Maatschappelijk verantwoord ondernemen: hoe doe je dat?

21 maart 2024

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet langer vrijblijvend. Vanaf dit jaar wordt Europese wetgeving stapsgewijs ingevoerd voor grote ondernemingen. In 2026 vallen ook beursgenoteerde mkb-ondernemingen eronder. Maar de vraag is: hoe geef je maatschappelijk verantwoord ondernemen praktisch vorm? A+O-bedrijf JBT Food & Diary Systems ging ermee aan de slag. “Het kan soms heel simpel zijn.”

Jenny Passos / JBT

“Wij zijn als JBT Amsterdam onderdeel van JBT International, een bedrijf dat gespecialiseerd is in machines voor de voedselverwerkingsindustrie”, vertelt HR Business Partner Jenny Passos. “In onze Amsterdamse vestiging maken we machines voor onder andere zuivelverwerking, bijvoorbeeld vulmachines om flessen te vullen.” Ook JBT wilde aan de slag met maatschappelijk verantwoord ondernemen en zette een duurzaamheidsteam op. Jenny: “Onze engineers spannen zich dagelijks in om onze machines duurzamer te maken. Maar hoe ga je daar nu concreet mee aan de slag binnen de rest van het bedrijf? We wilden niet top-down allemaal dingen opleggen, maar hebben er heel bewust voor gekozen om onze medewerkers actief te betrekken. Door hen te vragen met ideeën te komen die ons bedrijf duurzamer zouden maken.”

Standaardinstelling printers

“En dat leverde verrassend veel op”, vertelt ze. “Zo zijn we afval gaan scheiden, gaat het licht ’s avonds uit en hebben we automatische waterkranen. Daarnaast hebben we voor onze verpakkingsmaterialen gekozen voor een leverancier die ‘groen’ produceert. Het opvulmateriaal in verpakkingen was van chemisch papier. Dat is nu vervangen door papier met een FSC-keurmerk. Met een fietsplan stimuleren we mensen om met de fiets te komen. We maken het elektrisch laden van scooters, fietsen en auto’s mogelijk. Alle printers zijn nu standaard ingesteld op dubbelzijdig en zwart-wit printen. Het ondertekenen van documenten hebben we digitaal gemaakt, zodat geen papier meer nodig is. Het kan soms dus heel simpel zijn. Elke maatregel op zich is misschien een klein stapje, maar bij elkaar opgeteld heeft alles uiteindelijk veel effect. En dat is niet alleen goed om aan de Europese wetgeving te voldoen, je bespaart er als bedrijf ook nog eens geld mee!”

Speciale nieuwsbrief

Elke maand verschijnt er ook een speciale nieuwsbrief waarin nieuwe initiatieven van het duurzaamheidsteam worden gecommuniceerd. Jenny: “Communicatie is belangrijk om te werken aan bewustwording bij medewerkers. Doe je dat niet, dan ebt het weer weg. Het moet normaal voor medewerkers worden om bij duurzaamheid stil te staan. Je moet het voortdurend onder de aandacht blijven brengen. Een nieuwsbrief is daar een mooi instrument voor.”

“Het zijn uiteindelijk je medewerkers die het moeten doen”

Een bijdrage met impact

“Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat verder dan de ecologische voetafdruk van je bedrijf”, benadrukt Jenny. “Het gaat er ook om dat je oog hebt voor de maatschappij om je heen. Zo hebben wij twee jaar geleden de overgebleven kerstpakketten naar de Voedselbank Amsterdam gebracht. Dat voelt een stuk beter dan ze gewoon maar in de afvalcontainer te gooien. Daarnaast wordt statiegeld ingezameld voor lokale goede doelen”, vertelt ze. “In de hal van ons bedrijf staat een hele grote fles, waar onze medewerkers statiegeldflesjes en -blikjes in kunnen gooien. Onze werknemers hebben bepaald waar het geld naartoe gaat. De aankomende 5 jaar gaat de opbrengst naar Stichting Leergeld. Die stichting ondersteunt kinderen van ouders die geen geld hebben voor bijles, een sportclub of muziekles. Een mooi initiatief om sociale uitsluiting te voorkomen. Dit jaar staat op de planning om teambuilding te faciliteren waarbij medewerkers samen vrijwilligerswerk kunnen doen, zoals bijvoorbeeld bij het dierenasiel. Dat dierenasiel zit vlakbij, onze medewerkers komen er misschien dagelijks langs. Juist door te kiezen voor lokale goede doelen, doen we als bedrijf iets terug voor de regio Amsterdam. Waardoor de impact veel tastbaarder is. Dat is toch net even wat anders dan het steunen van meer anonieme landelijke goede doelen.”

Heeft ze tot slot nog tips voor A+O-bedrijven die ook met maatschappelijk verantwoord ondernemen aan de slag willen? “Allereerst: voordat je begint, huur een adviseur in die je precies kan vertellen wat binnen de regelgeving valt en wat niet. Mijn tweede tip: zet een werkgroep op die ideeën verzamelt, maar ook toeziet op de voortgang en uitvoering. En tot slot: betrek je medewerkers en zorg ervoor dat het maatschappelijk ondernemen door de hele organisatie gedragen wordt. Want het zijn uiteindelijk je medewerkers die het moeten doen!”

Meer weten?

Kijk hier voor meer informatie over Maatschappelijk verantwoord ondernemen.

A+O contactpersoon

Patricia Klerkx
Regiomanager West-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten