Header

Nieuw onderwijsconcept U.NXT combineert creativiteit, data-analyse, business en technologie

Het onderwijs en het bedrijfsleven bevinden zich lang niet altijd op dezelfde lijn. De kloof overbruggen blijft lastig. Maar dat het niet onmogelijk is, bewijst de gloednieuwe bachelor creative business studies U.NXT. Kwartiermaker Dorien Verdier geeft uitleg: “Het bedrijfsleven heeft behoefte aan professionals van de toekomst. Lukt het niet om die op te leiden in het huidige onderwijssysteem? Dan is simpelweg een nieuw onderwijsconcept nodig.”

Een nieuw onderwijsconcept is dan ook precies wat Verdier samen met ondernemer Bart Andriessen heeft opgezet; de creatieve mbo vakschool SintLucas en de University of Northampton. “We vroegen ons gezamenlijk af: wat is het nut van een opleiding en waar heeft het bedrijfsleven behoefte aan? Het antwoord is futureproof onderwijs. Maar hoe innovatief en creatief het SintLucas ook is, het lukte ons niet dit nieuwe type onderwijs goed op te zetten binnen het huidige onderwijssysteem. Vandaar dat ik mijn baan als directeur strategische allianties bij het SintLucas heb opgezegd en kwartiermaker U.NXT werd.”

Gerenommeerde MOOCs

In september dit jaar gaat de eerste lichting bachelor Creative Business Studies U.NXT van start. De driejarige particuliere opleiding combineert creativiteit, business, data & technologie en wordt volledig in het Engels gegeven. “Het is een mix van online en offline leren. Het online deel wordt gedaan in een mooi, persoonlijk leerplatform waar studenten hun eigen leerpad kunnen kiezen. De inhoudelijke modules zijn kwalitatieve MOOCs van gerenommeerde universiteiten als Yale, Berkeley of de TU Delft. Op de juiste manier online leren vraagt een goede didactische aanpak. Waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden als de beste universiteiten ter wereld hun kennis al online beschikbaar hebben, voorzien van de juiste didactische aanpak?” Afgelopen maart heeft de University of Northampton de studie geaccrediteerd en gecertificeerd.

“Bedrijven bepalen een groot deel van het curriculum”

Vaardigheden tonen

Het offline deel, dat 50 procent van het curriculum uitmaakt, bestaat uit challenges die in teams worden gedaan. “De challenges worden ontworpen door bedrijven. Zij bepalen dus een groot deel van het curriculum”, vertelt Verdier. “Met de challenges leren studenten theoretische kennis toe te passen in de praktijk en reële problemen op te lossen. Ze komen in aanraking met professionals uit de industrie én kunnen hun vaardigheden tonen. Het offline curriculumdeel wordt gedaan in Microlab, een bedrijfsverzamelgebouw in Eindhoven. Dat dit een bedrijfsomgeving is in plaats van een schoolgebouw geeft bovendien een heel andere dynamiek.”

Persoonlijke aanpak

Coaches zullen bij U.NXT de studenten persoonlijk begeleiden. “Zij helpen de studenten het beste uit zichzelf te halen. In het huidige onderwijssysteem wordt vooral inhoudelijk gecoacht, gericht op de manier van leren. Maar belangrijker is het iemand te vragen wat zijn ‘aan-knop’ is. Wat maakt iemand een happy worker? En wat zijn iemands persoonlijke leervragen? Maak je coaching persoonlijk dan kun je los komen van het gemiddelde. Dan kun je je persoonlijke kwaliteiten ontdekken en leren van gedrag in teams”, legt Verdier uit. “In regulier onderwijs is het uitvalpercentage met zo’n 40 procent schrikbarend hoog. Van ouders krijgen we daarom regelmatig te horen dat ze blij zijn met deze persoonlijke aanpak.”

Drempelloos leren

Dorien Verdier, kwartiermaker bij U.NXT

Studenten worden getraind op het zelf online opzoeken en analyseren van informatie en het toepassen ervan op challenges binnen het bedrijfsleven. “Ze leren zelf te kijken naar de waarde die ze moeten toevoegen aan hun omgeving en wat daarvoor nodig is. Train je dat van jongs af aan, dan zul je altijd werknemers hebben die waarde toevoegen en een leven lang leren”, aldus Verdier. “In de Nederlandse onderwijsstructuur worden de verschillende kennisniveaus van mbo, hbo en wo halsstarrig vastgehouden. Het mbo is voor de makers, het hbo focust op cognitief toepassen en het wo richt zich op onderzoeks- en cognitieve vaardigheden. Maar in het bedrijfsleven komt alles samen. We hebben doeners nodig die ook denkers zijn, en andersom. Daar telt vooral: wat is er nodig om dit vraagstuk op te lossen? Daar komen de kennisniveaus samen. Drempelloos leren is daarom de toekomst.”

Dit is de toekomst

Het is moeilijk om het huidige onderwijssysteem te doorbreken, gaat Verdier verder. “Maar ik ben ervan overtuigd dat dit een weg is die we moeten volgen. Dit is de toekomst. Ons concept is een ‘campus in de cloud’. We kunnen de opleiding op elke plek ter wereld ‘naar beneden trekken’. En die ambitie hebben we zeker. Volgend jaar gaat Northampton de opleiding waarschijnlijk ook zelf geven en daarnaast heeft een school in China aangegeven interesse te hebben. De kenniscomponent ligt al klaar in het Engels, alleen de coaching en challenges moeten ter plekke vormgegeven worden. Onze droom? Internationale teams tijdens de challenges. Kortom, precies zoals het er in veel bedrijven momenteel al aan toe gaat.”

Meer informatie

Bekijk voor meer informatie over U.NXT www.unxt.org of neem contact op met Dorien Verdier, kwartiermaker U.NXT, via telefoonnummer 06 – 39 57 14 41 of e-mail dorien.verdier@unxt.org.