Al enkele jaren initieert en ondersteunt A+O Metalektro, samen met de technische opleidingsfondsen OOM en Wij Techniek, in heel Nederland scholingstrajecten voor ‘hybride techniekprofessionals’. Dit zijn werknemers van technische bedrijven die één of meerdere dagen lesgeven op een mbo- of hbo-school. Uit onderzoek van de hogescholen Windesheim en Saxion blijkt dat niet alleen de onderwijsinstellingen profiteren van hybride techniekopleiders, maar ook dat de meerwaarde voor bedrijven groot is. 

Wat is de meerwaarde van de hybride techniekprofessional? Die vraag stond centraal in een onderzoek dat de hogescholen Windesheim en Saxion ondersteund door expertisecentrum voor techniekonderwijs TechYourFuture in de regio Oost– en Noord-Nederland deden onder hybride techniekprofessionals, leidinggevenden van technische bedrijven en leidinggevenden uit het technisch beroepsonderwijs. In de afgelopen jaren zijn er landelijk vanuit de O&O-fondsen enkele honderden technische medewerkers opgeleid om als hybride techniekopleider les te geven op het mbo of hbo. 

Tekort aan docenten

Tijmen Schipper, Associate Lector Hogeschool Windesheim

“De meerwaarde voor de onderwijsinstellingen van deze constructie is duidelijk”, zegt projectleider en Associate Lector Leven Lang Ontwikkelen Tijmen Schipper. “Het tekort aan technische vakdocenten is groot en dus is de ondersteuning van de hybride techniekprofessionals zeer welkom. Bovendien halen scholen daarmee docenten binnen die les kunnen geven over de nieuwste innovaties waar bedrijven mee bezig zijn.” Ook voor de werknemers zelf is er een duidelijke meerwaarde van deze ‘combi-baan’, zo blijkt uit het onderzoek van Windesheim. “Werknemers ervaren de afwisseling in werkzaamheden als erg prettig en verrijkend. Ze hebben tevens het gevoel iets te kunnen bijdragen aan de maatschappij en vinden het leuk om hun passie over te brengen op studenten. Daarnaast merken ze in praktijk dat vragen van studenten ze dwingt om hun eigen kennis up to date te houden en waar nodig weer eens even op te frissen. Dit zien zij duidelijk als meerwaarde van hun rol als hybride professional.” 

Voor werknemers is de afwisseling in werkzaamheden erg verrijkend” 

Invloed op opleidingsprogramma

Uit het onderzoek van Windesheim blijkt ook dat de bedrijven veel profijt uit deze constructie kunnen halen.Het is goed voor het imago van je bedrijf om op deze manier een bijdrage te leveren aan een maatschappelijk vraagstuk. Sommige bedrijven geven ook aan dat deze hybride constructie kan dienen als een vorm van werving. Via de hybride techniekopleider kunnen studenten geïnteresseerd worden voor een stage of een baan bij jouw bedrijf. Daarnaast krijg je als bedrijf invloed op wat er in het opleidingsprogramma wordt aangeboden, waardoor studenten veel meer praktijkgericht kunnen worden opgeleid.” Verder profiteert het bedrijfsleven ook van het feit dat de hybride techniekprofessional wordt geschoold in communicatieve en didactische vaardigheden, constateert Schipper. “Die vaardigheden nemen ze mee terug het bedrijf in. Daardoor kunnen deze werknemers worden ingezet bij het opleiden van nieuwe of het professionaliseren van zittende werknemers.” Tot slot leert de hybride techniekprofessionals tijdens de didactische opleiding om een boodschap op een handige, strategische manier te brengen’. Schipper: “Dat kan een enorm voordeel zijn in gesprekken met collega’s en met klanten.” 

HRM-beleid ontwikkelen

“De belangrijkste conclusie van ons onderzoek is dat de hybride techniekopleider dus een integrale meerwaarde voor zowel bedrijfsleven als onderwijs heeft”, vervolgt Schipper. “Dat neemt niet weg dat er ook nog knelpunten zijn. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat de hybride techniekprofessional het gevoel heeft dat hij honderd procent op beide plekken moet functioneren? Hoe ga je om met verschillen in beloning tussen onderwijs en bedrijfsleven? Hoe kun je het didactische programma zo opzetten dat het meer aan de behoeften van het bedrijfsleven tegemoet komt? Het zou goed zijn als onderwijs en bedrijfsleven samen HRM-beleid ontwikkelen dat de unieke waarde van deze groep erkent en benut.” Tevens zou het volgens Schipper goed zijn als er een breed toegankelijke database komt, zodat geïnteresseerden vanuit het bedrijfsleven veel makkelijker aan scholen kunnen worden gekoppeld. Dit als aanvulling op de databases die er al zijn. “De technische O&O-fondsen zijn een drijvende kracht achter de hybride techniekprofessional geweest. Ik denk dat zij dan ook een belangrijke spilfunctie kunnen vervullen tussen onderwijs en technisch bedrijfsleven om de hybride techniekprofessional nog beter te positioneren.” 

Meer informatie

Tijmen Schipper, Associate Lector Hogeschool Windesheim, tel. 06-23371617 of per e-mail: t.schipper@windesheim.nl. 

Contactpersonen A+O

Rob Nijhof en Marion Steinbuch (projectleider) 

Rob Nijhof
A+O contactpersoon
Rob Nijhof
Regiomanager Oost-Nederland