Slaap jij binnenkort op de Auping Evolve, het allereerste circulaire matras ter wereld? Koninklijke Auping, de bedden- en matrassenfabrikant uit Deventer, mag zich sinds maart 2020 een certified B Corporation noemen. Zij scoren uitstekend op het gebied van milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe zetten zij dit in bij employer branding? HR-manager Martijn Aalders: ‘Wij vertellen het eerlijke verhaal.’

Auping, goed voor je nachtrust én voor het milieu?

‘Klopt, we zijn sinds maart een certified B Corporation. Bedrijven met zo’n certificaat streven de hoogste standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Auping wil de wereld leefbaar en gezond houden voor toekomstige generaties en streeft naar honderd procent circulaire bedrijfsvoering.’

Trek je daardoor ook talent aan met het ‘hart op de groene plek’?

Martijn Aalders, HR Manager

‘Bij kandidaten voor kantoorfuncties zijn de duurzame ambities van Auping inderdaad een onderwerp in de selectiegesprekken. Je merkt dat sollicitanten daaraan graag willen bijdragen. Voor medewerkers in de productie zie ik die trend op dit moment minder – maar we hebben hier nog geen onderzoek naar gedaan.’

Je werkt 5 jaar voor Auping, waarvan 2 jaar als HR-manager. Waar ben jij zelf trots op?

‘Waar ik heel trots op ben zijn de kwalitatief hoogwaardige producten die wij maken én dat we dat in Nederland doen. Dat is een fundamentele keuze van Auping. We kiezen voor werkgeverschap in de regio en werken met leveranciers dicht bij ons. We willen een positieve bijdrage leveren aan onze omgeving. Dat vind ik mooi.’

En wat hoor je van andere medewerkers?

‘Wat ik altijd terug hoor is dat medewerkers heel trots zijn op Auping. Je ziet ook een grote loyaliteit bij onze medewerkers. Ze werken gemiddeld 16 jaar bij ons – in de productie zelfs langer.’

In het voorjaar van 2020, toen er grote schaarste was aan medische mondkapjes, startte Auping binnen een maand met een eigen productielijn. Hoe vonden jullie zo snel 130 collega’s extra?

‘Wij werven onze tijdelijke krachten altijd via Tempo-Team. Zij zeggen altijd: “Op het moment dat wij een vacature van Auping online zetten, solliciteren mensen niet meer op andere vacatures. Uitzendkrachten komen heel graag bij jullie werken.” Dat merkten we. Binnen no-time hadden we die 130 collega’s extra en kon de productie van mondkapjes starten!’

‘Een mooie term vind ik agapè: de fundamentele gerichtheid op het welzijn van de ander’

Wat maakt jullie zo populair als werkgever?

‘Deels ligt de aantrekkingskracht in het sterke merk Auping. Maar daarmee ben je er niet. We zijn ook echt een goede werkgever: we behandelen uitzendkrachten hetzelfde als medewerkers. De verloning is identiek, ze doen gewoon mee in projecten en kunnen zichzelf ontwikkelen. Ze gaan mee naar teamuitjes, krijgen kerstpakketten en je ziet aan de werkkleding niet wie een uitzendkracht is en wie niet. Regelmatig krijgen uitzendkrachten bij ons een vaste baan. Daarbij nemen we ze wel mee in de normale cyclus, inclusief een officieel selectiegesprek. We vinden het belangrijk dat medewerkers bewust voor Auping kiezen.’

Als sterk employer brand werven jullie dus “slapend” nieuw talent?

‘Slapend niet natuurlijk, we doen er veel voor. Bij onze vacatures in 2020 is de werving heel voorspoedig gegaan. Maar we zijn niet naïef. Als je kijkt naar de cijfers en de verwachte uitstroom van oudere medewerkers, dan komt er de komende jaren krapte op de arbeidsmarkt aan. Daarom zetten we in 2021 gerichter in op employer branding.’

Hoe pakken jullie de nieuwe employer branding aan?

‘Stap één is de lancering van onze nieuwe site Werken bij Auping. Hierop willen we Auping als werkgever sterker profileren en een duidelijke zichtbaarheid krijgen. Je vindt er bijvoorbeeld inspirerende verhalen van medewerkers. De komende tijd werken we onze employer branding stap voor stap verder uit. Bijvoorbeeld door nauwer samen te werken met scholen. En door onderzoek te doen: wat drijft de verschillende generaties en hoe spelen we daarop in?’

Is duurzaamheid een belangrijke waarde in jullie employer branding?

‘Ja, duurzaamheid zit in de genen van ons bedrijf. Als koploper in de circulaire economie is onze ambitie om in 2030 volledig circulair en klimaatpositief te zijn. We zijn goed op weg, maar willen ook transparant zijn. Je wilt geen talent werven met een sterk aangezet duurzaam verhaal, waarna iemand binnenstapt en direct voelt: het klopt helemaal niet! Employer branding moet geen lege huls zijn.’

Hoe voorkom je dat je in die bekende valkuil – ronkende marketingtermen – stapt?

‘Wij willen in onze employer branding het eerlijke verhaal vertellen. De uitdaging is om stap voor stap de processen beter in te richten. In de gesprekken proberen we daarom altijd een zo eerlijk mogelijk beeld te geven: “Zo is het nu, help jij ons mee om die volgende stap te zetten? Denk met ons mee. Ga in dialoog. Daag ons uit!”’

Welke waarden zijn nog meer belangrijk?

‘Goed werkgeverschap gaat wat mij betreft over meer dan duurzaamheid. Het gaat over goed samenwerken, over inclusiviteit, over persoonlijke ontwikkeling, over werkgeluk en over ethiek en betekenisvol ondernemen. Een mooie term daarvoor, die je steeds vaker hoort, is agapè: de fundamentele gerichtheid op het welzijn van de ander. Of die ander nu een klant is, een medewerker, de lokale gemeenschap waarbinnen een bedrijf opereert of de samenleving als geheel.’

Aanbod A+O

Wil je ook met employer branding in je organisatie aan de slag? In  de bibliotheek van oZone, het leerplatform voor de techniek vind je een e-learning module. Je krijgt basiskennis om zelf met employer branding aan de slag te gaan. Na afronding kun je met de toolkit op oZone jezelf verder verdiepen in het onderwerp en de kennis en vaardigheden toepassen binnen je eigen organisatie.
Ga naar  https://new.ozone.nl/user/sign-up, maak je account aan en volg deze gratis e-learningmodule!

Meer informatie

Martijn Aalders, HR-manager Koninklijke Auping BV, telefoonnummer 0570 – 68 18 20 of e-mail m.aalders@auping.com.

Rob Nijhof
A+O contactpersoon
Rob Nijhof
Regiomanager Oost-Nederland