Is anders roosteren de toekomst?

22 juni 2020
leestijd: 5 minuten

De afgelopen maanden hebben ons geleerd dat vaste patronen doorbroken kunnen worden. Thuiswerken was voor veel bedrijven niet mogelijk. Tot het niet anders kon. En datzelfde zou weleens kunnen gelden voor de manier van roosteren. “De wereld zal er anders uit gaan zien. Hoe zorg je ervoor dat je de komende jaren toekomstbestendig bent?”, zegt Marion Steinbuch, A+O-projectleider. “Verdiep je ook eens in anders roosteren. Het kan medewerkers en werkgevers grote voordelen bieden. En A+O heeft aanbod om je erbij te ondersteunen.”

“Anders roosteren of zelfroosteren is een van de manieren om medewerkers een betere werk/privé-balans te bieden, duurzame inzetbaarheid te vergroten en het werkplezier te verhogen. Voor werkgevers biedt het de mogelijkheid om de roosters goed af te stemmen op de productie. Kortom, anders roosteren is voor beide kanten interessant”, vertelt Steinbuch. Vandaar dat de sociale partners (CNV Vakmensen, FME, FNV Metaal en De Unie en VHP2) en A+O het belangrijk vinden om metalektrobedrijven daarbij te ondersteunen.

Aantrekkelijk werkgeverschap

In samenwerking met Déhora, expert in anders roosteren, heeft A+O het project ‘Anders roosteren’ opgezet. Christine Baaijens, manager research bij Déhora, legt uit: “De coronacrisis is tijdelijk. Natuurlijk moet daar nu op gereageerd worden. Maar de veranderingen die al gaande waren, blijven ook bestaan. Denk aan de vergrijzing in de metalektro, jongeren die behoefte hebben aan een vaste vrije dag en ouderen die gezond de pensioengerechtigde leeftijd willen halen. Aantrekkelijk werkgeverschap blijft net zo belangrijk als altijd. Daarnaast krijgen ook bedrijven steeds meer behoefte aan flexibiliteit. De vraag is hoe je dit kunt vormgeven op een manier die beide kanten recht doet. Anders roosteren is een van de antwoorden.”

‘Kleine succesjes openen vaak de weg naar grote verandering.’ 

Drie filmpjes

Om bedrijven inzicht te geven in wat anders roosteren in kan houden, zijn er drie filmpjes opgenomen. Deze staan binnenkort op de site van A+O bij het aanbod ‘Anders roosteren’. “De eerste bespreekt de nut en noodzaak voor anders roosteren en de kosten waar je mee te maken krijgt. Echt kostenneutraal veranderen bestaat immers niet. Maar minstens net zo belangrijk is de vraag wat de kosten zijn van niets doen. Onder aan de streep heeft iedereen baat bij een gezond bedrijf met fitte en vitale medewerkers”, zegt Baaijens. “Het tweede filmpje behandelt de stappen van een succesvol verandertraject. Wat komt er allemaal kijken bij een dergelijke verandering in roosteren? En het derde filmpje laat ten slotte voorbeelden zien van bedrijven die hun manier van roosteren al hebben aangepast. Deze kennisclip dient als inspiratiebron. Verandering van roosteren is maatwerk, dus wat voor het ene bedrijf goed werkt, past in veel gevallen

Christine Baaijens, manager research bij Déhora

niet één op één bij een ander bedrijf. Maar het is natuurlijk altijd goed om best practices te zien van bedrijven die bijvoorbeeld hun ploegenroosters of consignatieroosters succesvol hebben veranderd.”

Menukaart met begeleidingsopties

Bedrijven die na het zien van de kennisclips geïnteresseerd zijn, kunnen zich aanmelden voor een oriëntatiegesprek (1 uur) of adviesgesprek (2 uur). Wie vervolgens echt aan de slag wil, kan 36 uur begeleiding krijgen.  Dit aanbod is kosteloos voor bij A+O aangesloten bedrijven. “In een oriëntatiegesprek maken we gezamenlijk inzichtelijk wat het betekent om een veranderslag te maken. We bekijken de specifieke situatie en de vraag. In een adviesgesprek hebben we meer tijd en kunnen we ook bespreken hoe een plan van aanpak eruit zou kunnen zien, wat de risico’s en voordelen zijn en welke vragen ongetwijfeld naar voren komen”, aldus Baaijens. “Het begeleidingstraject is vervolgens opgebouwd als een menukaart. Onze ervaring is dat dit helpt om de beschikbare uren goed te benutten. Moet de vraagstelling gekaderd worden? Of is dit helder, maar is juist meer hulp nodig bij het in kaart brengen van de wensen en voorkeuren van medewerkers? Moet er voorlichting gegeven worden over gezond en duurzaam roosteren? Of heeft een bedrijf liever ondersteuning bij de daadwerkelijke implementatie van de verandering? Bedrijven kunnen uit de menukaart de ondersteuning kiezen waar zij het meeste mee geholpen zijn.”

Begin met kleine stapjes

Er is dus veel mogelijk én er kan veel bereikt worden met anders roosteren. “Hoe moeilijk het soms ook is, probeer los te komen van de waan van de dag en kijk naar de toekomst. Denk als bedrijf goed na over waar je in de toekomst wilt staan, en welke invloed dat heeft op de roosters en de werktijden. Richt je daarbij niet alleen op je huidige groep medewerkers, maar kijk ook naar je toekomstige medewerkers. Het aantrekkelijk zijn voor nieuwe medewerkers is immers net zo belangrijk als het behouden van de medewerkers die je nu hebt. En tot slot, vaak zijn vele kleine stapjes bij elkaar een grote. Kijk ook eens naar wat je kleinschalig kunt veranderen. Als je nadenkt over zelfroosteren, kun je misschien beginnen met zelfroosteren van de consignatiediensten? Kleine succesjes openen vaak de weg naar grote verandering.”

Meer informatie

Christine Baaijens, manager research bij Déhora, telefoonnummer 020- 40 44 042 of e-mail c.baaijens@dehora.nl.

A+O contactpersoon

Marion Steinbuch
Marion Steinbuch
Projectleider/adviseur

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten