Wat nu als jouw bedrijf flink getroffen wordt door de coronacrisis? Blijf je dan opleiden en leerwerkplekken aanbieden als je omzet keldert? A+O-bedrijf EPCOR kiest er bewust voor om dat wél te doen. “Opleiden is cruciaal voor de toekomst van ons bedrijf en de luchtvaartsector als geheel.”

EPCOR is één van de metalektrobedrijven die zwaar getroffen wordt door de huidige coronacrisis. “Wij zijn een MRO (maintenance, repair and overhaul) shop. Wij repareren en onderhouden componenten en APU’s die in vliegtuigen worden gebruikt”, vertelt Milou Bonnet, HR Business Partner bij EPCOR. “Wij zijn een volledige dochter van KLM en bestaan nu twintig jaar. De afgelopen jaren zijn we sterk gegroeid. Maar doordat er momenteel veel minder gevlogen wordt, hebben we nog maar vijftig tot zestig procent van ons normale werk. Met dit scenario hadden wij totaal geen rekening gehouden.”

Piek in het werk

Milou Bonnet, HR Business Partner

Maar ondanks de forse terugval in omzet, blijft het bedrijf investeren in opleidingen. Bonnet: “Dat is een hele bewuste keus. In de luchtvaart zijn er strenge veiligheidseisen voor opleidingen. Je moet eerst een approval hebben, voordat je zelfstandig als monteur kunt werken. En voor elk component of type APU moet je een andere approval hebben. Om onze medewerkers flexibel in te kunnen zetten, moeten ze over meerdere approvals beschikken. Het duurt ongeveer een jaar voordat wij iemand opgeleid hebben.” Juist vanwege die lange opleidingstijd is EPCOR genoodzaakt om vooruit te blijven kijken, maakt Bonnet duidelijk. “Op termijn verwachten wij een flinke piek in het werk. De vliegtuigen hebben lange tijd stilstaan of zijn deels ingezet. Daardoor is onderhoud uitgesteld of is extra onderhoud nodig op moment dat er weer gevlogen gaat worden. Bovendien zaten we voor corona in een groeiscenario. Om onze klanten op termijn goed te kunnen bedienen, moeten er blijvend medewerkers worden opgeleid. De extra tijd die we nu hebben omdat er minder werk is, investeren we in opleidingen. Dat is cruciaal voor de toekomst van ons bedrijf.”

Budgetten bevroren

Daarbij zijn de vergoedingen van A+O zeer welkom, benadrukt Bonnet. “We hebben vergoedingen ontvangen voor het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Dat komt zeer van pas, omdat het hele bedrijf met een nieuw ERP-systeem werkt. Ook hebben we soft skills trainingen gedaan, om bijvoorbeeld communicatievaardigheden van medewerkers te versterken. In de Week van de Werkstress hebben we verschillende initiatieven georganiseerd, zoals een ‘beweeg challenge’. En we hebben de oZone-training gedaan over gezonde leefstijl. Omdat onze budgetten voor opleidingen min of meer bevroren zijn, hebben de A+O-vergoedingen echt het verschil gemaakt. Daardoor kunnen we dingen doen, die we anders niet hadden gedaan.”

De extra tijd die we nu hebben omdat er minder werk is, investeren we in opleidingen. Dat is cruciaal voor de toekomst van ons bedrijf.”

Leerplatform oZone

Voor trainingen en examens maakte EPCOR gebruik van het online leerplatform oZone, dat A+O samen met andere opleidingsfondsen aanbiedt. “Het platform biedt veel mogelijkheden en is erg gebruikersvriendelijk. We hebben een aantal algemene opleidingsmodules uit oZone gebruikt. Daarnaast hebben we zelf een aantal modules ontwikkeld, gebaseerd op onze specifieke bedrijfskennis.” Door de coronacrisis heeft EPCOR daardoor een versnelde omschakeling van klassikaal naar online onderwijs doorgemaakt, vertelt Bonnet. “Door corona kon niet iedereen tegelijk aan het werk zijn. Een aantal mensen zat ook thuis, als er minder werk was. oZone maakt het voor iedereen mogelijk om op z’n eigen tijd of gewoon thuis een training te doen. Zo hebben we de vrijgekomen tijd gebruikt om onze mensen verder op te leiden.”

Blijf investeren!

Liam Cowan, stagiair

Ook heeft EPCOR – in overleg met regiomanager Gerald Bes – ervoor gekozen om stageplekken te blijven aanbieden. “In februari zijn er bij ons een aantal nieuwe stagiaires begonnen. Uiteraard is het een onzekere tijd. Maar we vinden dat we dat moeten doen voor de sector als geheel. Voordat de coronacrisis uitbrak, hadden we al een tekort aan vakmensen. Als we nu stagiaires geen kans geven, wijken ze uit naar andere branches. Dan hebben we straks een dubbel tekort aan mensen. Dat moeten we niet willen.”

“Ik zou andere metalektrobedrijven dan ook willen oproepen om hetzelfde te doen: als het kan natuurlijk, blijf investeren in opleidingen en blijf stageplekken aanbieden voor leerlingen. Heb vertrouwen in de toekomst en denk op de langere termijn. Want al die vakmensen hebben we over een tijdje weer keihard nodig.”

Meer informatie

Milou Bonnet, HR Business Partner EPCOR, telefoonnummer 06 – 36 32 39 01 of per e-mail milou.bonnet@epcor.nl.

Gerald Bes
A+O contactpersoon
Gerald Bes
Regiomanager West-Nederland