Na ruim twintig jaar neemt Betsie Grube afscheid bij vrachtwagenproducent Scania, waar ze sinds 2004 als HR-manager werkte. Welke interessante projecten heeft ze de afgelopen jaren met steun van A+O Metalektro opgezet? En welke boodschap heeft ze voor de sector? “Je moet echt je wervingsmarkt vergroten, als je het personeelstekort het hoofd wilt bieden.” 

“Wij zijn de grootste productielocatie voor Scania-vrachtwagens in Europa”, vertelt Betsie aan het begin van het interview. “Dat is mede te danken aan de Flexwet die wij in Nederland hebben. Daardoor kun je op- en afschalen met personeel en zo meebewegen met de conjunctuur.” Al meer dan vijfentwintig jaar werkt Scania nauw samen met uitzendorganisatie Randstad, zegt ze. “Randstad is echt een verlengstuk van onze HR-afdeling: zij geven ons flexibel personeelsbeleid concreet handen en voeten.” Betsie vertelt dat Scania hard werd getroffen tijdens de financiële crisis van 2008. “De productie nam toen fors af, waardoor we afscheid moesten nemen van een flink deel van onze flexschil. Gedwongen ontslagen werden daarmee voorkomen.” Ook door de huidige coronacrisis liep volgens Betsie de vraag terug. “Maar door de NOW-steun van de overheid zijn we er goed doorheen gekomen. Nu het economische leven weer op gang komt, zien we weer een toename van de vraag en zullen we in de komende jaren weer moeten opschalen.” 

Stimuleren van flexkrachten

Het bijzondere van Scania is dat het bedrijf volop investeert in het opleiden van flexwerkers. Betsie: “Dat begint als mensen bij ons binnenkomen. Dan hebben we een uitgebreid introductieprogramma. Medewerkers krijgen bijvoorbeeld trainingen op het gebied van veilig werken en het lezen van standaarden.” Maar ook daarna krijgen flexkrachten de mogelijkheid om door te groeien binnen het bedrijf, aldus Betsie. “We stimuleren flexkrachten om te solliciteren op vacatures die er zijn. Zo gaan we van september tot april iedere maand vijfentwintig nieuwe mensen aannemen.” 

“Bij het opleiden en ontwikkelen van onze medewerkers maken we veel gebruik van de A+O-vergoedingen”, vervolgt Betsie. “Die vergoedingen zijn niet alleen een belangrijke ondersteuning van onze medewerkers, maar spelen een belangrijke rol voor de sector als geheel. Sinds een aantal jaar kunnen medewerkers gebruik maken van de ‘Scania Academy’, vertelt Betsie. “Medewerkers kunnen zo hun kennis bijspijkeren. Dat zijn technische trainingen en opleidingen op het gebied van soft skills. In elk functioneringsgesprek wordt besproken of een medewerker een opleidingsbehoefte heeft.” 

“Parttime werken is in onze sector vaak nog taboe” 

 

Werken aan duurzame inzetbaarheid

Vanuit het aanbod van A+O heeft Scania tevens een traject gevolgd om duurzame inzetbaarheid onderdeel te maken van het personeelsbeleid. Betsie: “We zijn daarin begeleid door adviesbureau Berenschot. Zij hebben een duurzame inzetbaarheidsscan van ons bedrijf gemaakt.” Uit de analyse kwamen vooral de hoge gemiddelde leeftijd van het personeel en de lange dienstverbanden naar voren, vertelt Betsie. “We willen dat onze medewerkers fit en gezond de eindstreep van hun pensioen kunnen halen. Dat is het allerbelangrijkste. Daarnaast is het van belang dat het verzuim onder de groep van 55-plussers niet teveel oploopt.” Om meer balans in werk en privé te brengen, bleek er bij oudere medewerkers behoefte aan een extra vrije dag, een zogenaamde ‘opa-dag’. Betsie: “Als we iedereen een dag vrijaf gaven, kregen we onze roosters niet meer rond. Daarom zijn we in samenwerking met Randstad en de Hoge School Windesheim een pilot gestart. Medewerkers kunnen nu aangeven op welke dag ze vrij willen zijn. Die dagen worden ze afgelost door studenten van de hogeschool. Dat blijkt enorm goed te werken.” 

Personeelstekort groot probleem

Het personeelstekort was het tweede grote probleem wat uit de analyse van Berenschot naar voren kwam, vertelt Betsie. “Dat tekort zal alleen nog maar toenemen, omdat het aandeel van jongeren in de bevolking afneemt. Berenschot heeft ons geholpen om onze mindset te veranderen. Je moet onorthodoxe stappen nemen, anders heb je straks geen mensen meer.” Zo is Scania begonnen met de werving uit minder traditionele doelgroepen. Betsie: “Slechts 13% van de werknemers in de Metalektro is vrouw. Naast het feit dat in operationele functies parttime werken nog taboe is, missen we ook de hoogopgeleide vrouwen die niet voor onze branche kiezen. Wij richten ons nu wél op vrouwen die twee of drie dagen in de week in de productie of logistiek willen werken. En we kijken ook naar zzp’ers, die naast hun eigen bedrijf best één of twee dagen beschikbaar zijn. Je moet echt je wervingsmarkt vergroten, als je het personeelstekort het hoofd wilt bieden.” 

Om zoveel mogelijk personeel naar de Metalektrosector toe te trekken, blijft het volgens Betsie hard nodig om techniek op scholen nog meer te promoten, te beginnen op de basisschool. “Techniek is zwaar onderbelicht. We hebben prachtige bedrijven in onze sector: van meer traditionele Metalektrobedrijven tot hightech, en alles wat daar tussenin zit. Die breedheid, en de mogelijkheden die dat voor jongeren biedt, zouden we veel nadrukkelijker over het voetlicht moeten brengen. Want zoals het spreekwoord zegt: onbekend maakt onbemind.” 

Meer informatie

Nicolien Vrielink, hoofd Communicatie van Scania Productie Nederland, 

email: nicolien.vrielink@scania.com.  

Melanie Lancel
A+O contactpersoon
Melanie Lancel
Manager Projecten, Ontwikkeling & Communicatie