Hoe maak je van een leerwerktraject met zij-instromers een daverend succes?

17 december 2019
leestijd: 5 minuten

Als specialist in elektriciteitsoplossingen opereert A+O-bedrijf Alfen in het hart van de energietransitie. In 2018 groeide het bedrijf met 37 procent. “De komende jaren willen we echter 40 procent per jaar groeien. We zijn daarom op zoek naar elektrotechnici om die ambitie te kunnen realiseren”, zegt John de Haas, corporate recruiter bij Alfen. “Maar er is momenteel een groot tekort. Vandaar dat we nu zelf zij-instromers opleiden.”

Ongemerkt kom je op straat talloze producten van Alfen tegen. Van transformatorstations en energieopslagsystemen tot de laadpalen voor elektrische auto’s. Alfen produceert en assembleert ze voor klanten in binnen- en buitenland. Inmiddels bestaat het bedrijf uit zo’n 500 medewerkers in Europa. Maar jaarlijks is men op zoek naar vele extra mensen om de groei te kunnen realiseren. Vandaar dat Alfen in 2008 de eigen bedrijfsschool ‘Alfen Academy’ oprichtte voor niveau 2, 3 en 4. Een succesvolle stap, want momenteel volgen maar liefst 50 leerlingen een opleiding aan de academy, waarbij een groot deel zij-instromer is.

Pittige investering

Het leerwerktraject is een mooi traject voor zij-instromers, vertelt Chantal van Gelder, HRD-coördinator bij Alfen. “Leerlingen kunnen hier elektrotechnische kennis en werkervaring opdoen. Ze werken 4,5  dag en gaan één middag en avond naar school. Het Deltion College uit Zwolle verzorgt de lessen, hier op onze eigen Alfen Academy. Dat is natuurlijk ideaal. Het scheelt reistijd en er kan altijd naar de praktijk teruggegrepen worden voor extra uitleg. Toch is het voor de leerlingen wel een pittige investering te noemen, benadrukt De Haas. “Een zij-instromer maakt een bewuste keuze. Hij of zij kiest voor het werk-leertraject en weet dat er naast het werken ook geleerd en huiswerk gemaakt moet worden. Daar moet je als zij-instromer dan wel volledig achter staan”.

Weinig uitval

Een intensief traject dus. Toch is de uitval met één op de vijftien laag te noemen. “Hoe dat komt? Een gedegen voorselectie en duidelijkheid vooraf”, zegt Van Gelder. “We zijn erg helder over wat we iemand kunnen bieden en iedere sollicitant loopt na een eerste sollicitatiegesprek een halve dag mee op de werkvloer. Zij-instromers krijgen daardoor een goed beeld van hun eventuele werkzaamheden. Twijfelt iemand? Dan gaan we diegene zeker niet overhalen. Het is voor iedereen beter als iemand doet wat hij leuk vindt.” En leuk vinden ze het bij Alfen. Wanneer we een rondje maken over de werkvloer zien we overal lachende gezichten. “Vergis je niet”, zegt De Haas. “De werkdruk kan best pittig zijn, maar de werksfeer is goed en we hebben een leuke club collega’s. Iedereen is hier gelijk. Of je nu leerling of manager bent. We doen het samen.”

Dicht op de leerling

Rieks de Vries, praktijkopleider

Het klinkt simpel uit de monden van De Haas en Van Gelder. Maar natuurlijk komt er meer bij kijken dan alleen een goede voorselectie en duidelijkheid vooraf. “We zitten dicht op de leerling”, verklaart De Haas. “We hebben kleine klassen met persoonlijke aandacht. Onze praktijkbegeleiders fungeren als vaderfiguur voor alle leerlingen. Zij leren de leerlingen de juiste werkhouding aan, houden in de gaten of iedereen bij is en maken daarover afspraken. Maar daarnaast zijn zij ook dé vraagbaak voor inhoudelijke vragen. We hebben momenteel 2 praktijkbegeleiders die tijdens het leerwerktraject een uitermate belangrijke rol hebben in het begeleiden van de leerlingen. ”Daarnaast leren de leerlingen ook van hun collegamonteurs op de werkvloer en kunnen ze de opgedane kennis direct in de praktijk brengen”, gaat Van Gelder verder. “En last but not least: iedere vier maanden wisselen de leerlingen van werkplek in de organisatie. Dat biedt afwisseling en houdt het interessant. Ze kunnen goed ervaren wat bij hen past, en tegelijkertijd leiden we de leerlingen op tot een allround monteurs.”

Wat kan nog beter?

Het moge duidelijk zijn, bij Alfen wordt goed nagedacht over het opleiden en ontwikkelen van medewerkers. “Naast verschillende gemeentelijke awards mochten we in 2017 het predikaat ‘beste leerbedrijf van Nederland’ ontvangen. Een kroon op ons werk”, zegt De Haas met een glimlach. “Toch blijven we telkens kijken naar wat nog beter zou kunnen. En daar zetten we waar mogelijk graag de hulp van A+O bij in. Zo zijn we momenteel druk bezig met de digitale leeromgeving oZone. We willen die graag inzetten voor de inwerkmomenten tijdens de roulatie van onze leerlingen. Want hoe fijn is het om dat middels e-learning en uitlegfilmpjes te kunnen doen die je op ieder gewenst moment even terug kunt kijken? En wat te denken van een overzicht van alle praktijkopdrachten die per leerlijn afgevinkt kunnen worden? Er is oneindig veel mogelijk, en door te blijven innoveren help je niet alleen je werknemers maar ook het bedrijf vooruit.”

Jeroen (39)

“Ik was leidinggevende bij de Albert Heijn en heb een tijd lang rechten gestudeerd aan de VU. Maar het was het allemaal net niet. Pas toen ik mijn eigen huis ging verbouwen, merkte ik dat ik werken met mijn handen erg leuk vind. Vandaar dat ik de overstap heb gemaakt naar de techniek. Het leerwerktraject is leuk en interessant. Natuurlijk is het even wennen. Maar als je doet wat je leuk vindt, gaat alles gemakkelijker.”

 

Esmeralda (30)

“Mijn vader was elektricien en ik heb me altijd al afgevraagd of dat niet ook iets voor mij was. Toch ben ik eerst totaal andere dingen gaan doen. Van verkeersregelaar tot werken in de tuinbouw. Nu ben ik alsnog in de techniek terechtgekomen en het bevalt me uitstekend. Natuurlijk is het een mannenwereld, maar ik houd juist wel van directheid. Ik heb hier echt mijn plek gevonden.”

Meer informatie

John de Haas, corporate recruiter bij Alfen, tel: (036) 526 14 37 of e-mail j.dehaas@alfen.com.

A+O contactpersoon

Patricia Klerkx
Regiomanager West-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten