Meiden in de techniek zijn broodnodig. Niet alleen omdat er een groot tekort aan technisch personeel is, maar ook omdat een vrouwelijke kijk op zaken waardevol is. “Helaas wordt er nog te vaak gedacht dat meiden het werk niet aankunnen”, vertelt Natascha Prins, vanuit haar ervaring als projectleider Meer Meisjes in Techniek bij ROC van Twente. “De man/vrouwcultuur verandert slechts langzaam en moet vanaf de vroege kinderjaren aangepakt worden. Maar ook bedrijven kunnen hun steentje bijdragen.” 

“Al vanaf jonge leeftijd leren kinderen dat jongens het zware werk doen en meisjes de verzorging. In voorleesboeken als Jip en Janneke staat mama steevast te bakken, terwijl papa de regenpijp repareert. Natuurlijk denkt iedereen dat het met de eigen stereotyperingen wel meevalt”, zegt Prins, nog steeds bevlogen over meiden in de techniek. “Maar in een recent onderzoek waarbij een onbekend kindje meisjes- of jongenskleding aan kreeg en gevraagd werd met hem of haar te spelen, pakten mensen standaard auto’s als ze dachten dat het een jongetje was en poppen voor een meisje. En wie kinderen vraagt de brandweer of een piloot te tekenen, zal 90 procent mannen op de tekening terugzien. Er is nog een wereld te winnen. Opvoeding is de belangrijkste knop om aan te draaien en de leeftijd 2 tot 7 jaar is daarin allesbepalend. Maar dat betekent niet dat scholen en bedrijven niets kunnen doen.” 

Vrouwen op de foto

Natascha Prins, projectleider ROC van Twente

Als je als bedrijf aansprekend voor meiden wilt zijn, begint dat al met de communicatie, legt Prins uit. “Welke foto’s staan er op de vacaturesite of je website? Komen er alleen mannen in naar voren of ook vrouwen? En wie verzorgt de voorlichting op de scholen om leerlingen te enthousiasmeren? Zoek een technische meid die het verhaal kan doen! Is er niemand binnen het bedrijf voorhanden, dan wil een vrouwelijke student het misschien wel doen. Pas tot slot ook de bedrijfsrondleidingen op meisjes aan. Jongens vinden zo’n imposante machine enorm interessant, maar meiden horen liever het verhaal achter een apparaat. Waar dient het voor en wat kan ik ermee doen? Laat ze vervolgens ook met de machine werken. Meisjes denken sneller dat ze iets niet kunnen en moeten dus simpelweg ervaren dat de techniek ook echt iets voor hen is.” 

“Het is belangrijk om de dialoog aan te gaan en vrouwen een stem te geven” 

Warm welkom heten

Hebben de meiden eenmaal voor de techniek en jouw bedrijf gekozen, dan is het vervolgens zaak ze een warm welkom te heten. “Gelukkig zien de meeste bedrijven inmiddels graag meer meisjes op de werkvloer. Maar ze worstelen nog met de cultuuromslag en hoe je dat vormgeeft. Het gesprek aangaan, is de eerste stap”, vertelt Prins. “Onlangs hoorde ik daar een mooi voorbeeld van. Een directeur van een technisch bedrijf had zijn medewerkers de vraag gesteld: ‘Stel dat jouw dochter hier over twee weken stage komt lopen. Wat moeten we dan samen doen om haar een fijne werkplek te bieden?’. Een sociaal veilige omgeving heeft de prioriteit. Maar ook het bieden van uitdaging in het werk en het voelen van waardering is ontzettend belangrijk. Na een half jaar is maar liefst de helft van alle vrouwen alweer uitgestroomd. Dus ga de dialoog aan en geef vrouwen een stem.”  

Goed gedaan, voor een meisje

Soms gaat het om kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. “Denk aan een afvalbakje en kastje met tampons en maandverband op het genderneutrale toilet, dan is het bouwen van extra toiletruimte niet nodig of passende werkkleding voor vrouwen. De overall hoeft echt niet roze te zijn, maar een hobbezak is voor niemand fijn. En ook nuance in taalgebruik kan belangrijk zijn. Zo wordt een compliment als ‘dat heb je goed gedaan’ door de toevoeging ‘voor een meisje’ zelfs kwetsend”, legt Prins uit. “De techniek is voor iedereen. Het zou mooi zijn als we van jongs af aan kunnen meegeven dat de wereld voor hem én haar open ligt. Van kinderopvang tot en met de arbeidsplek, het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om meer meiden in de techniek te krijgen.”  

Meer informatie:

Natascha Prins

 

Rob Nijhof
A+O contactpersoon
Rob Nijhof
Regiomanager Oost-Nederland