullie nog iets speciaals gedaan om beter te kunnen werven?

“We hebben via A+O de workshop employer branding gedaan. Een leuke en nuttige workshop om anderen te kunnen laten zien wie we zijn en waar we goed in zijn. Inmiddels staan er op onze website allerlei aansprekende filmpjes, gemaakt met ons eigen personeel. Authentieker kan bijna niet. Zo weet je als potentiële kandidaat precies wat je kunt verwachten bij Salco.”

Hoe belangrijk is de samenwerking tussen bedrijf en school?

“Heel belangrijk. We hebben over en weer input van elkaar nodig. Maar een belangrijke vraag vind ik wel: hoe lang blijf je als opleiding vasthouden aan de traditionele opleidingsvormen? De 21st century skills worden steeds belangrijkers, de ‘ouderwetse’ lesmanier moet op de schop. Krijgt het onderwijs daar wel genoeg input voor? En: krijgen ze genoeg lengte om die slag te kunnen maken? Ik ben sinds kort medebestuurder bij de Metaalunie geworden en dit is zeker een punt waar ik het over wil gaan hebben.”

Meer informatie

Jan Heddes, bedrijfsleider bij Salco, tel: 0228-56 42 00 of mail:j.heddes@salco.nl.

A+O contactpersoon

Patricia Klerkx
Regiomanager West-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten