Spierings header

Met onze mobiele torenkranen hebben we het hijsen echt veranderd

Veel metalektrobedrijven zijn echte familiebedrijven, die van generatie op generatie overgaan. Wat maakt deze bedrijven onderscheidend? Kijken zij anders naar de toekomst? En wordt er op een andere manier met werknemers omgegaan? In de serie ‘Het familiebedrijf’ dit keer het woord aan Koos Spierings, CEO van Spierings Mobile Cranes.

Allereerst: wat betekent de coronacrisis voor uw bedrijf?

“Net als ieder ander bedrijf zijn we opgeschrikt door de snelheid van deze crisis en de impact die dat heeft. Begin maart hadden we nog een event waar onze nieuwe kraan werd geïntroduceerd en leek er nog niet zoveel aan de hand. Inmiddels werken honderd van onze driehonderd vaste medewerkers thuis. Voor de mensen in de productie doen we alles om besmetting te voorkomen: de kantine is gesloten, de werktijden worden gespreid en er zijn geen fysieke vergaderingen. Daardoor is iedereen gewoon bereid om te komen werken en draaien we nog steeds door. Maar de fabrieken van een aantal cruciale toeleveranciers in België zijn dicht. Als dat begin mei nog steeds zo is, dan wordt het lastig voor ons.”

Wanneer is uw bedrijf opgericht?

“Het bedrijf is 33 jaar geleden opgericht door mijn oom Leo en tante Tiny. Ze zijn begonnen met het onderhoud en de revisie van bestaande kranen. In 1989 zijn ze gestart met de bouw van mobiele torenkranen. Dat concept hebben we in de loop der jaren verder ontwikkeld. Aanvankelijk produceerden we alleen voor de Nederlandse markt, maar inmiddels komt 55% van onze omzet van buiten de landgrenzen.”

“Het voelt alsof ik het bedrijf in bruikleen heb van de volgende generatie”

Wat maakt uw bedrijf onderscheidend?

“Met onze mobiele torenkranen hebben we het hijsen echt veranderd. In vergelijk met telescoopkranen, werkt onze kraan 30% efficiënter, omdat de hijslast sneller te verplaatsen is. Daarnaast zit de machinist op hoogte in een cabine, waardoor hij oogcontact heeft met de bouwvakkers. Dat maakt het hijsproces veiliger en makkelijker.”

Heeft een familiebedrijf een andere cultuur en waar uit zich dat in?

“In 2017 heb ik het bedrijf overgenomen. Het voelt alsof ik het bedrijf in bruikleen heb van de volgende generatie. Ik denk dat onze werknemers dat ‘familiegevoel’ ook hebben. Zo organiseren we één keer per jaar een familiedag. Iedereen is dan welkom: ouders, kinderen, broers en zussen en oma’s en opa’s. De bezoekers kunnen dan allerlei dingen doen: ze kunnen waterskiën, er is een kartbaan en de kleintjes kunnen zich laten schminken. Dat is altijd een hele mooie dag, die bijdraagt aan dat familiegevoel.”

Gaat een familiebedrijf ook anders met zijn medewerkers om?

“Ja, dat denk ik wel. Zo passen wij al 33 jaar op het pensioen de middelloonregeling toe. Dat is redelijk uniek in de branche. Dat is een investering in ons personeel, waar we een grote loyaliteit voor terug krijgen. We zien ook dat veel van onze mensen lang bij ons blijven, vijfentwintig dienstjaren of meer is bij ons geen uitzondering.”

Hoe zorgt u ervoor dat oudere werknemers hun pensioen halen?

Koos Spiering, CEO

“Wij geven op een hele praktische manier vorm aan duurzame inzetbaarheid. We zijn continu in gesprek met onze medewerkers of de werkzaamheden nog bij hen passen. En als er fysieke belemmeringen zijn, kijken we naar andere mogelijkheden. Zo zetten we een revisiemedewerker nu in als leermeester voor de jonge generatie. Als een kraan klaar is, laat hij aan die jongens zien hoe alles werkt. Dat is voor hem leuk om te doen en tegelijkertijd draagt hij zo zijn kennis over. Dus het mes snijdt aan twee kanten.”

Hoe belangrijk is opleiding en ontwikkeling?

“Heel belangrijk. Wij hebben een eigen Academy en alle functies zijn ondergebracht in een skills matrix. We kunnen daardoor precies zien welke opleiding voor welke werkzaamheden nodig is. Opleiden is ook een vast onderdeel bij onze jaargesprekken. Die heten geen functioneringsgesprekken, maar ontwikkelgesprekken. Want we willen vooral kijken naar wat er goed gaat en niet naar wat er slecht gaat.”

Kijkt een familiebedrijf met een andere bril naar de toekomst?

“Ja, we kijken als bedrijf ver vooruit. Zo zijn we bezig met de ontwikkeling van een innovatief product – de City Boy – waar we al tien jaar mee bezig zijn. Dat zou een beursgenoteerd bedrijf nooit doen, omdat dat te weinig winst oplevert. Maar we geloven erin dat we over een paar jaar een mooi product hebben, waarmee we geld kunnen verdienen. Wij investeren dus doelbewust in de toekomst van ons bedrijf en daarmee in de toekomst van onze medewerkers.”

Is een goede relatie met onderwijsinstellingen van belang?

“Zonder meer. We werken goed samen met scholen bij opleidingen en bieden voor hun leerlingen stageplekken aan. Onlangs zijn we samen met een school gestart met een cursus om lassers op te leiden. Ieder jaar werken we ook mee aan een techniekdag, die leerlingen van de basisschool tot het vmbo de mogelijkheid biedt om bij bedrijven in de regio rond te kijken. Juist op die leeftijd vinden kinderen het moeilijk om te bepalen wat ze later willen gaan doen. Met zo’n techniekdag willen we laten zien dat de technieksector veel kansen biedt.”

Tot slot: wat betekent A+O als opleidingsfonds voor uw bedrijf?

“De technologische veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. Het is belangrijk dat wij hierop aansluiting blijven vinden en werken aan een toekomstbestendig bedrijf. We willen onze medewerkers graag helpen om mee te komen in deze veranderingen en zich verder te ontwikkelen. Zodat ze hun werk voor lange tijd en met veel plezier kunnen blijven doen. A+O biedt ons support daarin. Zo geeft de training ‘Futureproof leidinggeven’ onze leidinggevenden ondersteuning in hoe zij onze medewerkers kunnen coachen in hun ontwikkeling vandaag de dag, maar ook hoe onze medewerkers kunnen worden meegenomen naar de dag van morgen.”

Meer informatie

Koos Spierings, CEO Spierings Mobile Cranes, tel. 0412-69 77 77 of per e-mail kspierings@spieringscranes.com.

Ab Jongman
A+O contactpersoon
Ab Jongman
Regiomanager Midden-Nederland