aanbod-poster

Een dodelijke opdonder van 600 Volt – dat is het laatste wat je wilt als je aan een elektrisch voertuig werkt. Hoe zorg je dat je engineers veilig en volgens de NEN-normen werken? VDL Steelweld ontwikkelde in nauwe samenwerking met ontwikkelaars van oZone drie e-learningmodules rondom (hybride) elektrische voertuigen. René Derks, manager assembly special products bij VDL: ‘Wij dragen graag bij aan kennisdeling binnen de industrie.’
Een dodelijke opdonder van 600 Volt – dat is het laatste wat je wilt als je aan een elektrisch voertuig werkt. Hoe zorg je dat je engineers veilig en volgens de NEN-normen werken? VDL Steelweld ontwikkelde in nauwe samenwerking met ontwikkelaars van oZone drie e-learningmodules rondom (hybride) elektrische voertuigen. René Derks, manager assembly special products bij VDL: ‘Wij dragen graag bij aan kennisdeling binnen de industrie.’
René Derks, manager assembly special products, VDL Steelweld
Het werken aan zo’n elektrisch voertuig brengt door de hoog voltage batterij grote gevaren met zich mee. René: ‘Aanraken kan dodelijk zijn. Je handen verkrampen; je kunt dan niet meer loslaten. Dat betekent dat je je monteurs en engineers zorgvuldig moet opleiden in het veilig omgaan met die hoge spanning: hoe herken je componenten, hoe laad je batterijen en accu’s veilig op? Hoe sla je ze op? Hoe handel je bij batterij- en accubranden? Dat is ook een verplichting vanuit de NEN-9140.’
Tot voor kort leerden de medewerkers van René alle veiligheidsvoorschriften on the job, onder begeleiding van een ervaren elektro-engineer. Door toename van de vraag naar AGV’s, nieuwe instroom van monteurs en de verplichting om kennis regelmatig op te frissen, ging hij op zoek naar een efficiëntere trainingsvorm. ‘Ik heb eerst gekeken: welke externe trainingen zijn er beschikbaar op dit vlak? Die zijn vaak meer generiek en gericht op personenauto’s, niet op ons werk rondom industriële zelfrijdende voertuigen. Toen dacht ik: is het niet handiger om zélf een e-learning te maken, een meer custommade toepassing?’
‘Wij leverden bronmateriaal en expertise uit de praktijk’
Op zoek naar een partner bleek het leer- en deelplatform oZone een uitstekende oplossing te bieden. In nauwe samenwerking met de ontwikkelaars van oZone maakte VDL Steelweld drie modules rondom veilig werken met hybride elektrische voertuigen. Elke module kun je in ongeveer 20 minuten doorlopen. René: ‘Aan het einde toets je meteen of de kennis is blijven hangen met een examen. Dat is ook een groot voordeel.’
Hoe verliep de samenwerking? ‘Heel plezierig. Het was goed om dit samen te doen. Ik wist natuurlijk welke inhoud ik ongeveer wilde. Wij leverden bronmateriaal en expertise uit de praktijk. Maar ik ben een techneut, voor mij lijken bepaalde dingen logisch. oZone-ontwikkelaar Johnny Hoesen is een ervaren professional in het ontwikkelen van online trainingsmodules. Die kijkt vanuit een opleidingsperspectief: op welke manier komt de informatie over? Waar bied je infographics aan? Waar gebruik je een filmpje?’
De filmpjes werden een dag lang opgenomen op locatie bij VDL Steelweld. Hoofdrolspeler was Roy, een monteur die 7 jaar bij VDL Steelweld werkt. Aan de hand van een script liep hij de verschillende veiligheidsstappen door. René: ‘Het zijn hartstikke mooie filmpjes om te zien, met een professionele uitstraling. Met zulke video’s breng je informatie echt op de juiste manier over en geef je in de training een sterke ondersteuning bij de theorie. Dat werkt beter dan alles in tekst aanbieden.’
Over het eindresultaat is René heel tevreden. ‘Het zijn mooie e-learnings geworden. In oZone staan natuurlijk al heel veel modules, maar deze was er nog niet. Hier hadden wij echt op korte termijn behoefte aan. En het mooie is: de trainingen staan in de openbare bibliotheek van oZone. Ze zijn ook nuttig voor medewerkers in de automotive. Werk je met (hybride) elektrische voertuigen? Volg dan onze modules. Wij delen graag onze kennis binnen de industrie!’
Neem snel een kijkje. Een account aanmaken is kosteloos.