Nieuw aanbod A+O gelanceerd in januari
Vanaf 17 januari lanceert A+O het nieuwe aanbod voor 2023. In zeven regio’s worden lanceerbijeenkomsten georganiseerd om de Metalektro-sector te laten kennismaken met het nieuwe aanbod*. In het nieuwe aanbod zijn o.a. twee nieuwe campagnes opgenomen die komend jaar uitgerold zullen worden: ‘Fit tot aan je pensioen’ en ‘Makers van de toekomst’.
“Afgelopen jaar hebben wij hard gewerkt om de producten en activiteiten van A+O nog beter in beeld te brengen bij onze bedrijven”, zegt Ben Kemna manager Advies bij A+O. “En daar zijn we blijkbaar in geslaagd, aangezien we van onze bedrijven een 8,5 als rapportcijfer kregen. Daar zijn we erg blij mee, ik wil ze daarvoor enorm bedanken. Want wij kunnen het als A+O niet alleen: alleen samen met onze bedrijven en de medewerkers kunnen we mooie dingen realiseren.” Ook voor 2023 ligt er weer een mooi aanbod, vertelt Kemna. “Het is onze ambitie om in het komende jaar wederom producten en een dienstverlening van een hoog kwalitatief niveau te bieden. Op basis van het Jaarplan 2023 hebben we in opdracht van sociale partners (FME, FNV, CNV, De Unie en VHP2) dat nieuwe aanbod ontwikkeld.”
“Een groot deel van het aanbod blijft hetzelfde”, vervolgt Kemna. “Wij blijven de ontwikkeling van onze sector ondersteunen met campagnes, workshops (fysiek en online), advies, kennisdeelplatform oZone en onze vergoedingsregelingen gericht op de opleiding en ontwikkeling van werknemers. Daar waar mogelijk hebben we zaken toegankelijker gemaakt en regelingen verruimd.”
Fit tot aan je pensioen
In het kader van duurzaam inzetbaarheid en het aantrekkelijk maken van onze sector starten we twee nieuwe campagnes. Kemna: “De eerste campagne is ‘Fit tot aan je pensioen’, waarvoor een speciale website is ontwikkeld. Op die website is een catalogus te vinden, waarin tal van trainingen op het gebied van soft skills en persoonlijke vaardigheden zijn te vinden. Denk bijvoorbeeld aan trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit, samenwerken en teamontwikkeling en future skills. De kosten voor deze trainingen worden volledig vergoed en zijn mede mogelijk gemaakt door de MDIEU-subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken. ”Wat helemaal vernieuwend is dat we de aangesloten A+O- bedrijven en medewerkers de mogelijkheid bieden om duurzame inzetbaarheid, met behulp van acteurs op een ludieke wijze op de kaart te zetten binnen het bedrijf, aldus Kemna. “Deze acteurs komen dan bij jou op je bedrijf langs. De acteurs spelen op de werkvloer herkenbare situaties na die te maken hebben met gezond en veilig werken en gaan vervolgens de dialoog daarover aan. Alles dus met het doel, bewustwording te creëren, zodat werknemers op een gezonde en duurzame manier hun pensioen kunnen halen. Ook nodigen we HR-medewerkers graag uit in het theater”
Komend jaar willen we wederom een aanbod van een hoog kwalitatief niveau bieden
Makers van de toekomst
De tweede campagne die komende maanden gestalte krijgt, heeft de naam ‘Makers van de Toekomst’ meegekregen. Kemna: “Er is nog te veel onbekendheid over wat onze sector allemaal te bieden heeft. Met deze promotiecampagne willen we de Metalektro een gezicht geven. Immers onbekend maakt onbemind. Door te laten zien wat er allemaal aan moois bij onze bedrijven gebeurt, willen we helpen om de instroom van nieuwe werknemers te bevorderen. Het aantal jongeren dat beschikbaar komt voor de arbeidsmarkt neemt de komende jaren af. Dat betekent dat werving zich meer en meer op zij-instroom zal moeten richten.” In het kader van deze campagne wordt een toolbox ontwikkeld, met promotiemateriaal dat te gebruiken is door alle bedrijven. “Zo worden er films gemaakt over bedrijven in onze sector en komt er fotomateriaal beschikbaar. Bedrijven kunnen dat materiaal kosteloos gebruiken voor de eigen employer branding.”
Professionalisering oZone
In 2023 wil A+O bovendien het digitale kennisdeelplatform oZone – dat kosteloos beschikbaar is voor alle A+O bedrijven en medewerkers – verder professionaliseren, aldus Kemna. “Niet alleen krijgt oZone een nieuwe look and feel, er zal ook content worden toegevoegd die te gebruiken is door o.a. onderwijsinstellingen. We horen nog te vaak leerlingen het moeten doen met boeken die veertig jaar oud zijn. Via oZone kunnen we het lesmateriaal op een eigentijdse wijze digitaal aanbieden, met content die past bij wat bedrijven op dit moment aan skills vragen. Zo willen de verbinding tussen scholen en bedrijfsleven verbeteren.”
Kemna: “Het volledige aanbod voor komend jaar is op de website van A+O te vinden. Bovendien krijgen alle bedrijven ten behoeve van hun medewerkers, zoals gebruikelijk, een aanbodposter toegestuurd. Als je gebruik wilt maken van één van onze vergoedingen, dan is het raadzaam om de aanvraag zo spoedig mogelijk in te dienen. Want voor een deel van onze regelingen is er een maximaal budget beschikbaar gesteld. Dus wees daar alert op en dien je aanvraag tijdig in!”
*Je kunt je niet meer aanmelden