‘De familie dient het bedrijf, niet andersom’

Veel metalektrobedrijven zijn echte familiebedrijven die van generatie op generatie overgaan. Wat maakt deze bedrijven onderscheidend? Gaan ze anders met werknemers om? En hoe kijken zij naar de toekomst? In de serie ‘Het familiebedrijf’ is dit keer het woord aan Bob Soetekouw van GB Steel Group.

Henry van der Kamp is de grondlegger van GB Steel Group. Een oprichter met karakter. Zonder stropdas en bij voorkeur op de motor wist Van der Kamp samen met Rieks Jansen het bedrijf Kampstaal groot te maken. Sinds de jaren ’80 werden verschillende bedrijven overgenomen en inmiddels telt het staalconcern vier divisies en 240 werknemers. Bob Soetekouw (38), getrouwd met de oudste dochter van Van der Kamp, kwam in 2012 aan boord bij GB Steel Group en nam in 2015 de functie van algemeen directeur over van zijn schoonvader.

Hoe is dat om als schoonzoon het stokje over te nemen?

“Ik heb alleen het stokje van de directeur overgenomen, het bedrijf is nog altijd eigendom van de familie en enkele familieleden zijn hier ook werkzaam. Henry is nu meer op de achtergrond, maar hij was en is een charismatisch man. Iemand die als lasser het liefst dagelijks op de werkvloer te vinden is. Nog steeds. Hij blijft als adviseur verbonden en zijn geest zit in het bedrijf. Dat heeft voordelen en nadelen. Op sommige vlakken verschilt mijn visie en het kan soms een uitdaging zijn om de mensen daarin mee te krijgen. Maar het is ook mooi om te zien hoe betrokken en gedreven iedereen is. Met elkaar zijn we één grote familie.”

Wat maakt jullie bedrijf onderscheidend?

“We maken waar wat we beloven. Met de familie, de medewerkers, de leveranciers en de klanten. Het zit simpelweg in onze aard en bovendien is onze organisatie daar ook op ingericht. Door onze verschillende divisies zijn we flexibel en kunnen we maatwerk leveren.”

Gaat een familiebedrijf anders met zijn medewerkers om?

“Bij een familiebedrijf draait het, meer dan bij multinationals van investeerders, om betrokkenheid en relaties. De familie dient het bedrijf, niet andersom. Hoe je binnen de familie behandeld wil worden, zo behandel je anderen ook. Coachend leiderschap komt binnen familiebedrijven meer voor. We zijn van nature op de lange termijn gericht en daarom moet je eerlijk durven zijn. Feedback kunnen geven én kunnen ontvangen.”

Is opleiding en ontwikkeling daarbij belangrijk?

“Enorm belangrijk. Mijn visie is een lerend bedrijf neer te zetten. Leren is immers één van de belangrijkste aspecten van de verbetercyclus. We zitten nu in een transitiefase. Van handen uit de mouwen en staal maken naar het hebben van een plan. Van gewoon doen naar beoordelingsgesprekken met een competentieformulier. We hebben net voor alle divisies een matrix met alle functies en inhouds- en gedragsmatige competenties opgesteld, verbonden aan een beoordelingssysteem. Alleen al het bepalen wat relevant is, is een flink traject. Maar wil je morgen ook voor andere klanten werken, dan moet je je simpelweg ontwikkelen. En dan moet je wel weten waarin en hoe je je moet ontwikkelen.”

Kijkt uw familiebedrijf met een andere bril naar de toekomst?

“Binnen een familiebedrijf ben je onbewust altijd met de toekomst bezig. We richten ons niet op het resultaat van deze maand of dit jaar, maar op continuïteit. Je voelt: dit bedrijf moet door. Er is, kortom, meer emotie aanwezig.”

Hoe krijgt duurzame inzetbaarheid vorm?

“Onze mensen hebben vaak lange dienstverbanden. Over alle functies heen, van lasser tot directeur. We hebben echter te maken met fysiek zwaarder werk. We promoten daarom het gebruik van hijsmiddelen en heftrucks en veilig werken. Onlangs hebben we een preventief medisch onderzoek (PMO) uitgevoerd met een vragenlijst naar de medewerkerstevredenheid. Als werkgever ben je gewoonweg verantwoordelijk voor het welzijn van je mensen.”

Hoe werft u vakmensen?

“Dat begint met goed werkgeverschap. Mensen moeten het prettig vinden om bij jou te werken. Is dat zo, dan vertellen ze dat ook aan anderen. We benadrukken dat op Facebook en Instagram en werven ook personeel via die social media-kanalen. Een cv opstellen kan een drempel zijn om te solliciteren en die drempel neem je weg als je met een druk op de knop via Facebook kunt solliciteren. Of er een klik is, ondervinden we dan wel tijdens een kop koffie.”

Hoe is jullie samenwerking met  het onderwijs?

“We hebben regelmatig contact over en weer. Het is belangrijk om op scholen zichtbaar te zijn als bedrijf. De manier waarop we dat doen, verschilt per divisie. Zo is een van onze mensen hybride docent. We organiseren open dagen, denken mee over het curriculum en doen graag gezamenlijke projecten. Het is vaak verrassend om te zien wat leerlingen vandaag de dag al goed kunnen. In sommige gevallen kunnen ze een project al beter presenteren dan de gemiddelde manager. Het gemopper op het onderwijs is wat mij betreft daarom niet altijd terecht. Het doel is leerlingen generiek op te leiden. En ze voor te bereiden op het werk van de toekomst.”

Meer informatie:

Bob Soetekouw, algemeen directeur van GB Steel Group, tel: (0527) 698 020 of e-mail: b.soetekouw@gbsteelgroup.com.

Eelke Riemersma
A+O contactpersoon
Eelke Riemersma
Regiomanager Noord-Nederland
Ter inspiratie / alle berichten