Maar liefst 212 eigen modules heeft Nedschroef al in oZone staan, vertelt trainer OFP operations Maico van Hout enthousiast: “Zo’n 80 procent is zelf ontwikkeld en 20 procent is aangepast op basis van bestaande modules.” Het wereldwijd toonaangevende bedrijf in bevestigingstechnologie heeft oZone optimaal geïntegreerd in de organisatie. “Dat levert ons veel tijdwinst op!” 

Nedschroef startte in 2019 met oZone, toen het nog in de kinderschoenen stond. Zag jij oZone meteen zitten?

Maico van Hout, trainer OFP operations

“Ja, ik bezocht met een medewerker van HR een bijeenkomst om kennis te maken met oZone en wij zagen het meteen zitten: één integraal systeem om al onze trainingen in vast te leggen en te borgen. Dat je zelf modules kunt bouwen, maar ook bestaande modules kunt ombouwen. Dat je toegang hebt tot een uitgebreide bibliotheek. Dat je kennis kunt delen met de industrie. De manier waarop je het zelf kunt inrichten. Het visuele stuk. En dat het zeer gebruiksvriendelijk is voor ons als trainers: je kunt vrij eenvoudig zelf modules maken. Het hele systeem sprak ons aan.” 

Even terug naar vóór 2019. Hoe leidde Nedschroef toen zijn mensen op?

“Alles was op papier. Sommige workshops stonden in PowerPoint. En we hielden overal in de organisatie losse Excellijstjes bij, ook afdelingsspecifiek: wie heeft wat gevolgd? Je kunt wel nagaan hoe arbeidsintensief dat was. Stap voor stap hebben we alles omgezet naar oZone.” 

Heb je een voorbeeld van modules waarvan het extra handig is dat ze nu in oZone staan?

“Een goed voorbeeld zijn onze toolboxen. Dat zijn er heel wat. Denk aan toolboxen als ‘Ontruimingsalarm’, ‘Beeldschermwerk’ of ‘Gehoorbescherming’. Vroeger legden we die toolboxen allemaal op papier voor aan medewerkers. Elke medewerker moest ondertekenen dat hij de inhoud had begrepen. Inmiddels staan ze netjes in oZone. We weten precies hoe lang ze geldig zijn, medewerkers krijgen een seintje wanneer ze er eentje moeten afronden en geven binnen oZone aan dat ze de toolbox gemaakt en begrepen hebben. Heel efficiënt en overzichtelijk.” 

En hoe werken jullie nieuwe medewerkers met oZone in?

“Voor oZone was dat een één-op-één-verhaal. De leidinggevende liep een rondje over de afdeling en vertelde de belangrijkste zaken. Daarna werd een nieuwe medewerker overgedragen aan een ervaren medewerker, die de verdere begeleiding deed. Nu krijgt iedereen dezelfde basis met onze onboardingmodules in oZone. Daarnaast volgen medewerkers daar werkplek- of functiespecifieke modules. Natuurlijk hebben we ook nog gewoon persoonlijk contact. Maar daarin kun je je nu richten op persoonlijke vragen en vaardigheden in plaats van bezig te zijn met basisinformatieoverdracht.” 

Kostte het moeite medewerkers “mee te krijgen”?

“Dat heeft even geduurd. Maar zodra mensen de drempel over zijn, zijn ze bijna allemaal enthousiast! De gemiddelde leeftijd is hier 50. Sommigen zeggen dan: ‘Nee, dat kan ik niet, ik heb niks met computers. Dan zeg ik: ‘Je hebt wel een telefoon, je kan oZone ook op je telefoon doen. Probeer het maar eens, ik laat het je zien. Wat vind je interessant buiten je werk?’ Dan zoek ik in de bibliotheek iets voor ze op dat daarmee te maken heeft en laat het ze ervaren. Vaak vinden ze het geweldig. Daarna is de drempel weg en is het een kwestie van mond-tot-mondreclame.”  

Jullie koppelen de leervoortgang van medewerkers in oZone aan jullie inzetbaarheidsmatrix. Hoe werkt dat?

“Dat werkt voor ons heel goed. We exporteren de data van de leervoortgang uit oZone in onze fleximatrix. In die matrix zie je welke medewerker op welke werkplek inzetbaar is. We experimenteren daar op dit moment mee. Op iedere afdeling staan drie grote whiteboards met een lay-out van de afdeling. Op het bord zie je allemaal kaartjes met de medewerkers met hun naam, foto en met vakjes in kleurtjes: welke persoon is inzetbaar op welke plek? De leidinggevende op de afdeling kan nu in één oogopslag bepalen: oké, die collega beheerst dit, dus die kan ik op deze plek inzetten.” 

Wat vind jij persoonlijk het leukste aan werken met oZone?

“Het inrichten en de functionaliteit ten volste benutten. Ik heb de complete structuur van ons organogram in oZone gezet, met alle functies, ploegenverbanden, wie welke modules moet of kan volgen. Het feit dat ik bijna 17 jaar in de medezeggenschapsraad van Nedschroef zat heeft daarbij wel geholpen: dan krijg je inzicht in de organisatie en hoe deze in elkaar zit.” 

Wat zou jij zeggen tegen bedrijven die nog een drempel ervaren om oZone in te zetten?

“Je hoeft het niet alleen te doen! De ondersteuning en begeleiding vanuit de oZone-adviseurs van A+O en de helpdesk vond ik enorm fijn. Vanaf dag één zijn we daar heel tevreden over. De oZone-adviseurs van A+O hebben ons echt geholpen bij het ontwikkelen en ingebruikname van het platform.” 

Nedschoef heeft ook grote oZone-plannen voor de toekomst.

“Klopt, we willen alle werkmaatschappijen in binnen- en buitenland aansluiten op oZone. In Q3 maken we daar een start mee. Ik neem het gehele inrichtingsvraagstuk voor mijn rekening. En het is natuurlijk mijn taak mensen in de andere werkmaatschappijen enthousiast te maken.” 

 Als jij het samenvat, wat levert werken met oZone Nedschroef dan op? 

“Een sterke vaste standaard. Hoge kwaliteit. Iedereen weet precies wat er verwacht wordt. Alles is meteen duidelijk. En in zijn totaliteit levert het de organisatie enorm veel tijdwinst op!” 

Meer weten?

Maico van Hout, trainer OFP Operations, e-mail: Maico.vanHout@nedschroef.com 

  

Antoine Bolder
A+O contactpersoon
Antoine Bolder
Regiomanager Zuidoost-Nederland en Limburg