Voor metalektrobedrijven die op zoek zijn naar personeel, zijn vrouwen een interessante doelgroep. Maar hoe werf je ze? En wat zijn voor meiden de triggers om voor een baan in de techniek te kiezen? We vroegen het aan drie ‘ervaringsdeskundigen’ van A+O bedrijf IAI industrial systems.

Kim Veerman, HR-officer,: “Wij zijn een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen en produceren van systemen voor de personalisatie van identiteitskaarten, paspoorten en rijbewijzen. We zijn onderdeel van ASSA ABLOY, dat wereldwijd 49.000 medewerkers heeft. Bij de vestiging van IAI in Veldhoven werken ongeveer 75 mensen. Onze machines gebruiken hightech laser- en printtechnieken en worden over de hele wereld verkocht aan overheden en hoofdaannemers.”

Veel potentie

Kim Veerman

Kim Veerman

IAI streeft ernaar het aantal vrouwen binnen het bedrijf te vergroten. Veerman: “Steeds meer vrouwen kiezen voor een technisch beroep, maar het is helaas nog geen gemeengoed. Als je als bedrijf personeel zoekt, zit binnen de groep vrouwen veel potentie.” IAI vindt het belangrijk om een divers personeelsbestand te hebben, benadrukt ze. “Uit onderzoek blijkt dat diversiteit op de werkvloer een positief effect heeft op de bedrijfsprestaties. Vandaar dat IAI het voornemen heeft het aantal vrouwen te vergroten”, vervolgt Veerman. “We hanteren positieve discriminatie bij het werven van nieuwe collega’s en geven vrouwen bewust een kans.”

An Prenen

Eén van de vrouwen die bij IAI werkt, is An Prenen. “Ik heb natuurkunde gestudeerd en ben gepromoveerd in de scheikundige technologie. Nadat ik jarenlang in laboratoriums had rondgelopen, wilde ik met iets bezig zijn waarvan je het resultaat in de echte wereld ziet. Daarom ben ik bij een machinebouwer gaan werken.” Op een zekere dag werd ze benaderd door een teamleider van IAI. “Zij vertelde dat zij iemand zocht die proceskennis kon integreren in machines. Dat kon ik, vandaar dat ik ben gaan praten.” Vanaf het eerste moment had ze een goed gevoel bij het bedrijf, vertelt ze. “Het was een klein bedrijf met een platte organisatie en een familiaire sfeer. Ik had ook een gesprek met de directeur, maar dat voelde niet als een gesprek met ‘de directeur’.” Inmiddels werkt ze alweer vier jaar als Development Engineer bij het bedrijf. “Zo werk ik bijvoorbeeld aan een nieuw managementsysteem voor onze inktjetprinter. Dat zorgt voor minder luchtbellen in de leidingen, waardoor er minder onderhoud nodig is, het werkproces efficiënter verloopt en we kosten besparen.”

“Meiden hebben vooral interesse in de toepasbaarheid van techniek”

Ook de 25-jarige Iris van Gessel werkt sinds drie maanden bij IAI. “Van jongs af aan heb ik al interesse gehad in waarom dingen werken zoals ze werken”, vertelt ze. “Op de middelbare school vond ik scheikunde heel leuk. Vervolgens ben ik chemical engineering gaan studeren.” Na haar afstuderen reageerde ze op de vacature van Development Engineer bij IAI. “Tijdens het sollicitatiegesprek kreeg ik direct een rondleiding door het bedrijf. Dat sprak mij erg aan, omdat het daardoor tastbaar werd wat het bedrijf doet.”

Iris van Gessel

Iris van Gessel

Bèta&TechMentality-model

Maar hebben de drie vrouwen van IAI nog tips voor andere metalektrobedrijven om meiden te interesseren voor techniek? “Uiteraard is een goede werksfeer van belang, maar biedt als bedrijf ook de mogelijkheid om parttime te kunnen werken”, zegt HR-Officer Kim. Daarnaast kan het helpen om als bedrijf mee te doen aan de landelijke Girlsday, denkt An. “Meisjes uit het basis en voorgezet onderwijs kunnen tijdens Girlsday een kijkje nemen bij bedrijven. Dat soort activiteiten zijn belangrijk, want hoe vroeger je interesse voor techniek zaait, hoe beter.” Iris is het daar hartgrondig mee eens. ‘’Jongeren hebben individueel andere drijfveren en interesses. Zij zouden op school de mogelijkheid moeten krijgen zich te verdiepen in hun (technische) interesse.’’ Het Bèta&TechMentality-model kan bij de werving van meisjes en vrouwen tevens behulpzaam zijn. Dat model onderscheidt vijf verschillende typen jongeren – zoals ‘Doeners’ en ‘Creatieve makers’ – die allemaal andere drijfveren hebben en dus ook anders benaderd moeten worden. “Voor meiden geldt dat ze vooral geïnteresseerd zijn in de toepasbaarheid van techniek”, aldus Iris. “Ik ben afgestudeerd op energiebesparende ramen in gebouwen. Dat is heel tastbaar en maatschappelijk relevant, omdat het over energiebesparing gaat. Dat soort dingen zijn voor meiden interessant.”

 

“Het aanbod van A+O kent ook diverse regelingen die ingezet kunnen worden om meiden te interesseren voor techniek”, vult A+O-regiomanager Joost van Doorn aan. “Zo is er de regeling ‘Regionale promotie Metalektro’. Op basis van die regeling kunnen A+O-bedrijven ondersteuning aanvragen voor promotieactiviteiten die bijvoorbeeld gericht zijn op meiden, zoals het organiseren van een Girlsday. Daarnaast hebben we de workshops ‘Employer branding’ en ‘Recruitment’, waarin je leert hoe je als bedrijf ook beter kunt inspelen op de wensen en behoeften van meiden. Overigens kun je via ons e-learning platform oZone ook met een e-learning module employer branding  aan de slag.” Volgens Van Doorn is het vooral essentieel om kinderen, en dus ook meisjes, al op jonge leeftijd ‘de liefde voor techniek’ bij te brengen. “Dat betekent meer techniek in het basisonderwijs en docenten die de liefde voor techniek kunnen overdragen. En minstens zo belangrijk: het bestrijden van vooroordelen bij ouders. Als metalektrobedrijf kun je daaraan actief een bijdrage leveren. Bij het Platform Talent voor Technologie is veel kennis op dat vlak aanwezig en zij kunnen jouw bedrijf daarbij ondersteunen. Want één ding is duidelijk: als we meer meiden in technische beroepen willen, dan zullen we daar als branche met vereende krachten aan moeten werken.”

Meer informatie

Kim Veerman, HR-officer IAI Industrial Systems, telefoonnummer 040 – 25 42 445 of per e-mail kim.veerman@iai.nl.

Joost van Doorn
A+O contactpersoon
Joost van Doorn
Regiomanager Zuid-Nederland