Hoe kun je beter roosteren, zodat het minder belastend is voor het personeel? En hoe kun je het personeel zelf meer invloed geven op het rooster? Om een antwoord op die vragen te vinden, nam A+O-bedrijf Wuppermann Staal Nederland B.V. deel aan het A+O-project  Zelfsturing en Zelfroosteren.

Wupperman Staal Nederland (WSN) is gevestigd op het imposante industrieterrein van Moerdijk. Het bedrijf is onderdeel van Wuppermann AG, dat wereldwijd ongeveer duizend werknemers heeft. “In onze Nederlandse vestiging verzinken wij zo’n 700.000 ton staal per jaar. Staal dat onder meer gebruikt wordt voor meubelbeslag, profielen, de bouwindustrie en (graan)silo’s , vertelt HR-manager Mireille Kes. “Het verzinken van het staal gebeurt op een hoogwaardige manier, waarbij we beitsen, verzinken en nawalsen in één proces. Daarmee zijn we in staat om de proceskosten laag te houden.”

“We proberen onze machines zoveel mogelijk up-and-running te houden, want stilstand kost veel geld”, vult productiemanager Giuseppe Pavone aan. “Per keer kost een stilstand minimaal 10.000 euro. De medewerkers van onze technische dienst hebben dus een cruciale rol om de fabriek aan de gang te houden.”

Belastend

Maar juist bij de medewerkers van de mechanische technische dienst bleek een probleem te bestaan, zo bleek uit de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Pavone: “Uit die gesprekken bleek dat een aantal mensen de nachtdiensten zwaar vonden. Naast de nachtdiensten, zijn er ook consignatiediensten. Het kwam regelmatig voor dat iemand na een nachtdienst thuis zat en ook nog werd opgeroepen, omdat er een storing was.”

“Vanwege deze signalen dat medewerkers het werk belastend vonden, wilden we eens goed naar ons rooster en de werktijden gaan kijken”, vertelt HR-manager Kes. “Precies op dat moment kwam er een mail van A+O met een aanbod voor ondersteuning bij zelfsturing en zelfroosteren. Daar zijn we toen meteen op ingesprongen.”

“Onze medewerkers voelen zich gehoord”

Efficiënt roosteren

In het kader van dit A+O-project kon Wuppermann gebruik maken van de diensten van ModernWorkx, een organisatieadviesbureau voor strategisch HRM. “ModernWorkx heeft een heel handige tool ontwikkeld waarmee je in één oogopslag kunt zien of je rooster efficiënt is”, zegt Pavone. “Als je in het groen uitkomt, is het in orde. Als je in het rood uitkomt, kan het rooster beter. Bij onze productieafdeling, waar we met vijf ploegendiensten werken, kwamen we in het groen. Maar bij de technische dienst, waar we met drie ploegen werken, stonden we in het rood.” Na die constatering werd een projectteam gevormd met een aantal medewerkers van de mechanische en elektrotechnische technische dienst. Pavone: “Eerst hebben we een inventarisatie gemaakt om te zien waar nu echt de knelpunten zaten. Zo gaven medewerkers aan ‘altijd in het weekeinde te moeten komen’, maar dat bleek niet te kloppen. Het knelpunt lag met name bij de nachtdiensten.”

Verbetervoorstellen

Ook Dennis van Helden, leidinggevende van de mechanische technische dienst, maakte deel uit van het projectteam. “Op basis van onze eigen data heeft ModernWorkx toen een analyse gemaakt en een aantal verbetervoorstellen gedaan. Vervolgens ben ik met mijn mensen gaan brainstormen en heb een voorstel uitgewerkt. De belangrijkste wijziging ten opzichte van de oude situatie was dat we teruggingen van twee monteurs in de nacht naar één. Daardoor moet iedereen niet om de drie weken, maar nu om de tien weken een nachtdienst lopen Dat scheelt natuurlijk enorm.” Sinds januari werkt Wuppermann nu met het nieuwe rooster. Tot volle tevredenheid van de medewerkers van de mechanische technische dienst, aldus Van Helden. “Iedereen is er heel erg blij mee, omdat de druk van de nachtdienst is verminderd. Ze voelen zich ook ‘gehoord’, omdat wij als bedrijf iets gedaan hebben met hun signalen.”

Meer autonomie

Niet alleen is het nieuwe rooster minder belastend, tevens is er volgens Van Helden meer autonomie ingebouwd. “Voorheen hadden we alleen dag-, avond- en nachtdiensten. Nu heb ik een extra ‘optionele’ dienst toegevoegd. Mijn medewerkers bepalen zelf de invulling daarvan. Ben je een ochtendmens, dan kies je voor dagdiensten. Ben je een avondmens, dan kun je kiezen voor avonddiensten. Ze hebben ook de vrijheid om onderling te ruilen. Dus als je het een keer druk hebt omdat je privézaken moet regelen, dan ruil je een nachtdienst met iemand. Dat werkt perfect.”

“Dit is echt een succesverhaal”, zegt HR-manager Mireille Kes. “Onze medewerkers geven aan dat door het nieuwe rooster hun bioritme verbetert, hun humeur beter is en ze een betere werk-privébalans ervaren. Wij vinden het als bedrijf belangrijk dat onze mensen duurzaam inzetbaar blijven, zodat ze op een goede en gezonde manier hun pensioen kunnen halen. Bovendien is technisch personeel schaars, dus moet je zuinig op je medewerkers zijn.”

“Voor ons was dit een zeer waardevol traject, dat mede mogelijk is gemaakt  A+O ”, stelt Kes. Wat is tot slot haar advies aan andere A+O-bedrijven? “Luister kritisch naar je medewerkers en doe er iets mee. Laat ze meebeslissen, want anders zijn veranderingen bij voorbaat gedoemd te mislukken. En kijk vooral hoe je je mensen op langere termijn inzetbaar kunt houden. Want ‘taking care’, daar gaat het om.”

Meer informatie

Mireille Kes, HR-manager WSN, telefoon 06-22498521 of per e-mail: mireille.kes@wuppermann.com.

Marloes Jonkman
A+O contactpersoon
Marloes Jonkman
Regiomanager Zuidwest-Nederland
Ter inspiratie / alle berichten