“Intrede robotica bij bedrijven vraagt om passend onderwijs”

15 januari 2018

Onderwijs dat aansluit bij de arbeidsmarkt. Dat is de gedachte achter het Fieldlab Industrial Robotics (FIR) in Harderwijk. Veertien technische bedrijven werken samen met drie onderwijsinstellingen om het gebrek aan kennis over robotica te verkleinen. Het project is mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van A+O en de provincies Gelderland en Overijssel.

Fieldlab

“Robotica is grotendeels nog een onontgonnen terrein”, zegt Thijs Weggemans, die namens AWL bij het Fieldlab als manager is aangesteld. “Jongeren die van school komen missen de kennis om een robot te kunnen programmeren en ze weten niet hoe ze een robot in een productieomgeving kunnen toepassen. Dit gat tussen onderwijs en praktijk willen wij bij het Fieldlab dichten.”

Grote kansen

In het Fieldlab werken een aantal Metalektrobedrijven samen met de onderwijsinstellingen Windesheim, Deltion en Landstede, vertelt Weggemans. “Het is heel hard nodig dat er voldoende goed opgeleide jongeren zijn die met robots overweg kunnen. Robotica doet steeds meer haar intrede in het bedrijfsleven.” En dan gaat het niet alleen om grote bedrijven, benadrukt Weggemans. “Ook voor de integratie van robots in de productielijnen van mkb-bedrijven liggen er grote kansen.”

In het Fieldlab – dat fysiek onderdak heeft gekregen bij AWL in Harderwijk – moeten die jongeren nu opgeleid gaan worden. Weggemans: “Afgelopen maanden liep er een pilotproject met ROC Landstede. Vierdejaars studenten werden uitgedaagd om productieprocessen te robotiseren. Ze werkten in groepjes aan verschillende type robots. Dat is een groot voordeel van het Fieldlab: we hebben hier robots van de verschillende grote merken staan. We leiden dus merkonafhankelijk op.”

Absolute meerwaarde

Volgens Gert-Jan Evertse, docent bij Landstede, was de pilot zeer geslaagd. “Je ziet robotica bij steeds meer bedrijven hier op de Veluwe haar intrede doen. Maar als school kunnen we het ons niet veroorloven om al die dure robots aan te schaffen. Nu kunnen onze studenten hier werken met innovatieve robots, het is geen Spielerei. Het Fieldlab heeft voor ons onderwijs een absolute meerwaarde. Het was mooi om te zien dat de studenten ook ontzettend enthousiast zijn.”

Eén van die studenten is Tim Posthuma. “Ik wilde altijd al iets met robots doen, maar wist niet hoe ik dat moest aanpakken. Toen kwam dit project op mijn pad, dat was hartstikke mooi!” Hij vond het project zelfs zo inspirerend, dat hij nu tijdens zijn vierde leerjaar gaat stagelopen bij AWL. “Ik vind robotica echt heel gaaf. Ik zit er echt aan te denken om hier na school mijn beroep van te maken.”

Vooruitziende blik

Studenten worden niet alleen fysiek in het Fieldlab opgeleid, maar in de toekomst zullen er in samenwerking met de scholen e-learning modules ontwikkeld gaan worden, zegt Weggemans. “Dat is een prachtige uitdaging om mee bezig te zijn, maar zeker geen eenvoudige klus. Een student leren wat er nodig is om een robot te bewegen is één, maar om te leren wat er voor een bedrijf nodig is om te kunnen robotiseren is uitdagender.” Het lesmateriaal wordt op verschillende niveaus ontwikkeld, benadrukt Weggemans. “Op mbo- en hbo-niveau. Dus van operator tot robotic system engineer. Eind dit jaar starten we de opleiding tot operator en begin 2019 begint Windesheim met een AD-degree.”

Weggemans is erg blij met de financiële ondersteuning van A+O om lesstof te ontwikkelen. “Het is van groot belang dat A+O het belang ziet en erkent om jonge mensen in robotica op te leiden. Want zoals ik al zei: er liggen nog heel veel kansen voor robotisering bij veel metalektrobedrijven. Het is noodzaak dat je ook voldoende mensen hebt die daar in zijn opgeleid. Het getuigt van een vooruitziende blik dat A+O hier nu in investeert.”

Meer informatie

Thijs Weggemans, manager Fieldlab, tel. 06-12 65 09 21 of per e-mail: t.weggemans@awl.nl.

“De studenten zijn ontzettend enthousiast”

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten