Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van het digitale leerplatform oZone, dat beschikbaar is voor bedrijven die zijn aangesloten bij A+O Metalektro en OOM. Zo ook het bedrijf DeLaval. Zij zetten oZone op een bijzondere manier in: voor trainingen binnen hun dealernetwerk. ‘Onze dealers zijn ons visitekaartje, dus is goede training essentieel.’  

DeLaval is meer dan 130 jaar geleden opgericht in Zweden, toen Gustaf de Laval de melkseparator uitvond”, vertelt Training Coördinator Roelof Akkermans. “Inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief als producent en leverancier van totaaloplossingen voor de melkveehouderij. Wij bieden producten, systemen en services voor alle facetten van de moderne melkproductie. Onze oplossingen worden dagelijks door miljoenen melkveehouders wereldwijd gebruikt.” De Nederlandse vestiging van DeLaval in Steenwijk is een verkooporganisatie voor Nederland, België, Luxemburg, Engeland en Ierland, legt Akkermans uit. “Via ons dealernetwerk verkopen wij de apparatuur. Maar onze dealers hebben ook servicemonteurs in dienst en mensen die bijvoorbeeld filters en reinigingsmiddelen verkopen.”  

Perfecte tool

“Als bedrijf willen we een hoge kwaliteitsstandaard aan onze klanten bieden”, vervolgt Akkermans zijn verhaal. “Dat betekent dat ook onze dealers goed getraind moeten zijn om die kwaliteit te kunnen garanderen.” Toen Akkermans twee jaar geleden als Training Coördinator begon, werden alle trainingen gegeven op de locatie van DeLaval in Steenwijk. “Dat was een klassieke vorm van kennisoverdracht, waarbij een trainer aan de hand van een presentatie lesgaf.” Akkermans besloot een ronde te maken langs een aantal dealers, met de vraag hoe de trainingen verbeterd konden worden. “Eén van onze dealers kende het digitale leerplatform oZone. Ik vond het erg interessant. Samen met A+O-regiomanager Eelke Riemersma heb ik vervolgens gekeken hoe wij oZone overkoepelend voor al onze dealers zouden kunnen inzetten.”

“Ik heb zelf een onderwijsachtergrond en geloof heilig in blended learning, de combinatie van online en fysiek onderwijs”, aldus Akkermans. “oZone bleek de perfecte tool om het online gedeelte van de trainingen te kunnen vormgeven. Binnen het platform kun je zelf content ontwikkelen. Zo hebben wij nu bijvoorbeeld een leerpad voor servicemonteurs, met modules waarin ze meer leren over het vacuümsysteem als onderdeel van de melkinstallatie. Elke module is een combinatie van tekst, afbeeldingen en filmpjes. Daardoor is de lesstof aantrekkelijk en toegankelijk. Ook zijn er tussendoor verwerkingsvragen en kun je iemands kennis testen met een eindtoets.” 

‘Door oZone krijgen onze fysieke trainingen veel meer verdieping’ 

Meer verdieping

DeLaval zet oZone in ter voorbereiding op de fysieke trainingen, licht Akkermans toe. “Deelnemers kunnen op die manier al vooraf het theoretische deel van de training doen. Omdat het online is, kunnen ze zelf bepalen wanneer ze het doen en of ze het thuis of in werktijd doen. En als ze een onderwerp ingewikkeld vinden, dan kun je de stof gewoon herhalen. De flexibiliteit van oZone is echt een enorm voordeel.” Een ander voordeel is dat de fysieke trainingen veel meer verdieping krijgen, zo merkte Akkermans. “Het theoretische deel is immers al behandeld. Daardoor kun je in de training op locatie veel meer focussen op vaardigheden. Door bijvoorbeeld de servicemonteurs een onderdeel uit elkaar te laten halen en eens goed te laten bekijken. In de oude opzet van de training was daar minder tijd voor. Door de inzet van oZone wordt de fysieke training dus veel effectiever.”

Maar oZone heeft daarnaast nog op een andere manier een meerwaarde, benadrukt Akkermans. “Er wordt van elke deelnemer bijgehouden hoever diegene met de lesstof is. Daardoor hebben de dealers veel meer sturing op het leerproces. En ook voor ons als DeLaval levert het gebruik van oZone bruikbare informatie op, omdat we per dealer zien wat de vorderingen zijn. Wij willen dat onze klanten tevreden zijn, dus is goede training van de mensen in het veld essentieel. Zij zijn namelijk het visitekaartje van DeLaval. ” 

Supertevreden

Roelof Akkermans, Training Coördinator DeLaval

Sinds het uitbreken van corona in maart vorig jaar, zijn fysieke trainingen echter niet meer mogelijk, vertelt Akkermans. “Eind 2019 gingen we van start met oZone, vier maanden later brak de coronacrisis uit. Het was een enorm geluk dat we oZone hadden, omdat we onze dealers in de afgelopen maanden online hebben kunnen bedienen. Sinds corona is niet alleen onze content in oZone exponentieel toegenomen, maar ook het aantal gebruikers.”  

“Wij zijn echt supertevreden met oZone”, besluit Akkermans. “Ik kan andere A+O- en OOM-bedrijven echt aanraden om ermee aan de slag te gaan. Het is qua functionaliteit heel goed en gebruikersvriendelijk. En ik vind het een enorm pluspunt dat je je eigen content kunt ontwikkelen. Ik denk dat veel bedrijven hun voordeel met dit online leerplatform kunnen doen!” 

Wil je meer weten over het leerplatform oZone? Ga dan naar www.ozone.nl 

Meer informatie:

Roelof Akkermans, Training Coördinator DeLaval, telefoon 06-53292698 of per e-mail: roelof.akkermans@delaval.com. 

Eelke Riemersma
A+O contactpersoon
Eelke Riemersma
Regiomanager Noord-Nederland