Likes verzamelen op YouTube en LinkedIn

7 september 2020

Een paar jaar terug zette Solidd Steel Structures met een interne nieuwsbrief de eerste voorzichtige stappen op communicatiegebied. Inmiddels is het bedrijf volop aanwezig op alle social mediakanalen. Van YouTube tot LinkedIn. Marieke Salomons plaatst er met grote regelmaat filmpjes, berichten en foto’s. Het resultaat? “Goede employer branding, meer naamsbekendheid en trotse medewerkers.”

Het staalbedrijf uit het Friese Sumar was destijds een van de eerste A+O-bedrijven dat meedeed aan het project Duurzame inzetbaarheid. En op de uitkomsten daarvan wordt nu nog steeds voortgeborduurd. “Uit onderzoek binnen dat A+O-project bleek dat onze medewerkers behoefte hadden aan meer communicatie. Vandaar dat we toen begonnen zijn met een interne nieuwsbrief in pdf-vorm, die ook in de kantine op een groot scherm werd getoond”, legt Salomons uit. “Een leuk begin, maar inmiddels hebben we onze communicatieplannen flink uitgebreid en pakken we het professioneler aan.”

Klassen worden leger

Solidd Steel Structures is expert in zware staalbouw. Van ontwerp en fabricage tot montage en onderhoud. “We doen alles zelf”, vertelt Salomons met gepaste trots. “Maar het aantrekken van nieuw personeel is moeilijk de laatste jaren. Vooral middenkaderfuncties zoals lead engineers en projectcoördinators zijn mondjesmaat te vinden in ons bruggenbouwspecialisme. Bovendien is er minder instroom van de jeugd. De klassen in werktuigbouwkundige opleidingen worden leger. Jongeren vergeten hoe prachtig en breed het vak is. Met social media willen we daarom op een leuke manier laten zien wat we doen en wie we zijn.”

“Dat onze social media-aanpak goed is voor de employer branding staat als een paal boven water.”

Eigen kanalen

Op YouTube, Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn heeft Solidd eigen kanalen en pagina’s. “En daar proberen we zoveel mogelijk variatie in aan te brengen. Facebook en Twitter gebruiken we vooral intern, voor het kweken van betrokkenheidsgevoel. Terwijl we kanalen als YouTube en LinkedIn juist zakelijk inzetten. We plaatsen filmpjes van de montage van een mooie brug, foto’s van een renovatie ter plaatse of leuke inhoudelijke of persoonlijke berichten. Maar we organiseren ook winacties”, aldus Salomons. “Alles met het idee een goed beeld van ons bedrijf te geven. We willen uitdragen dat Solidd Steel Structures transparant is. En vooral laten zien welke mooie dingen we doen.”

Actief blijven

Marieke Salomons van Solidd

De kracht van een goede social media-aanpak is volgens Salomons herhaling. “Wie de stap naar social media goed wil zetten, moet vooral actief blijven. Je moet jezelf wekelijks laten zien en mensen blijven inspireren.” Van tevoren moeten er dus goede afspraken gemaakt worden over wie verantwoordelijk is voor de kanalen. “We hebben een uitgebreid social mediaplan geschreven, waardoor ook collega’s of directeuren weten hoe een bericht geplaatst kan worden. En dat doen ze dan ook regelmatig. Maar social media is officieel mijn nevenfunctie, naast projectsupport. Foto’s maken is mijn hobby, dus op die manier ben ik erin gerold. En inmiddels maak ik ook graag filmpjes of schrijf berichten. Met de mobiel is dat natuurlijk makkelijk te doen. Maar we huren ook weleens een bedrijf in dat bijvoorbeeld dronefilmpjes maakt van de montage van een brug. Dat geeft direct een groots beeld.”

Lovende reacties

De reacties zijn lovend. “Van alle kanten wordt er zeer positief op gereageerd”, vertelt Salomons enthousiast. “Vroeger vertrok een brug die af was op een boot, waarna het eindresultaat voor veel medewerkers eigenlijk nooit duidelijk werd. Nu kunnen collega’s van de werkvloer precies zien waar ze aan hebben meegebouwd. En ze kunnen het ook thuis showen. Natuurlijk blijven het nuchtere Friezen, maar ik merk steeds meer hoe trots ze op hun werk zijn. In het begin doken onze vakmensen snel weg als ik met een camera de werkvloer op ging. Maar nu laten ze zich steeds vaker gewoon filmen en komen ze soms zelfs foto’s opvragen.”

Ook extern krijgt het bedrijf vaak leuk commentaar. “De directie of commerciële staf hoort van klanten regelmatig: ‘Wat komen jullie vaak voorbij op social media en wat maken jullie mooie dingen!’. Het is altijd weer een leuke opening voor een gesprek. Dat onze social media-aanpak goed is voor de employer branding staat als een paal boven water. Maar of het de instroom van nieuw personeel verbetert? Dat weet ik niet, de toekomst zal het uitwijzen. In ieder geval zijn de zoekresultaten positief en uitgebreid als iemand ons googelt. En jongeren die met hun klas over de vloer komen staan vaak met open mond te kijken naar wat hier gebeurt. ‘Wat gaaf en groots!’, horen we dan. Het kan niet anders of ze vinden het ook op social media interessant om te zien hoe de staalconstructies van Solidd gebouwd worden.”

Meer informatie

Solidd Steel Structures BV, tel: 0511 46 25 25 of e-mail: solidd@solidd.eu.

A+O contactpersoon

Eelke Riemersma
Regiomanager Noord-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten