Header

Toen in maart dit jaar alle commerciële vliegtuigen aan de grond kwamen te staan, viel ook het werk voor onderhoudsbedrijf Nayak Aircraft Services weg. Op een handjevol na werden alle engineers naar huis gestuurd. “Een moeilijke stap maar we waren goed voorbereid”, vertelt HR- manager Urlin Simons. “Open en transparant zijn we de periode ingegaan en we hebben onze medewerkers betrokken bij elke stap die we namen.”

Als onafhankelijk MRO (maintenance, repair & overhaul)-bedrijf ondersteunt Nayak in het onderhoud van vliegtuigen als Airbus, Boeing, Embraer en Fokker. “In Amsterdam werken zo’n 65 engineers en 25 kantoormedewerkers. We zijn daarnaast een lerende organisatie dus gemiddeld lopen er ook 5 mbo’ers en 5 hbo’ers stage.” Net als andere metalektrobedrijven kende Nayak in de jaren voor corona verschillende uitdagingen. “Onze grootste uitdaging was het rondkrijgen van een passend rooster. We zijn 24/7 operationeel en willen onze klanten altijd goed bedienen. Of het nu dag of nacht is. Maar niet alle engineers kunnen aan alle vliegtuigen werken. Specifieke vliegtuigen vereisen specifieke certificaten. Het rooster was dus altijd een flinke puzzel. Tot halverwege maart de luchtvaart bijna volkomen stilviel.”

Direct aan de slag gegaan

“Toen we in Italië corona zagen toeslaan, zijn we hier direct aan de slag gegaan. We hebben een covidgroep opgericht en zijn alle scenario’s langsgelopen. Wat gaan we doen als het virus ook hier toeslaat? Wat zijn de stappen die dan gevolgd moeten worden? We hebben een protocol geschreven, een plan van aanpak gevormd en een duidelijke presentatie klaargezet”, aldus Simons.

“Dus toen Mark Rutte op zondag 15 maart de intelligente lockdown afkondigde, waren wij volledig voorbereid. We zijn corona een stap voorgebleven en dat heeft ons echt gered, ondanks de rollercoaster waarin we terecht kwamen.” Wat volgde was namelijk een ongekende terugloop in werkorders. Zonder commerciële vluchten is er ook bijna geen commercieel vliegtuigonderhoud. Alleen de cargovliegtuigen bleven vliegen. Maar cargo is slechts een klein onderdeel van het werkpakket van Nayak.

Zeepkisten

We moesten dus zo goed als alle engineers naar huis sturen, gaat Simons verder. “Gelukkig konden we dat volledig open en transparant doen. In Teams-meetings hebben we direct uitgelegd wat er speelt, wat onze aanpak zou zijn en wat de mensen konden verwachten. Iedereen zou tot nader order thuis komen te zitten, maar wel met behoud van salaris. Bang voor ontslag hoefden ze niet te zijn. Waar financiële ruimte zit, zouden we die benutten. Maar niet zonder overleg met de medewerkers zelf.”

En zo geschiedde. De afspraken werden per brief aan iedereen bevestigd en waar mogelijk werd zoveel mogelijk informatie geboden. “In Teams-meetings hebben we iedereen op de hoogte gehouden. Ook werden er op de vrijdagmiddagen Teams-borrels gehouden voor wie daar zin in had. Een leuke manier om bij te praten, elkaar te zien en betrokken te blijven.”

“Eerlijk en duidelijk zijn, dat is volgens ons erg belangrijk.”

Extra maatregelen

Met overheidssteun wist Nayak iedereen aan boord te houden. Toch waren verschillende maatregelen nodig. “Omdat iedereen thuis zat, hebben we de uitkering van reiskosten stopgezet. Gaat iemand wel aan het werk? Dan wordt het pro rato uitbetaald. En heeft iemand een vakantie gepland staan? Dan moeten die dagen wel opgenomen worden, maar zullen de reiskosten vergoed worden alsof iemand toch aan het werk is”, legt Simons uit.

“Daarnaast dachten we in eerste instantie dat het vakantiegeld niet in een keer uitgekeerd kon worden. Met de OR hadden we daarom besproken dit in drie maanden te doen. De medewerkers waren unaniem akkoord. Maar gelukkig konden we dit onlangs terugdraaien. Dat is natuurlijk goed nieuws voor onze collega’s. Toch hebben we direct ook uitgelegd dat we er nog niet zijn. Het is altijd mogelijk dat er in de aankomende maanden toch extra maatregelen zullen moeten volgen. Eerlijk en duidelijk zijn, dat is volgens ons erg belangrijk.”

Positief naar de toekomst kijken

Door die transparante aanpak blijven medewerkers betrokken. “We proberen zo goed mogelijk voor ons personeel te zijn. We willen onze mensen immers niet kwijt. En dat levert soms mooie momenten op. Zo hebben we een aantal mensen in Turkije werken. In Nederland worden we goed ondersteund, maar daar is de overheidssteun minimaal. Sommige medewerkers hebben daarom zelf besloten 25 tot 50 procent van hun salaris in te leveren om kosten te besparen. Echt geweldig om te zien hoe goed meegedacht wordt”, zegt Simons enthousiast.

Toch is het einde van de coronacrisis nog niet in zicht, vervolgt Simons. “April tot september is normaal gesproken onze drukste periode. In de winter is het dan een stuk stiller en gebruiken we de tijd om onze medewerkers op te leiden en te certificeren. Nu zijn we deze maand al begonnen met de online cursussen. Het fysieke examen moet dan later volgen. Elke maandag hebben we een covidmeeting en bespreken we waar we staan. In juli gaan de landen weer open en zullen we langzaamaan weer beginnen. Onze verwachting is dat we eind dit jaar op 70 procent van onze krachten zullen zijn. We zijn er nog niet maar we kijken absoluut positief naar de toekomst.”

Meer informatie

Urlin Simons, human resources manager bij Nayak Aircraft Services, telefoonnummer 020 – 31 618 00 of e-mail urlin.simons@nayak.nl.

Gerald Bes
A+O contactpersoon
Gerald Bes
Regiomanager West-Nederland