‘Voor iedereen is dit een win-winsituatie’

31 mei 2022
leestijd: 4 minuten

Heb jij als werknemer affiniteit met het begeleiden en opleiden van jongeren? Dan is de opleiding tot ‘hybride techniekopleider’ wellicht interessant voor jou. In tien maanden tijd kun je assistent-docent worden, waardoor je les kunt geven op een mbo- of hbo-school. In september gaan in heel Nederland nieuwe scholingstrajecten van start.  

De afgelopen jaren zijn honderden technische medewerkers opgeleid om als instructeur of docent les te geven op mbo- en hbo-scholen. Sieger van Kampen en Alfred van Bommel zijn twee van hen. Van Kampen werkt bij Feadship, een samenwerkingsverband van de scheepswerven Royal Van Lent en Koninklijke De Vries Scheepsbouw. Als leerlingcoördinator was hij al gewend om jongeren op te leiden. Maar toch trok het onderwijs hem. “Via het onderwijs kan ik mijn vakmanschap en ervaring overbrengen op een nieuwe generatie. Dat geeft mij veel voldoening.” 

Tekort aan vakdocenten

Over zijn opleiding tot hybride techniekopleider is hij enthousiast. “In tien maanden tijd word je geschoold in didactische en pedagogische vaardigheden. Dat is niet alleen maar ‘theorie’, je moet ook een flink aantal uren ‘oefenen’ voor de klas. Als je het scholingstraject met goed gevolg aflegt, kun je direct als docent aan de slag.” Hij combineert zijn werk bij De Vries nu met het lesgeven. “Twee dagen geef ik de leerlingen les in scheepstimmeren en meubelmaken bij ROC Friese Poort in Sneek. Er is een groot tekort aan vakdocenten. Dit is een mooie manier om daar iets aan te doen.” 

Unieke kans

Alfred van Bommel werkte veertig jaar bij Photonis, een hightech bedrijf dat onder meer modules voor satellieten maakt en nachtzichtapparatuur voor defensie. “Na veertig jaar ben ik onlangs met pensioen gegaan. Ik vond het moeilijk om te stoppen, want ik ben nog fit genoeg om nog iets te kunnen doen. Toen ik door mijn HR-afdeling werd gevraagd om deze opleiding te doen, heb ik onmiddellijk ‘ja’ gezegd. Ooit wilde ik het onderwijs in, maar dat lukte toen helaas niet. Dit was een unieke kans om dat alsnog te doen.”  

Enthousiaste studenten

Drie dagdelen in de week geeft Van Bommel nu elektriciteitsleer op het Alfa-college in Groningen. Ook hij is blij dat hij zijn steentje kan bijdragen aan het lerarentekort. Maar er is nog een belangrijke reden om dit te doen, benadrukt hij. “De ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaan razendsnel. Het grote voordeel is dat je als hybride techniekopleider actuele kennis uit het bedrijfsleven naar de scholen toebrengt. Dat is goed voor de school, maar ook voor de bedrijven: het levert hen goed opgeleide jongeren op.”  

“Op deze manier breng je actuele kennis naar de scholen toe” 

 

Uithangbord voor je bedrijf

Maar volgens Van Kampen heeft zijn bedrijf Feadship tevens baat bij dit opleidingstraject. “Mijn bedrijf heeft uiteraard ook profijt van wat ik geleerd heb. De didactische en pedagogische kennis die ik in deze opleiding heb opgedaan, draagt namelijk bij aan de leercultuur. En dat is belangrijke winst.” Daarnaast is hij ‘een soort uithangbord voor zijn bedrijf’. “Op dit moment is het ontzettend moeilijk vakmensen te vinden. Maar doordat je een heel direct contact hebt met de school, kun je makkelijker stagiaires en bbl-leerlingen binnenkrijgen. Dat is natuurlijk mooi.” En het feit dat er een forse vergoeding van A+O is voor dit traject, maakt het voor zijn bedrijf interessant. “Door die financiële ondersteuning is het toch makkelijker om de beslissing te nemen om mee te doen. Dat is echt een stimulans.” 

Sterker in schoenen

De opleiding tot hybride techniekopleider heeft ook Van Kampen en Van Bommel zelf veel opgeleverd. “Ik sta nu veel sterker in mijn schoenen qua pedagogische vaardigheden”, zegt Van Kampen. “Je leert bijvoorbeeld hoe je een les voorbereidt en opbouwt. Je leert bovendien om beter met leerlingen te communiceren en hoe je een klas kunt managen.” Van Bommel is het daar hartgrondig mee eens. “In communicatieve zin ben ik enorm gegroeid. Ik denk dat ik de leerlingen nu veel beter kan bereiken. Eigenlijk had ik deze opleiding veertig jaar geleden al moeten doen.” Zijn conclusie: de opleiding tot hybride techniekopleider is een win-winsituatie. “Ik heb er zelf ontzettend veel aan gehad, maar het helpt tevens de scholen en de bedrijven. Iedereen heeft er baat bij. Mooier kan toch niet!” 

Heb jij interesse in het scholingstraject om een hybride techniekopleider te worden? Dan vergoedt A+O Metalektro jouw volledige scholingskosten voor het behalen van het Pedagogisch didactisch diploma (Pdd) dat je nodig hebt om als assistent-docent aan de slag te gaan.  

Klik hier voor meer informatie. 

A+O contactpersoon

Melanie Lancel
Melanie Lancel
Senior projectleider / adviseur

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten