Nieuwe kansen in tijden van corona: de Kiremko Remote Service

7 september 2020

Het installeren en opstarten van een complete friteslijn op een ander continent vereist vakmanschap. Voor de service engineers van Kiremko is dit een beproefde vaardigheid. Maar toen de COVID-19-pandemie de engineers van Kiremko belette om in vliegtuigen te stappen, werd een deur geopend voor een zeer inventieve oplossing die het bedrijf ontwikkelde: de Kiremko Remote Service. Met een geavanceerde ‘headset’ met camera, geluid en een monitor hielden de technici van Kiremko contact met technici van de klant op andere continenten.

De zoektocht naar innovatieve manieren van zakendoen is door de coronacrisis prominent geworden. Maar dat zal al bij Kiremko in het DNA. “We zijn niet altijd op zoek naar een gemakkelijke oplossing, maar we willen oplossingen op lange termijn die onze klanten ten goede komen en ook bijdragen aan het voortbestaan ​​van onze planeet”, zegt General Sales Manager Ton Hendrickx. Zo kreeg Kiremko de opdracht om een ​​geavanceerde, ultramoderne friteslijn in Noord-Afrika te leveren. Hendrickx: “De complete lijn is in Nederland gebouwd en net voor de COVID-19 restricties verscheept. Dit bood ons de kans om een nieuwe manier van installeren te gaan testen.”

Virtueel naast elkaar

“Door de coronacrisis zijn we gaan experimenteren. Want we moesten op een of andere manier onze klanten ondersteunen bij de installatie’, vertelt Hendrickx. Uiteindelijk leverde dat de Kiremko Remote Service op. “De technologie bestaat uit een headset, uitgerust met een camera, geluid en een virtuele tablet”, legt Hendrickx uit. “We sturen deze ‘bril’ naar onze klant, die vervolgens zijn eigen engineers ter plaatse kan inzetten om de installatie en opstart, met ons technische team virtueel aan hun zijde, uit te voeren. Onze engineers kunnen precies zien en horen wat het team van de klant doet via computer, tablet en smartphone. Dus ze staan ​​vrijwel zij aan zij met instructies, begeleiding en expertise om de installatie te vergemakkelijken.”

“Vraag je niet af hoe je het gaat organiseren, maar ga gewoon van start”

Besparing van tijd en geld

“Deze technologie is niet alleen nuttig voor het opstarten van lijnen in moeilijke tijden”, vervolgt Hendrickx. “Het zal in de toekomst ook mogelijkheden bieden om onze klanten te helpen met onderhoud en andere technische taken. Het direct beschikbaar hebben van de expertise van de Kiremko-technici biedt enorme voordelen.” Daarnaast bespaart het reistijd, reiskosten en verlaagt het de CO2-voetafdruk, aldus Kiremko-directeur Andy Gowing. “Voor onderhoudsbeurten en installaties is het een uitkomst. Het is niet langer essentieel dat ons team de hele wereld over reist voor klussen die vaak door lokale medewerkers kunnen worden uitgevoerd. Bovendien neemt het expertiseniveau van onze klanten toe, waardoor het gebruik van middelen zoals de Kiremko Remote Service steeds waarschijnlijker wordt. Uiteindelijk gaat het om het leveren van kwaliteit, ook op het gebied van service. ”

Learning by doing

Ton Hendrickx, General Sales Manager Kiremko

Wat is voor Kiremko nu het belangrijkste leerpunt geweest? Hendrickx: “Vraag je niet af hoe je het gaat organiseren, maar ga gewoon van start. Als je je eerst gaat verdiepen in de beschikbare technologie, marktonderzoek gaat doen en gaat testen in een testomgeving, dan duurt het allemaal veel te lang. Voor ons was dit proces echt learning by doing. Wij zijn een respectabel bedrijf en het gaat vaak om grote investeringen van onze klanten. Die klanten zijn gewend dat wij zaken gestructureerd en consciëntieus aanpakken. Maar bij het ontwikkelen van zo’n nieuwe technologie hoort experimenteren er gewoon bij. Jack Welsh van General Electric zei ooit: ‘if you have everything under control, you are not moving fast enough’.”

Hendrickx adviseert andere metalektrobedrijven dan ook met dit soort technieken aan de slag te gaan. “Dit is de toekomst, zeker voor bedrijven die te maken hebben met maintenance bij klanten over de hele wereld. Het kan kosten besparen. Maar wat misschien nog wel belangrijker is: het verhoogt de snelheid én kwaliteit van je service. En daarmee kun je jouw klanten een belangrijke meerwaarde bieden.”

Meer informatie

Ton Hendrickx, General Sales Manager Kiremko, tel. 06-21573518 of per e-mail: th@kiremko.com.

A+O contactpersoon

Ab Jongman
Regiomanager Midden-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten