Sneak preview: metalektro-campagne Makers van de Toekomst
Onbekend maakt onbemind. Dat geldt óók voor de metalektro-sector. Niet lang meer, voorspelt A+O-adviseur Melanie Lancel: “De campagne Makers van de Toekomst laat al het moois zien dat onze sector maakt. Meer dan 40 bedrijven werkten mee. Samen staan we sterk!”
Waarom deze campagne?
“Ik zeg vaak: iedereen weet wat een loodgieter doet, niemand weet wat een verspaner doet. Met de campagne Makers van de Toekomst laten we jongeren en zij-instromers zien waarom werken in de technologische maakindustrie zo leuk is. De campagne bestaat uit verschillende onderdelen. Zo willen we nieuwe mensen enthousiast maken voor onze mooie metalektro-sector.”
Wat doet presentatrice Eva Cleven voor de campagne?
“Met Eva, bekend van het Klokhuis, maakten we een serie van mini-docu’s waarin ze langsgaat bij bedrijven uit de sector. Ze zoekt uit hoe producten die iedereen herkent, worden gemaakt. Denk aan een bed, een schip of een waterflesje. Ze praat met enthousiaste makers, veel jongeren en zij-instromers, over hun vak: wat doen ze en wat maakt het zo leuk? Je ziet Eva vaak heel verrast reageren: ‘Als ik denk aan een bed, dan denk ik niet aan metaal! Deze filmpjes zijn echt leuk voor een breed publiek.”
Wat is het verschil met de tweede serie video’s: ‘Maken ze dat zo?’
“We weten dat technisch geïnteresseerde mensen graag op YouTube, Instagram of TikTok kijken naar hoe bijvoorbeeld schroefjes in elkaar worden gezet. In deze serie video’s spelen we daarop in. We filmen puur het maakproces en de details. Stel je googelt straks ‘hoe maken ze een emmer’ of ‘een rits maken’ dan kom je uit bij zo’n kort clipje. Leuk voor mensen die al een beetje geïnteresseerd zijn in techniek. En voor de echte nerds natuurlijk! Ze zien dan: hé dit is de metalektro.”
Nog een onderdeel: de ‘Stalen Zenuwen Quiz’. Klinkt spannend!
“Ja, dat is het ook! Je ziet steeds duo’s uit één bedrijf op een stalen trilplaat staan. De twee medewerkers moeten zo snel mogelijk een zenuwspiraal afmaken én metalen kogeltjes binnenboord houden. Ondertussen krijgen ze ook nog eens quizvragen over hun vak. Als kijker is het heel spannend, grappig én je leert dingen over de sector.”
Handig. Maar wat heb ik daar als bedrijf/werkgever aan?
“Voor bedrijven die zijn aangesloten bij A+O Metalektro komt er ook een (digitale) toolkit beschikbaar. Hierin zit een sectorbrede video voor employer branding. Die video kun je als bedrijf ook zelf personaliseren om je eigen bedrijf op de kaart te zetten. Ook vind je daarin ander beeldmateriaal uit de sector dat je kunt inzetten voor je eigen employer branding.”
Bij welke bedrijven krijgen we trouwens een kijkje in de keuken?
“Dit is echt een campagne voor en door bedrijven. Meer dan 40 bedrijven in de metalektro hebben meegewerkt. Je kunt de filmpjes straks inzetten voor eigen wervingscampagnes. Maar ze zijn ook handig op scholen, op open dagen en op alle plekken waar we willen laten zien hoe afwisselend de sector is en wat voor mooie banen er zijn.”
Tot slot: heb jij zelf stalen zenuwen?
“Hahaha, nee, ik bakte zelf niks van die trilplaat-test. Maar als projectleider lukte het me aardig de campagne zonder al te veel stress samen met de sector van de grond te krijgen. Ik ben enorm trots op het resultaat dat we samen hebben geboekt. Ik weet zéker dat de sector scherper op het netvlies van de samenleving en van potentieel nieuwe medewerkers komt te staan!”
Meer informatie
Meer weten? Volg onze berichten op LinkedIn en via de nieuwsbrief. Op 11 september tijdens ons webinar lanceren we de campagne en gaan we echt naar buiten!