“Onze mensen zijn ons grootste kapitaal”

29 mei 2018

Het is de ambitie van Resato International om dé hogedrukspecialist van de wereld te worden. En die ambitie kan alleen waargemaakt worden met gemotiveerd en goed opgeleid personeel, zegt Human Development Manager Arianne van Dijken. “Wij willen het eigen talent en de eigen ambitie van onze medewerkers naar boven halen.”

“Resato is actief op een aantal terreinen”, vertelt Van Dijken. “Zo maken wij machines en systemen die hoge druk opwekken en waarmee verschillende objecten getest, afgeperst of zelfs bediend kunnen worden. Dit kunnen objecten zijn die in de olie- en gasindustrie gebruikt worden, maar ook slangen of tanks. De techniek kan tevens gebruikt worden bij het conserveren van voedsel. Daarnaast produceren wij waterstraalsnijsystemen die worden gebruikt voor het snijden van onder meer glas, metaal en marmer. En verder maken wij systemen voor waterstofvulstations, ten behoeve van het vullen van auto’s en bussen die op waterstof rijden.”

Permanent ontwikkelen

“In 2015 zijn wij uitgeroepen tot het meest innovatieve bedrijf van Nederland en vorig jaar zijn we Drentse Onderneming van het Jaar geworden. Het is onze overtuiging dat ons succes als bedrijf voortkomt uit een succesvolle omgang met ons personeel”, stelt Van Dijken. “Ons grootste kapitaal staat niet op onze balans, maar dat zijn onze mensen. Die moeten zich een lang leven lang kunnen blijven ontwikkelen. Dat houdt mensen scherp, het houdt je werk leuk en is de motor achter succesvolle innovatie.”

Maar hoe stimuleert Resato die ontwikkeling? Van Dijken: “Mijn functie heet niet voor niets ‘Human Development Manager’. Resato gelooft niet in een hiërarchische aanpak. Een verplichting om cursussen en opleidingen te volgen werkt niet, het moet vanuit de medewerker zelf komen. Wij willen medewerkers stimuleren hun eigen talent te ontplooien en hun eigen ambitie vorm te geven.”

“Ons grootste kapitaal staat niet op onze balans, dat zijn onze mensen”

Lego blokjes

Lego blokjes

Daarvoor is het essentieel om het gesprek aan te gaan met een medewerker, zegt ze. “Dat begint al direct bij binnenkomst. Elke nieuwe medewerker krijgt een e-portfolio. Daarin staan ook vragen over de eigen ambitie. Het gesprek over de toekomst begint dus al op de eerste werkdag.” Aan het e-portfolio is een Persoonlijk Opleidingsplan gekoppeld. Van Dijken: “Zie het als het stapelen van Lego-blokjes: het doel is dat iedereen tijdens zijn loopbaan steeds meer kennis vergaart en die toepast in de dagelijkse praktijk. Want stilstand is achteruitgang.” Per medewerker is ieder jaar duizend euro beschikbaar voor opleidingen, die onder andere worden aangeboden via het eigen online platform – de Resato University – maar ook gevolgd kunnen worden via externe onderwijsinstellingen. Van Dijken: “Ons opleidingsbudget gaat meestal helemaal op. Als dat niet zo is, krijg ik de vraag van de directie waarom niet.”

Resato is ook afgestapt van de traditionele beoordelingsgesprekken, zegt Van Dijken. “De medewerker vult zelf zijn eigen beoordeling in. Daardoor laat je een medewerker op een andere manier kijken naar het eigen functioneren: waar sta ik en wat wil ik? Met als gevolg dat er veel meer een dialoog ontstaat met een leidinggevende.”

Duurzame inzetbaarheid

Doordat Resato haar medewerkers veel kansen biedt, is het personeelsverloop laag. “Daar zijn wij blij mee, want technisch personeel is schaars”, zegt Van Dijken. “Ontwikkeling is dus όόk een instrument om mensen te behouden.” Om die reden zet Resato volgens Van Dijken ook bewust in op duurzame inzetbaarheid. “Als je mensen wilt laten werken tot hun 67e, moeten ze wel fit van lijf en leden én fit for the job blijven. In samenwerking met A+O hebben we daarom bureau Berenschot laten onderzoeken waar wij staan op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Daar is het project Fit@Resato uit voortgekomen. Wij bieden ons personeel de mogelijkheid om gebruikt te maken van de fitnessapparatuur die aanwezig is, we stimuleren fietsen naar het werk, er staat altijd vers fruit op de balie en er is een cursus stoppen met roken.”

Van Dijken is zeer te spreken over de algehele ondersteuning die A+O als opleidingsfonds biedt. “De A+O-vergoedingen zijn voor ons echt een stimulans om met ontwikkeling aan de slag te gaan. Maar ook de Metalektrodag en de workshops tijdens relatiedagen zijn altijd erg inspirerend. Onlangs heb ik een workshop over het boeien en binden van jonge medewerkers bijgewoond. Dat geeft dan toch weer een hele andere kijk op dingen, en dat helpt mij in mijn aanpak. Ik vind het heel waardevol dat A+O ons op die manier meeneemt bij het vormgeven van een modern en toekomstgericht personeelsbeleid.”

Meer informatie

Arianne Van Dijken, Human Development Manager Resato International, telefoon 050-50 16 877 of per e-mail: arianne@resato.com.

A+O contactpersoon

Eelke Riemersma
Regiomanager Noord-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten