Op steeds meer plekken in het land worden hybride techniekprofessionals opgeleid. Dit zijn werknemers van technische bedrijven, die één of meerdere dagen lesgeven op (v)mbo scholen. Zo ook in Noord-Holland. Niet alleen de scholen zijn blij met deze extra docenten, maar ook de deelnemende bedrijven blijken er veel baat bij te hebben.  

“Op scholen voor het beroepsonderwijs is er een fors lerarentekort, als gevolg van de vergrijzing van het docentencorps”, vertelt Herman Veldman, die als projectleider het scholingstraject hybride techniekopleider in Noord-Holland begeleidt. “Zo is het idee ontstaan om werknemers op te leiden om les te geven op vmbo- en mbo-scholen.” In Noord-Holland worden de werknemers in tien maanden tijd klaargestoomd voor het docentschap, vertelt hij. “Het is een opleidingstraject dat wordt aangeboden door Hogeschool van Amsterdam. De deelnemers volgen daar modules uit de reguliere docentenopleiding die zijn gericht op pedagogische en didactische vaardigen. Een verkorte opleiding dus, want de vakkennis heeft men uiteraard al.”  

Nieuwe instroom genereren

In Noord-Holland hebben inmiddels in totaal 26 deelnemers de opleiding met succes afgerond, vertelt Veldman. “Driekwart van hen doet op een of andere manier nu al iets in het onderwijs. Dat is natuurlijk heel mooi om te zien. Daarnaast zijn we net weer gestart met een opleidingstraject voor 14 nieuwe deelnemers.” Hij is erg blij met de ondersteuning die A+O voor de opleiding biedt. “Het collegegeld wordt volledig vergoed en dat stimuleert bedrijven om mee te doen.” 

Bram van den Berg, directeur bij Babcock Schiphol

Babcock Schiphol B.V. is één van de A+O-bedrijven die participeert in het traject. Het bedrijf verzorgt onder meer het onderhoud van de bagagebanden op Schiphol. “Wij willen als bedrijf laten zien dat wij maatschappelijk betrokken zijn”, zegt Bram van den Berg, directeur bij Babcock Schiphol. “Het is voor ons bedrijf – maar ook Metalektrosector als geheel – essentieel dat er in het beroepsonderwijs voldoende jonge mensen op een goede manier opgeleid kunnen worden.” Daarnaast is het volgens Van den Berg voor het Babcock zelf profijtelijk om nauwe banden met het onderwijs het hebben. “Via de hybride docent is er een heel direct contact met de leerlingen en kunnen we laten zien dat er een mooie toekomst voor hen bij ons bedrijf is weggelegd. Dat contact is dus belangrijk om nieuwe instroom van stagiaires en leerlingen te genereren. En dat is nodig, omdat ons personeelsbestand – net als bij veel andere bedrijven – vergrijst.”  

“Dit is een hele mooie manier om school en bedrijf dichter bij elkaar te brengen” 

Kostentechnisch interessant

Het opbouwen van relaties met scholen levert daadwerkelijk iets op, benadrukt Van den Berg. “Tachtig procent van onze leerlingen krijgt een vast contract. Veel van hen werken inmiddels op mbo-3 en mbo-4 niveau of zijn doorgestroomd naar het management. Anderen zijn druk bezig met hun ontwikkeling naar een hoger niveau. Stagiaires en bbl-leerlingen zijn dus een lifeline voor ons bedrijf. Vooral ook omdat de jonge generatie veel meer gericht is op innovatie. Zo hoorde ik laatst dat iemand een video had gedeeld met zijn team, waarbij hij liet zien hoe een reparatie sneller kon. Dat is voor ons als bedrijf heel waardevol.” En kostentechnisch is het investeren in hybride docentschap tevens interessant, stelt Van den Berg. “Door de vergoedingen van A+O is de investering voor ons als bedrijf heel overzichtelijk. Zeker als je dat afzet tegen de kosten die je moet maken om nieuw personeel te werven.”  

Onderwijsvernieuwing

Jos Snijders, teammanager bij Regio College Zaandam

Ook Jos Snijders, teammanager Metaal-, Elektro- en Installatietechniek van het Regio College uit Zaandam is enthousiast over het opleidingstraject. “Dit is een onderwijsvernieuwing die gericht is op de toekomst. Het levert een bijdrage aan het oplossen van het lerarentekort op onze scholen. Via de hybride techniekopleiders komt bovendien actuele kennis uit het bedrijfsleven de klaslokalen binnen. Als school kunnen wij vervolgens ons curriculum daarop aanpassen, zodat het nog meer aansluit bij wat voor het bedrijfsleven nodig is.” Daarnaast horen de leerlingen van de hybride praktijkopleider wat er van hen in de praktijk verwacht wordt, zegt Snijders. “Dat zijn de zogenaamde 21st century skills. Dat ze moeten samenwerken, dat het belangrijk is om goed met klanten te communiceren en dat ze moeten meedenken in het bedrijfsproces. Ook dat soort zaken komt in de lessen aan de orde.” 

“De hybride techniekopleider vind ik een gouden greep”, concludeert projectleider Veldman. “Het is echt een win-winsituatie. Voor de werknemers is het interessant, omdat ze hun pedagogische en didactische vaardigheden ontwikkelen. Vaardigheden die ze vervolgens kunnen inzetten bij het opleiden van medewerkers binnen hun eigen bedrijf. Voor de scholen is het interessant vanwege het lerarentekort en omdat er zo actuele kennis vanuit het bedrijfsleven binnenkomt. En voor de bedrijven is het interessant, omdat het goed is voor hun reputatie in de markt en de leerlingen een bron van nieuwe instroom kunnen zijn.” Veldman wil andere A+O-bedrijven dan ook aanmoedigen om deel te nemen aan het hybride opleidingstraject. “Want dit is een hele mooie manier om school en bedrijf dichter bij elkaar te brengen.”  

Meer informatie

Herman Veldman, projectleider Scholingstraject hybride techniekopleider Noord-Holland, telefoon 06-40201596 of per e-mail: h.veldman@wij-techniek.nl. 

Door heel Nederland wordt het Scholingstraject hybride techniekopleider verzorgd. Wil je weten naar de mogelijkheden bij jou in de regio? Neem dan contact op met Gerald Bes. 

Gerald Bes
A+O contactpersoon
Gerald Bes
Regiomanager West-Nederland