‘Onze NLQF-modules sluiten perfect aan bij de wensen van bedrijven’

30 maart 2021

Een CNC-freesbank moet je programmeren. Maar waar leer je dat goed én sluit je je bijscholing af met een erkend certificaat? Leden van de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen (VTB) hebben de handen ineengeslagen en twaalf modules ontwikkeld die nauw aansluiten bij de bedrijfspraktijk én die NLQF-gecertificeerd zijn (Netherlands Qualification Framework). ‘Een hele mooie ontwikkeling’, vindt drijvende kracht achter de samenwerking, Richard Baauw.

Als manager onderwijsontwikkeling van Tetrix Techniekopleidingen – lid van VTB – weet Richard  Baauw precies wat er bij bedrijven speelt: ‘Als bedrijfstakschool ben je eigenlijk continu met bedrijven in gesprek: wat verwachten jullie van onze bbl-leerlingen?’ Die behoefte kan regionaal verschillen, vertelt hij: ‘In de bedrijfstakschool in Groningen ligt meer nadruk op constructie en scheepsbouw. In het Zuiden van het land heb je bedrijven als ASML, waardoor je nadruk ziet op automatisering. Wij hier in Noord-Holland hebben te maken met service en onderhoud, mechatronica, constructie en ook scheepsbouw, vanuit de haven in Den Helder.’

Up-to-date scholing

Bedrijfstakscholen leiden niet alleen mbo-leerlingen op, ze bieden ook losse modules als Werkvoorbereider, Pneumatiek, CNC draaien en frezen of Lasrobotprogrammeren aan voor zittende medewerkers. De kennis van je medewerkers via bij- en omscholing up-to-date houden is tegenwoordig essentieel. Maar hoe zorg je dat die scholing tot een erkend certificaat leidt? Het Netherlands Qualification Framework (NLQF) is een nationaal waarderingssysteem dat zekerheid geeft over het niveau van opleidingen. Daarom besloot A+O twee jaar geleden te investeren in het ontwikkelen van gecertificeerde modules door techniekvakopleidingen. Modules die door NLQF zijn ingeschaald komen ook in aanmerking voor een vergoeding via A+O.

Volg je een NLQF-module, dan weet je zeker dat je in Limburg hetzelfde leert als in Groningen’

Niveau garanderen

Tot nu toe verzorgde elke technische bedrijfstakschool in Nederland zulke modules op zijn eigen manier. Een afsluitend officieel examen was er niet. Richard: ‘Iedere bedrijfstakschool bepaalde zelf de inhoud of het niveau. Techniekopleiders die al 25 jaar in het vak zitten hebben nou eenmaal een ander beeld over de leerdoelen dan jongere techniekopleiders die net uit het bedrijfsleven komen.’ Reden voor de tien bedrijfstakscholen van de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen om zich samen in te zetten voor NLQF-certificeringen. ‘Samen sta je sterk. We hebben geïnventariseerd, ook samen met bedrijven: welke modules zijn het interessants voor bedrijven? Vervolgens hebben we docentenkennis uitgewisseld, twaalf modules ingeschaald op niveau, leerdoelen vastgesteld en examens gemaakt. Zo weet je straks zeker dat je in Limburg hetzelfde leert als in Groningen. We kunnen het niveau nu garanderen.’

Nauw aansluiten bij bedrijven

Inmiddels is het gelukt – ondanks het coronajaar – om voor acht modules de NLQF-certificering binnen te halen, vertelt Richard trots. Voorbeelden?‘Werkvoorbereider, CNC Kanten, Industriële automatisering, Service en onderhoud aan pompen en motoren’, somt hij op. Hoe weet hij zéker dat de inhoud naadloos aansluit bij de wensen vanuit bedrijven? ‘Wij weten donders goed wat er bij bedrijven speelt. Alle bedrijfstakscholen hebben nauw contact met de bedrijven waar mbo-leerlingen het vak leren. De leerlingbegeleiders gaan ook naar die bedrijven toe. Die horen dagelijks: ik vind dat hij dat en dat moet leren. Of ze horen: er is behoefte aan 3D-tekenen. Zo sluiten we nauw aan bij de praktijk.’

Plus toevoegen

Richard Baauw ontwikkelaar NLQF

Bedoeling is dat de bedrijfstakscholen de gecertificeerde modules straks zo flexibel mogelijk aanbieden. De theorie is meestal digitaal beschikbaar en de techniekopleider ondersteunt tijdens lessen in werkplaats. Richard: ‘Liefst leveren we individueel maatwerk, zodat de cursist aan de slag kan als hij tijd heeft. Een cursus als CNC Draaien beslaat bijvoorbeeld twintig avonden. Maar we streven ernaar dit voor werkenden als dat nodig is flexibeler te maken, 20 middagen bijvoorbeeld. Je kunt dan ook meelopen in de werkplaats met het reguliere onderwijs. Als een groep leerlingen een machine aan het bouwen is met pneumatiek en PLC-techniek, sluit je daar gewoon bij aan.

’De voordelen van het volgen van NLQF-gecertificeerde modules zijn volgens hem groot. ‘Instromende mbo’ers kunnen ze als plus toevoegen aan hun diploma. En medewerkers uit bedrijven kunnen hun kennis bijplussen. Met een gecertificeerde opleiding, waarmee je ook bij een nieuwe werkgever kunt aankomen.’

Meer informatie

Alle NLQF-gecertificeerde techniekopleidingen van de technische bedrijfstakscholen vind je in de NLQF-database. Deze modules komen in aanmerking voor een vergoeding via A+O.

Richard Baauw, manager onderwijsontwikkeling Tetrix Techniekopleidingen, telefoonnummer 06- 53 66 37 82 of e-mail r.baauw@tetrixtechniek.nl.

A+O contactpersoon

Marion Steinbuch
Marion Steinbuch
Projectleider/adviseur

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten